خبرگزاری کار ایران

مسئولین والیبال یکدفعه جوگیر نشوند؛

ارگی: کار خاصی برای استعدادیابی در والیبال انجام نشده است

کد خبر : ۹۶۸۹۵

باید نظارتی باشد و ببینیم چه کسی این کار را انجام خواهد داد. باید کمی دقت داشته باشیم. کار مربی سازنده باید تحت نظارت باشد که بچه هایی را که به آنها می سپاریم موفق باشند.

با توجه به موفقیت‌های تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ جهانی درخواست خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندان‌شان در مدارس والیبال بالاتر رفته است.

مربی با تجربه والیبال کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درخصوص آموزش و استعدادیابی در والیبال و سطح این ورزش از لحاظ یادگیری در کشورمان گفت: استعدادیابی در والیبال امکانات زیادی نیاز دارد ولی تا الان هیچ کار خاصی انجام نشد. به نظر من کاری که ما انجام می‌دهیم این است که سطح بالا را خوب پوشش می‌دهیم ولی سطح پایین را اصلا دقت نمی‌کنیم.

مجید ارگی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم انتقادی داشته باشیم این است که مربیانی مثل من که 40 سال است کار مربیگری انجام می‌دهند ولی حتی یک بار هم نشده یک نفر به داخل سالن بیاید و بگوید شما اینجا چه کار می‌کنید که اگر مربی خوبی هستی باید تشویق شوی و اگر نیستی باید تنبیه شوی. اگر الان من را تشویق کنند دیگر نمی‌ارزد یعنی اصلا به دردم نمی‌خورد ولی کسانی که پشت سر من به عنوان مربی می‌آیند باید ارزش کافی به آنها بدهند. فقط این طور نباشد که بگویند  یکسری مربی است که عاشق والیبال هستند و این کار را دوست دارند و انجام می‌دهند.

وی افزود: باید نظارتی باشد و ببینیم چه کسی این کار را انجام خواهد داد. باید کمی دقت داشته باشیم. کار مربی سازنده باید تحت نظارت باشد که بچه‌هایی را که به آنها می‌سپاریم موفق باشند. من اگر به فدراسیون انتقادی می‌کنم برای خودم نیست. اگر الان به من بگویند خوب کار می‌کنی یا بد به درد من نمی‌خورد. مربیانی که در این پایه زحمت می‌کشند در شهرستان‌هایی مثل تبریز، گنبد، ارومیه اینها بازیکنان را به تیم‌های ملی معرفی می‌کنند. ما می‌گوییم ایوان موگانیکف خوب کار کرده است. بازیکنانی که می‌آمدند کنار وی می‌ایستادند آیا والیبالیست بودند؟ یا یکسری آدم معمولی بودند که بازیکن والیبال شدند، اما در ایران یکسری علاقه‌مند در جایی جمع می‌شوند با مربیانی که در محل‌هایی دور افتاده با حقوق‌هایی که هر 6 ماه یکبار هم پرداخت می‌شود بازیکنان را می‌سازند و تحویل جامعه می‌دهند، پس زمانی که ما این اتفاقات خوب را می‌بینیم که یکسری آدم مشتاق در آن وجود دارد باید از آنها استفاده کنیم.

ارگی ادامه داد: کسی لازم نیست توضیح بدهد. همه کسانی که در این ورزش هستند همه چیز را به خوبی می‌دانند. این کاری است که متاسفانه جواب خوب نداده است. الان شاید با صحبت‌های من جوگیر شوند و کاری هم بکنند ولی هیچ وقت ادامه دار نبوده است.

وی در مورد تعداد درخواست‌های ثبت‌نام در کلاس‌های والیبال گفت: سال گذشته در خانه والیبال تعداد کسانی که برای تمرین والیبال ثبت کردند حدود 100 نفر بودند که در 4 کلاس آنها را تمرین دادیم. امسال با توجه به موفقیت‌های والیبال در لیگ جهانی 400 نفر آمدند که ما آنها را به محل‌های دیگر فرستادیم. هنوز هم علاقه‌مند می‌آید اما واقعا دیگر موقعیت ثبت‌نام نداریم، اینها باید کجا بروند؟ من به عنوان مسئول فدراسیون برای اینها جا باید پیدا کنم و یا اینکه از طریق آموزش و پرورش محلی را برای تمرین آنها فراهم کنم. در منطقه پنجم آموزش و پرورش در یک روز 150 مراجعه کننده برای ثبت‌نام والیبال آمدند، همه را ثبت‌نام کردیم و زمانی که تمام شد مابقی هر کسی آمد دیگر ثبت نام نشد. وقتی خانواده‌ها والیبال و بسکتبال را می‌بینند که در حال پیروزی و پیشرفت است به این ورزش سوق پیدا می‌کنند. این ورزش‌ها در دنیا رتبه اول و دوم را از لحاظ گرایش بچه‌ها دارند ولی ما هیچ‌وقت استفاده‌ای نمی‌کنیم.

این کارشناس والیبال در مورد اینکه چه کاری می‌توان در راستای خدمت به علاقه‌مندان به این رشته کرد، پاسخ داد: باید سازماندهی شود. باید عشق در این کار باشد. مطمئن باشید در کار مربیگری پایه والیبال هیچ پولی در کار نیست. کسی برای کسب درآمد به این سمت نمی‌آید. کار سازندگی پولی ندارد. خانواده‌ها خودشان که نمی‌توانند سالن اجاره کنند. نهادهایی وجود دارد که باید این کار انجام دهند. مربیانی هستند که این کار را دوست دارند. باید آنها را پیدا کرد نه اینکه خانه‌نشین شوند.

وی در پایان متذکر شد: من اگر مربی کشتی بودم حداقل تاکنون دو بار مسابقات جهانی رفته بودم، به خاطر بازیکنانی که به تیم ملی تحویل داده بودم حداقل در کنار تیم‌های مختلف مثل تیم‌های ملی نوجوانان بودم باز هم بیشتر برایم سود داشت اما فدراسیون والیبال هیچ‌گاه مربیان سازنده را در جایی جمع نکرد که بگوید برای والیبال چقدر زحمت کشیده‌اید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز