خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان:

کشتی گیله‌مردی بیش از 3 هزار سال قدمت دارد

asdasd
کد خبر : ۸۵۴۲۰

جشنواره ملی بانوان حرکت و برکت 12تیر به مدت یک روز در موزه میراث روستایی گیلان درجاده سراوان به شفت برگزار خواهد شد.

ایلنا- رشت: مدیرکل ورزش و جوانان گیلان، با تاکید بر اینکه کشتی گیله مردی بیش از 3 هزار سال قدمت دارد، اذعان کرد: احیاء بازی‌های سنتی، بومی و محلی هراستانی با کمک آموزش و پرورش و برگزاری منظم جشنواره‌ها در مناطق مختلف کشور شدنی است.

به گزارش ایلنا از رشت، محمد بابایی در آستانه دومین جشنواره ملی بانوان حرکت و برکت در گیلان، اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی، قدمت تاریخی، بازی‌های اصیل وسنتی درگیلان برگزاری چنین جشنواره‌های ملی با ظرفیت ها و کیفیت های بالایی در این استان برگزارخواهد شد.

وی برگزاری منظم این جشنواره‌‌ها و آموزش ورزش‌های روستایی و بومی و محلی رادراحیاء این بازی‌های مهم ارزیابی و اذعان کرد: ورود این بازی‌های سنتی در زنگ‌های ورزش مدارس کمک فراوانی به ترویج بازی‌های روستایی و بومی محلی می‌کند.

این مسئول با اعلام وجود 100 بازی محلی در فرهنگ مردم گیل و دیلم، تصریح کرد: در صورت ورود بازی‌های محلی و بومی در آموزش و پرورش ضمن ترویج این بازی‌ها، سلامت نسل‌های آینده را تضمین خواهد کرد.

بابایی مهم‌ترین بازی‌های روستایی، بومی و محلی گیلان را کشتی گیله‌مردی، لافندبازی، قیش بازی، هفت سنگ، عروسی گولی و چوپا بیان کرد.

وی سابقه کشتی گیله مردی رابیش از 3 هزار سال عنوان کرد و یادآور شد: هیئت ورزش‌های روستایی عشایری و بومی محلی گیلان برنامه‌های گسترده‌ای درجهت احیاء این بازی‌ها در استان دارد.

مدیر کل ورزش و جوانان گیلان، متذکر شد: جشنواره ملی بانوان حرکت وبرکت 12 تیر به مدت یک روز در موزه میراث روستایی گیلان در جاده سراوان به شفت برگزار خواهد شد.

به گفته بابایی در این جشنواره پخت نان و بازی‌های سنتی و بومی و محلی مناطق مختلف کشور در بخش بانوان به نمایش گذاشته خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز