خبرگزاری کار ایران

وزنه‌برداران همه جا در پر قو هستند؛

توکلی: قهرمانان را باید با چنگ و دندان نگه داریم/المپیک بعدی حسرت می‌خوریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۲۶

رقابت‌های آسیایی سطح بالایی نداشت/4 وزن دوم رکوردهایی خوبی نزدند/جایگاه وزنه‌برداران المپیکی باید محفوظ باشد/ما باید شان و منزلت قهرمانان خود را حفظ کنیم.

تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا به آستانه قزاقستان سفر کرد. این سفر ملی‌پوشان با تغییرات فراوانی روبرو بود و در 4 وزن دوم هیچ‌کدام از 5 ملی‌پوش المپیکی کشورمان حضور نداشتند.

حسین توکلی در گفت‌وگو با ایلنا درباره نتایج کسب شده توسط ملی‌پوشان در قزاقستان گفت: در چهل و چهارمین دوره این مسابقات قهرمانی مجدد تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان تکرار شد. قهرمانی در سطح رکوردهایی که ملی‌پوشان زدند بسیار خوب بود. البته سطح مسابقات خوب نبود. رکوردهایی که من دیدم و رقابت‌ها را آنالیز کردم خیلی سطح بالایی نداشت. 4 وزن دوم خیلی رکوردهایی خوبی نزدند. رسول تقیان نسبتا خوب کار کرد و موفق شد رکورد برخواه را در مجموع با یک کیلوگرم تغییر بدهد و وزنه خوبی بزند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم این وزنه‌ها برای مسابقات جهانی و المپیک مناسب نبود و باید دیدگاه بهتر و بزرگتری داشته باشیم. می‌دانید ایران در حال حاضر در آسیا یک کلاس بالاتر از همه است و این تیمی که الان به این مسابقات اعزام شد و 5 نفر المپیکی را در خود نداشت زیاد در حد و اندازه نام ایران نبود چون این 5 نفر کسانی بودند که واقعا سطح رکوردشان خیلی با این تیم فاصله دارد.

این قهرمان المپیکی در ادامه متذکر شد: چون این تیم قهرمان مسابقات شد خیلی خوب بود و اینکه ما برای مسابقات آسیایی نفرات دوم و سوم خود را بفرستیم پسندیده است اما جایگاه وزنه‌برداران المپیکی باید محفوظ باشد و ما به دلیل اینکه آنها مورد غضب واقع شده‌اند تیم اصلی را به مسابقات نبریم اصلا شایسته نیست. باید آنها را چه از لحاظ شخصیتی و چه از لحاظ ورزشی مورد حمایت قرار داد.

توکلی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌هایی که بر روی المپیکی‌های وزنه‌برداری انجام شده، گفت: برای آنها در 8 سال زحمات فراوانی کشیده شده است. 8 سالی که ما در مسابقات جهانی و المپیک و مشکلات دوپینگ که گریبان‌گیر ملی‌پوشان شد مدالی نداشتیم. در این مدت خیلی کارهای بزرگی برای این ملی‌پوشان شد تا به این نقطه رسیدند و ما الان در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. هر کدام از این المپیکی‌ها که در مسابقات جهانی و المپیک شرکت می‌کنند از لحاظ رکورد بسیار عالی بودند و الان در این مسابقات آسیایی در 4 وزن دوم با این ورزشکارانی که در المپیک شرکت کرده بودند و همه آنها 4 وزن دوم در وزن‌های 85، 94، 105 و فوق سنگین اختلاف سطح رکورد فوق‌العاده زیاد است و باید بدانیم اینها ورزشکارانی هستند که می‌توانند در میادین بین المللی برای ما بدرخشند و باز هم مدال‌آور المپیکی باشند.

ملی پوش سابق وزنه‌برداری در پاسخ به این سوال که چرا سهراب مرادی نسبت به رکورد سال قبل خود 30 کیلوگرم کاهش داشته، اضافه کرد: شرایط تمرینی وی و چطور این تمرینات را گذرانده و در کل سطح مسابقات هم باعث می‌شود یک ورزشکار افت شدیدی داشته باشد. وقتی یک ورزشکار بتواند با وزنه 358 کیلوگرم قهرمان آسیا شود دیگر آن انگیزه لازم را ندارد که به رکوردهای جهانی نزدیک شود و وزنه بزند. کشورهایی که در وزنه‌برداری ابرقدرت هستند به غیر از ایران مانند چین و کره با ترکیب کامل در این مسابقات شرکت نکرده بودند و با ترکیب جوان‌تر خود و تیم دوم به مسابقات آمده بودند.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که نمی‌توانند در کورس قهرمانی باقی بمانند و نشان می‌دهد رقابت‌ها نمی‌تواند آن عرصه‌ای باشد که آنها بخواهند یا انگیزه‌ای بالاتر برای شرکت داشته باشند و این می‌تواند از پایین بودن سطح مسابقات نشان بدهد و با این حال المپیکی‌های ما هم نبودند و ما توانستیم بایک تیم دیگر قهرمانی را برای خود نگه داریم که این بسیار خوب است.

توکلی درباره بهادر مولایی و نحوه عملکرد وی به خبرنگار ایلنا گفت: بهادر مولایی وزنه 232 کیلوگرم را دوبار نتوانست بالای سر ببرد و یک کیلو هم به این وزنه خود اضافه کرد تا بتواند تایم بیشتری برای اکسیژن گیری داشته باشد و وزنه خودرا به 233 رساند و اما ناموفق بود و در حرکت دوضرب اوت شد. البته شنیده بودم که در تمرینات بسیار موفق بود و قرار بود پا جای پای بزرگان بگذارد ولی در مسابقات آسیایی با این سطح و جایگاهی خوب پیدا می کرد و اگر می‌توانست وزنه خود را بزند ولی نتوانست که کارایی خود را نشان بدهد.

حسین توکلی با توجه به عدم حضور بهداد سلیمی در ترکیب تیم درباره فوق سنگین‌های تیم ملی گفت: در نظر داشته باشید که بهداد سلیمی سال قبل وزنه‌ای را که در این مسابقات زد در حد قهرمانی المپیک بود. بهداد 8 سال پیش از رده سنی جوانان به این جایگاه رسیده بود. بالاخره بهداد را نمی‌توان با ورزشکاران فوق سنگین که در مسابقات آسیایی حضور داشتند مقایسه کرد اما فوق سنگین‌های تیم ملی هم در این مسابقات خوب بودند و توانستند خوب کار کنند. ما باید شان و منزلت قهرمانان خود را حفظ کنیم تا در دنیا هم مورد احترام باشند. فعلا بهداد سلیمی را نباید با کسی مقایسه کرد.

وی درباره مشکلاتی که برای بهداد سلیمی پیش آمده اظهار داشت: حرف‌هایی که وی می‌زند نشان از صداقت اوست. وقتی که 3 سال با یک مربی کار می‌کند و با وی قهرمانی بدست می‌آورد لزومی ندارد مقابل مربی خود بایستد و یا پشت سر وی حرف بزند. من خودم شخصا با ایوانف کار کرده‌ام. وی سختگیری‌های وحشتناکی داشت. در بسیاری از موارد کوچک هم سخت‌گیری می‌کرد اما ما می‌دانستیم برای خود ما این کارها را می‌کند و دوست دارد ما موفق باشیم ولی بعضی وقت‌ها یکسری مسائل پیش می‌آید که قابل هضم نیست. رشته وزنه‌برداری بسیار سنگین است و فشار زیادی روی اعصاب و روان ورزشکاران است و نیاز بود مقداری از این مسائل حاشیه‌ای جلوگیری شود ولی اگر مشکلی بخواهد ادامه پیدا کند تا زمان المپیک و ورزشکار به المپیک برود و قهرمان بشود و بعد از آن هم باز تکرار شود فکر نمی‌کنم خوشایند باشد و در عین حال آنها چیز زیادی نمی‌خواستند.

وی ادامه داد: وزنه‌برداران جایی را نداشتند که ناراحتی خود را اعلام کنند، فدراسیون وزنه‌برداری نیز که کمیته انضباطی نداشت که پیگیری کند. پیشکسوتان هم که در این فدراسیون جایگاهی ندارند و ورزشکاران هم نمی‌دانستند کجا باید درد و دل کنند و این موضوع باعث شد دلخوری پیش بیاید.

توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا درست است این ورزشکاران که سالیان سال برای آنها از بیت‌المال سرمایه‌گذاری شده اکنون در جایی که مطمئن نیست تمرین کنند و آسیب ببینند، اضافه کرد: در هر کجای دنیا باشد اینگونه ورزشکاران با پزشک و ماساژور به محل تمرینات خود می‌روند و زیر نظر هستند و اگر اشتباهی یا اتفاقی برای آنها بیافتد نگرانشان می‌شوند و آنها را در پر قو نگه می‌دارند ولی ما این قهرمانان را که مدال جهانی و المپیکی دارند اینگونه نگهداری می‌کنیم. با این فرمی که ما جلو می‌رویم و با قهرمانان برخورد می‌کنیم المپیک بعدی باید شاهد آن باشیم که نتایج خوبی کسب نکنیم و حسرت بخوریم.

وی ادامه داد: نباید آنها خودشان بروند و هر جایی تمرین کنند. اصلا قشنگ نیست و حرفه‌ای هم نخواهد بود. باید مشکلات حل شود و بتوانند تمرین کنند، نه اینکه حتی آنها را به مجموعه ورزشی آزادی هم راه ندهند. هیچ ارگانی هم جلو نیامد که این مشکلات را حل کند و هر کس هم که آمد فقط به مشکلات دامن زد و از یک نفر طرفداری کرد.

این ملی‌پوش سابق وزنه‌برداری درباره اینکه چه کسی باید مسئولیت این مشکلات را برعهده بگیرد، گفت: در این ورزش باید قهرمانان را با چنگ و دندان نگه داریم تا آنها فکرهای اشتباه به سرشان نزند. من فکر می‌کنم با پادرمیانی پیشکسوتان و وزیر ورزش و فدراسیون مشکلات حل شود و شخص رضازاده هم باید میانداری کند؛ نه اینکه جانب کسی را بگیرد.

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا مربی حق دارد به ورزشکار خود بگوید موهایت را کوتاه نکنی به مسابقات نمی‌روی؟ افزود: یکسری مسائل وجود دارد که کاملا شخصی است و اگر شما بخواهید موهای شاگرد خود را کوتاه کنید و تهدید کنید در غیر این صورت وی را به مسابقات نخواهی برد خوشایند نیست. قدرت زیاد فساد می‌آورد. اینکه بخواهی راجع به همه چیز نفوذ داشته باشی و در بحث مسائل مالی ورزشکاران هم دخالت کنی باعث می‌شود این مشکلات که الان گریبان‌گیر تیم ملی شده پیش بیاید.

وی درخصوص کوروش باقری گفت: باقری تمام تیم‌های پایه، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و اخیرا هم تیم دانشجویان را تمرین بدهد نشان از قدرت نفوذ زیاد اوست که مناسب هم نیست و نشان از آن دارد که المپیکی‌ها حتی حاضر به برگشت به اردوها نخواهند بود. من خودم شخصا 3 سال مربی نوجوانان و جوانان بوده‌ام و هیچ کجای دینا رسم نیست برای تمام تیم‌ها تصمیم‌گیری برعهده یک نفر باشد. کوروش باقری چطور در عرض 20 روز توانست تشخیص بدهد تیم شخصیت قهرمانی را دارد یا خیر.

توکلی در پایان گفت: ورزشکاران نشان دادند می‌توانند مدال بگیرند و باید از آنها با تدابیر راحت و مقداری گذشت استفاده کرد تا دوباره افتخار آفرینی کنند. نباید آنها را بگذاریم که وقت خود را به بطالت بگذارانند و تمام تلاش‌هایی را که برای آنها شده به این راحتی از بین ببریم. وزنه‌برداری رشته‌ای نیست که زود بازده باشد و بتوانیم ورزشکاران دیگری را سریع‌ جایگزین آنها بکنیم. حیف چنین ورزشکارانی است که کنار گذاشته شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز