خبرگزاری کار ایران

همگام با لیگ جهانی والیبال؛

آشنایی با صربستان حریف دوم ایران

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۰۲

پای صرب‌ها از سال 1997 به لیگ جهانی باز شد و تقریبا به جز مواردی نادر همواره در زمره تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها بودند.

صرب‌ها در لیگ جهانی بیست و چهارم درست شرایطی شبیه به ایتالیا دارند. آنها هم با بازنشسته شدن ستارگان بزرگی چون برادران گربیگ، میلوکوویچ، جانیک هم اکنون با نسل جدیدی از بازیکنان جوان مثل آتاناسوویچ، برادران کواکوویچ، پتکوویچ، دراگان استانکوویچ، ساسا استاروویچ به دنبال دستیابی به نتایج بزرگی در والیبال دنیا هستند.

به گزارش ایلنا، صرب‌ها هم تغییر نسل در تیم ملی والیبال کشور خود را از سال‌ها پیش آغاز کرده اند و کولاکوویچ با همین جوان‌ها هم در چند سال اخیر همواره یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ جهانی بوده است. هر چند دو سال پیش صرب‌ها برای فتح جام ملت‌های اروپا میلوکوویچ و یکی دو بازیکن با تجربه دیگرشان را دوباره به تیم ملی فراخواندند و با آنها قهرمان جام ملت‌های اروپا شده اند، اما ناکامی در مسابقات جام جهانی 2011 ژاپن باعث شد تا باردیگر صرب‌ها بکارگیری جوان‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و نکته جالب اینکه همین تیم جوان با قدرت توانست در مسابقات انتخابی المپیک 2012 لندن با شکست همه حریفان آسیایی از جمله ایران و نمایندگان قاره آمریکا در ژاپن توانست به المپیک راه پیدا کند.

حالا در لیگ جهانی بیست و چهارم هم علی رغم اینکه صرب ها در کالینینگراد در بازی اول براحتی مغلوب روس ها شدند در بازی دوم قهرمان المپیک را تا مرز شکست هم پیش برده و در نهایت 3 بر 2 مغلوب شدند. آنها حتی در دو بازی در هاوانا نیز دو بار موفق به شکست کوبا نایب قهرمان دوره قبلی لیگ جهانی شدند و با امیدواری در بازی های پیش رو با ایران، ایتالیا و آلمان نگاه جدی به صعود به مرحله نهایی دارند.

16 دوره حضور در لیگ جهانی
صربستان با 16 دوره حضور در لیگ جهانی اگرچه به مقام قهرمانی نرسید ولی با در اختیار داشتن 4 نایب قهرمانی و 3 مقام سومی و بارها حضور در مرحله نهایی و مدال طلا و نقره المپیک و چندین مقام قهرمانی در اروپا خود را در این دوره هم یک پای صعود می‌داند. مهمترین قهرمانی صرب‌ها در والیبال در المپیک سیدنی اتفاق افتاد که این تیم با سرمربیگری زوران گائیج و مربیگری یوتسا ست کوویچ سرمربی سابق تیم های نوجوانان و جوانان ایران توانست برنده مدال طلا شود.

اگرچه در جدال‌های رسمی میان دو تیم یکبار ایران در جام جهانی 2011 ژاپن و یکبار هم صربستان در مسابقات انتخابی المپیک لندن مقابل هم سابقه پیروزی دارند و دیدارهای غیر رسمی و دوستانه میان دو تیم تقریبا همین شرایط حاکم است، اما مصاف دو تیم در لیگ جهانی بخصوص برای ایران که نخستین تجربه خود را پشت سر می گذارد از اهمیتی بمراتب بیشتر از بازی های قبلی برخوردار است.

در آخرین بازی میان دو تیم در ژاپن اگر ایران موفق به گرفتن دو ست از صربستان صعود کرده از قبل به المپیک می‌شد، می‌توانست طلسم نرفتن به المپیک را بشکند اما تیم ایران با وجود نمایش نزدیک در ست اول و در حالیکه چندین امتیاز نیز در طول بازی از حریف پیش بود، پس از واگذاری ست اول هرگز نتوانست به بازی بر گردد و امیدهایش برای صعود از بین رفت و استرالیا به عنوان نماینده آسیا و اقیانوسیه با خوش اقبالی راهی المپیک شد. اکثر بازیكنان این تیم در باشگاه‌های كشورهای صربستان، ایتالیا، لهستان و آلمان و ترکیه بازی می‌كنند و در فصل گذشته لیگ برتر والیبال ایران هم ولادو پتگوویچ پاسور فعلی تیم ملی صربستان عضو باشگاه کاله مازندران بوده است.

آشنایی با ترکیب فعلی تیم ملی صربستان
صرب ها در 4 بازی قبلی خود با تیم های کوبا و روسیه با این نفرات بازی کرده اند. پاسور این تیم ولادو پتکوویچ بود. در قطر پاسور آتاناسوویچ پدیده والیبال نوجوانان و جوانان دنیا که عضو باشگاه پلجاتو لهستان است به عنوان جانشین میلوکوویچ بازی می‌کند. نیکولا کولاکوویچ و یورز کولاکویچ 2 بازیکن قدرتی دریافت کننده به همراه ساسارویچ و نمانیج هستند که به تناوب در ترکیب این تیم به میدان می‌روند.

دراگان استانکوویچ و پودراس کانین نیز به عنوان دو بازیکن سرعتی نقشی موثر در پازل تاکتیکی تیم صربستان بخصوص در دفاع روی تور دارند. لیبروی این تیم نیکولا روسیچ است که در دریافت‌ها حضور موثرتری نسبت به توپ‌گیری از خود نشان می‌دهد. در مجموع صرب‌ها والیبال را کامل تر از سایر حریفان اروپایی بازی می‌کنند.

عناوین صرب ها در لیگ جهانی
پای صرب‌ها از سال 1997 به لیگ جهانی باز شد و تقریبا به جز مواردی نادر همواره در زمره تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها بودند.
1997: هفتم 2005: دوم
1998: ششم 2006: پنجم
1999: غایب 2007: نهم
2000: چهارم 2008: دوم
2001: چهارم 2009: دوم
2002: سوم 2010: سوم
2003: دوم 2011: نهم
2004: سوم 2012: نهم

دیگر افتخارات صربستان
4 نقره و 3 برنز لیگ جهانی والیبال، 2 طلا 6 نقره و یك برنز رقابت‌های قهرمانی اروپا و 1 طلا و یک برنز رقابت‌های المپیك از جمله بهترین دستاوردهای صرب‌ها در والیبال جهان است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز