خبرگزاری کار ایران

کسب و کار ۱۰ فوتبالیست پولدار ایرانی؛

علی‌دایی صدرنشین است/ قلعه‌نویی در رده ششم

asdasd
کد خبر : ۴۲۷۳۹

آقای گل فوتبال جهان علاوه بر مالکیت چندین فروشگاه و گالری کفش و لباس در مراکز خرید یوسف آباد، منیریه، میدان محسنی و میلاد نور، نمایندگی انحصاری محصولات آدیداس و نایک را هم در ایران دارد.

هفته‌نامه کسب و کار در گزارشی 10 فوتبالیست برتر فوتبال ایران به لحاظ درآمد و پول‌سازی را معرفی کرده که طی آن علی دایی در صدر است و امیر قلعه‌نویی در رده ششم این لیست قرار دارد.

به گزارش ایلنا، موضوع کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی، فرآیندی است که اصلا نیاز نیست یک فرد تخصصی در این حوزه داشته باشد یا به این فکر کند که می‌تواند فرد توانمندی باشد یا خیر. در بازی اقتصاد و کسب و کار، پول و سرمایه حرف اول را می‌زند. به عبارتی پول و سرمایه که باشد، با کمی تکیه بر فکر و تجربه دیگران می‌توان فردی موفق بود.

کسی که اگر کمی هم شهرت پشت‌سر داشته باشد، مسیر موفقیت را با سرعتی ورای تصور خواهد پیمود. فوتبالیست‌ها اتفاقا از همین دست افراد موفق هستند. به طور عامیانه فوتبالیست‌ها را باید قشری دانست که اصطلاحا «پولدارند»؛ افرادی که از نگاه همگان غم آب و نان ندارند.

اما این دلیل نمی‌شود آنها به قراردادهای چند صد میلیونی فوتبال بسنده کنند و به فکر این نباشند که سرمایه‌های خود را – که اتفاقا کم هم نیست – در کارهای دیگر به کار نگیرند. این قشر که کم تعداد هم نیستند، از چند سال پیش و در پی بالا رفتن دستمزد بازیکنان فوتبال، یکی پس از دیگری پا در فضای کسب و کار گذاشتند.

در ادامه گزارش هفته نامه کسب و کار آمده است: نوشت: افرادی که سردمدار آنها را باید علی دایی دانست. فردی که در کنار موفقیت‌های بزرگ فوتبال، حالا یکی از مردان بزرگ بیزینس است. در زیر اشاره‌ای می‌کنیم به ۱۰ فوتبالیست برتر ایران در حوزه کسب و کار.

۱- علی دایی، آقای پولدار فوتبال ایران

علی دایی آن روز که از اردبیل راه تهران را برای ادامه تحصیل در پیش گرفت، شاید فکر نمی‌کرد روزی آنقدر پولدار شود که مهمترین رکن زندگی در دنیای مدرن امروز، برایش در اولویت چندم قرار بگیرد. دایی را باید مرد شماره یک اقتصاد فوتبال و حتی ورزش ایران دانست. او که از کنار فوتبال به همه جا رسید و همه نیازهای مالی خود و اطرافیان نزدیکش را مرتفع کرد، این روزها علاوه بر عضویت در اتاق بازرگانی تهران، به عنوان یک تاجر جوان همچنان به دنبال ساخت یک شهرک توریستی در اطراف چالوس است.

آقای گل فوتبال جهان علاوه بر مالکیت چندین فروشگاه و گالری کفش و لباس در مراکز خرید یوسف آباد، منیریه، میدان محسنی و میلاد نور، نمایندگی انحصاری محصولات آدیداس و نایک را هم در ایران دارد و در کنار اینها یک کمپانی تولید البسه ورزشی را هم از چند سال پیش با نام و برند خود ایجاد کرده و پوشاک ورزشی بسیاری از باشگاه‌ها را تولید می‌کند.

دایی البته در کنار تمام تلاش‌هایش در حوزه کسب و کار در تمام این سال‌ها هیچ گاه از فوتبال فاصله نگرفته و بعد از کنار گذاشته شدن از پرسپولیس، دو فصل است هدایت تیم فوتبال راه آهن را برعهده دارد. حرفه‌ای که دایی در آن هم مثل حوزه اقتصاد، تحصیل و بازی فوتبال موفق بوده و قراردادهای کلانی به واسطه جاذبه شخصی و جایگاهش منعقد می‌کند. ناگفته نماند در کنار همه اینها دایی دستی هم در کارهای خیر دارد.

۲- خداداد عزیزی، مرد پرحاشیه اما موفق

چهره پر دردسر، جنجالی، پرحاشیه اما با نمک دهه ۷۰ و ۸۰ فوتبال ایران را هم باید یکی از مردان موفق در حوزه کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی دانست. او که به لطف درخشش در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۹۸ و ثبت حماسه ملبورن به اسطوره فراموش نشدنی ما ایرانی‌ها بدل شد و بلافاصله راه فوتبال اروپا و کشور آلمان را در پیش گرفت، پس از پایان دوران حرفه‌ای فوتبال، اگرچه یکی از مربیان خاص و پرحاشیه اما کم اثر فوتبال کشور هم به شمار می‌رود، در طول همه این سال‌ها نشان داده است که شم اقتصادی خوبی دارد و بسیار با مهارت فکرش را در این مسیر به کار گرفته است. او ابتدای فعالیت اقتصادی خود را با سرمایه‌گذاری در حوزه پوشاک ورزشی آغاز کرد و همراه با مجید ساعدی‌فر کمپانی تولید پوشاک «مجید» را که معروفترین برند داخلی است، راه اندازی کرد.

خداداد اما خیلی زود به این نتیجه رسید که سرمایه‌گذاری در حوزه پوشاک وقت تلف کردن است و سرمایه‌اش را در بخش‌های دیگری به کار گرفت. از معاملات املاک تا ساختمان‌سازی و این اواخر هم واردات قطعات خودروهای خارجی. او البته این روزها بخشی از سرمایه خود را به دبی برده و یک شرکت تولید قطعات یدکی خودرو هم در کشور سنگاپور احداث کرده است.

این شرکت به نظر می‌رسد درآمد بسیاری برای حماسه ساز ملبورن دارد و او را راضی نگه داشته است. خداداد اخیرا و بعد از یک دوره حضور در باشگاه ابومسلم به عنوان مدیر فنی، فعالیت خاصی در حوزه فوتبال ندارد.

۳- علی کریمی، شماره هشت پولدار

شماره هشت تاریخی فوتبال ایران، سال‌ها قبل پیش از آنکه ردای جادوگری بر تن کند، در کرج مسافرکشی می‌کرد. او یک پیکان گوجه‌ای داشت. دورانی که به عنوان یک پدیده در فتح تهران بازی می‌کرد. او وقتی که به پرسپولیس هم پیوست، قبل و بعد از تمرین با ماشین خود کار می‌کرد تا خرج خود را دربیاورد. از آن روز که فوتبال و زندگی روی خوشش را به علی کریمی نشان داد، توانست به اندوخته‌های مالی بسیار دست یابد.

حضور چند ساله در سطح اول فوتبال دنیا و مهمتر از آن، عقد قراردادهای میلیاردی با تیم‌های عربی حوزه خلیج فارس، رفته رفته از علی کریمی مردی پولدار و اقتصادی ساخت. او جدا از تمام موفقیت‌های ریز و درشتش در فوتبال و البته منهای تمام محبوبیتی که در این حوزه برای خود به دست آورد، در حوزه کسب و کار هم مردی است که توانایی زیادی دارد.

کریمی فعالیت خود را در فضای اقتصادی و کسب و کار از شراکت با حامد کاویانپور در بحث ساخت و ساز آغاز کرد ولی در ادامه به تیم دو نفره خداد و مجید ساعدی‌فر در شرکت پوشاک «مجید» پیوست و سرمایه‌گذاری در این حوزه را آغاز کرد و امروز هم به تنهایی ساخت و ساز ساختمان را در دستور کار دارد. کریمی اخیرا ویلایی در منطقه خوش آب و هوای لواسان ساخته که چند میلیارد هزینه روی دستش گذاشته است. کریمی هم مثل علی دایی، اهل بذل و بخشش بین فقرا و ایتام است.

۴- کریم باقری، علاقه مند به فرش و کامیون

کریم باقری هم از جمله تبریزی‌های محبوب فوتبال ایران، علی‌الخصوص باشگاه پرسپولیس است. کریم باقری از جمله آخرین نفرات نسل طلایی فوتبال ایران بود که اتفاقا در همان دوره ترانسفر دایی و خداداد، او نیز در سطح اول فوتبال آلمان و باشگاه آرمینیا بیلیفلد توپ می‌زد. «آقا کریم» هواداران پرسپولیس، برخلاف دایی و خداداد که بعد از پایان دوران حرفه‌ای فوتبالشان راه بازار کسب و کار را در پیش گرفتند، در همان دوران فوتبالی‌اش از آنجا که علاقه بسیاری به «ولوهای زردرنگ» سوئدی داشت، با کمک پدرش هر چه پول داشت در همین راه هزینه کرد و چند دستگاه از همین کامیون‌ها خرید. کریم باقری به همراه پدر همسرش هم یکی از تجار معروف فرش ایران و تبریز در دنیای فرش است.

تجارتی که به نظر سود بسیاری برای مرد کم حاشیه فوتبال ایران داشته و او به منابع مالی بسیاری از این راه رسیده است. باقری این روزها از دور و نزدیک با باشگاه پرسپولیس همکاری می‌کند.

۵- مهدی مهدوی کیا، ملاک بزرگ

مهدی مهدوی کیا از آن دست بازیکنانی است که به واسطه حضور قریب به یک دهه‌ای در فوتبال آلمان، سرمایه بسیاری کسب کرده است. او که به واسطه سال‌ها حضور در تیم فوتبال‌ هامبورگ، امروز به یکی از اسطوره‌های این باشگاه متمول و بزرگ آلمانی بدل شده است، در فضای اقتصاد و کسب و کار علاقه زیادی به ملک دارد و تقریبا همه داشته‌های مالی‌اش را در مسیر خرید املاک، آن هم در آلمان و تهران به کار گرفته است.

موشک سال‌های گذشته‌ هامبورگ، اگرچه این روزها کم فروغ‌تر از همیشه از جمله کاپیتانان پرسپولیس به شمار می‌رود، اخیرا سرمایه‌گذاری در بخش صادرات و واردات را نیز آغاز کرده و حتی علاقه زیادی به زمین‌های کشاورزی پدرش در یکی از روستاهای اراک دارد.

۶- قلعه‌نویی، مرد شیک پسند فوتبال

ژنرال استقلالی‌ها آنقدر درگیر مربیگری در لیگ برتر است که کمتر فرصت رسیدن به امور دیگر را دارد. او که همیشه مدعی است بزرگترین قرارداد مالی تاریخ فوتبال ایران را به خاطر استقلال رد کرده، بیشترین درآمدش از محل مربیگری در لیگ برتر است. او که حالا به عنوان پرافتخارترین مربی فوتبال ایران سالانه مبالغ بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتر می‌گیرد، در کنار فعالیت در حوزه فوتبال، بخشی از سرمایه بسیار زیاد خود را صرف خرید یک مبل فروشی در خیابان ولیعصر کرده است و البته بدش هم نمی‌آید در بازار ساخت و ساز سرمایه اش را به کار گیرد. در مورد ژنرال آبی‌ها شنیده می‌شود که او استخر و سونای پرطرفداری هم دارد.

۷- غلام پیروانی، کسب و کار با گاوداری

«شاغلام» برخلاف چهره و خلق و خوی سنتی‌اش، یکی از پولدارترین‌های فوتبالی به شمار می‌رود. ارث به جا مانده از خانواده پدری برای برادران پیروانی خوش یمن بود و در این بین فقط غلام بود که علاوه بر حضوری فعال در کار خرید و فروش زمین، شغل پدر را ادامه داد و گاوداری مدرنی را که یادگار پدرش بود، حفظ کرد و سرپا نگه داشت. البته به دلیل مشغله زیاد کاری، مدیریت این گاوداری را به عهده یکی از نزدیکانش گذاشته است و خود فقط گاهی به آنجا سر می‌زند تا خیالش از بابت تنها یادگار پدرش، راحت باشد.

۸- فرهاد مجیدی، سرمایه‌دار آبی‌ها

کاپیتان تازه به استقلال برگشته آبی‌ها هم که می‌توان نقش علی کریمی را در پرسپولیس، در استقلال به او داد، به واسطه سال‌ها حضور در فوتبال کشورهای حوزه خلیج فارس، سرمایه بسیاری جمع کرده و خود را از جمله مردان موفق اقتصادی فوتبال ایران می‌داند. مجیدی تقریبا همه داشته‌های مالی خود را در بخش ساختمان‌های دبی سرمایه‌گذاری کرده و یکی از مالکان بزرگ ساختمانی در این شهر تفریحی، اقتصادی است.

۹- جواد نکونام، مردی در بازار عطر

کاپیتان تیم ملی فوتبال و البته تیم استقلال، یکی از خوش پوش‌ترین چهره‌های فوتبالی است و شاید به همین دلیل است که به بازار عطر و ادکلن توجه زیادی دارد و حالا در واردات عطرهای خارجی یکی از فعالترین‌ها به شمار می‌آید. البته نکونام در کنار این تجارت شیک و البته پول‌ساز، با تنی چند از دوستان خودش تولیدی پوشاک و لوازم ورزشی هم تاسیس کرده است. نکونام از آخرین قرارداد خود با باشگاه اوساسونا، مبلغ زیادی دریافت کرد که در کنار آن علی فتح‌الله ‌زاده هم مبلغ زیادی برای حضور او در استقلال هزینه کرد.

۱۰- حامد کاویانپور، نمایشگاه دار اتومبیل

حامد کاویانپور؛ شاید جمع دارایی‌هایش یک چندم علی دایی و دیگران نباشد ولی این‌هافبک سابق ملی‌پوش تیم پرسپولیس، یک مدرسه فوتبال تاسیس کرده که همه امکانات و سهام آن متعلق به خودش است.

او در کنار آموزش فوتبال به نونهالان علاقه‌مند، علاقه بسیاری هم به بازار اتومبیل و علی‌الخصوص خودروهای گرانقیمت خارجی دارد. کاویانپور یک نمایشگاه بزرگ اتومبیل دارد که معمولا بازیکنانی نظیر علی کریمی و دیگران، ماشین‌های گرانقیمت خود را معمولا از طریق این بازیکن سابق پرسپولیس خریداری می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز