خبرگزاری کار ایران

ایوان می‌رود!

ساوه شمشکی: شانسی برای کسب مدال المپیک نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۵۴

هزینه را خدا کمک می کند و تامین می کنیم. به هر حال کشور ما در تحریم است و باید این شرایط را تحمل کنیم. اما نباید فراموش کرد ما 4 سال صبر کردیم تا در مسابقات المپیک زمستانی حضور داشته باشیم.

رییس فدراسیون اسکی با اشاره به آغاز فصل سرما اعلام کرد آمادگی لازم را برای میزبانی از اسکی بازان در پیست های مختلف دارد.

عیسی ساوه شمشکی در گفت وگوی مفصل خود با ایلنا در خصوص وضعیت اسکی کشور و اتفاقات پیرامون آن حرف های جالبی زد که در ذیل‌می خوانید:

به نظرمی رسد با شروع فصل سرما، کار اصلی شما و همکارانتان در فدراسیون اسکی آغاز شده است؟

هنوز هوا برفی نشده و بیشتر بارندگی را شاهد هستیم. با شروع بارش برف کار ما شروع خواهد شد.

اما در ارتفاعات شاهد بارش برف هستیم؟

بله، اما کار اصلی ما از 10-15 روز دیگر آغاز خواهد شد.

برنامه های امسالتان براساس چه محورهایی پیگیری خواهد شد؟

ما امسال باید در مسابقات انتخابی المپیک زمستانی 2014 شرکت کنیم. تلاش خواهیم کرد هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان حضور خوبی در این رقابت ها داشته باشیم. در همین ارتباط هم قرار است 43 مسابقه را در کشورمان برگزار شود که از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت این مسابقه به چه دلیل بالاست؟

به هرحال ما در 3 رشته آلپاین، اسنوبرد و صحرانوردی مسابقاتی را میزبانی خواهیم کرد که تاثیر بسیاری در کسب سهمیه المپیک زمستانی خواهد داشت، چرا که براساس اعلام فدراسیون جهانی اسکی، هر ورزشکار حداقل باید در 10-15 مسابقه شرکت کند و از این تعداد، عملکرد هر ورزشکار را در 5 مسابقه مورد ارزیابی قرارخواهد گرفت تا در نهایت امتیازی به او بدهند. در کل، هر ورزشکار که توانست به امتیاز حد نصاب برسد، مجوز حضور در المپیک را خواهد گرفت.

این مسابقات در چه پیست هایی برگزار خواهد شد؟

پیست های شمشک، دیزین، توچال، شیراز، دربند سر و همدان.

سوای این مسابقات چه برنامه های دیگری را برای اسکی کشور در نظر دارید؟

مسابقات باشگاهی هم از آذرماه پیگیری خواهد شد. سعی کردیم طوری برنامه ریزی کنیم که مسابقات به صورت متمرکز برگزار شود. چرا که قرار است نماینده فدراسیون جهانی اسکی این مسابقات را زیر نظر بگیرد، برای اینکه از هزینه ها به کاهیم، این تصمیم را گرفتیم. به غیر از آن، کلاس های مربیگری هم براساس اعلام قبلی پیگیری می شود. مسابقات قهرمانی کشور را در همه رده های سنی برگزار خواهیم کرد. تیم نونهالان و نوجوانان هم برای مسابقات قهرمانی قزاقستان حضور خواهند داشت.

در اسفند ماه هم مسابقات جهانی برگزار می شود؟

بله، کسانی که در تلاش هستند سهمیه المپیک بگیرند، باید در این مسابقات شرکت کنند.

در ظاهر، تا پایان سال 90 برنامه های بسیاری را پیش رو دارید؟

بله، برای اینکه سال آینده مسابقات المپیک زمستانی را پیش رو خواهیم داشت.

هزینه اجرای این برنامه ها را دارید؟

هزینه را خدا کمک می کند و تامین می کنیم. به هر حال کشور ما در تحریم است و باید این شرایط را تحمل کنیم. اما نباید فراموش کرد ما 4 سال صبر کردیم تا در مسابقات المپیک زمستانی حضور داشته باشیم و الان هم باید با صرفه جویی سعی کنیم به بهترین شکل برنامه های خود را اجرا کنیم.

با بالارفتن قیمت ارز، بسیاری از فدراسیون ها درصدد قطع قهرمانی با مربیان خود هستند.در اسکی وضعیت « ایوان » چه می شود؟

باید او را حداقل تا پایان مسابقات المپیک حفظ کنیم.

فکر می کنید چند سهمیه المپیک را بگیرید؟

ما در دوره قبلی المپیک با 3 ورزشکار مرد و یک ورزشکار خانم شرکت کرده بودیم. اما در این دوره شرایط دریافت سهمیه سخت تر شده است. چرا که در دوره قبلی ورزشکاران را می گرفتند اما الان با ارزیابی عملکرد اسکی بازان در 5 مسابقه مجوز حضور در المپیک داده می شود. در کل می خواهم بگویم شرایط سخت تر شده است. با این حال، تلاش می کنیم در این دوره المپیک نیز از دوره قبلی کمتر سهمیه نگیریم.

آیا می توان انتظار کسب مدال را از اسکی بازان کشورمان داشته باشیم؟

نه، اسکی برای کشورهای اروپایی است، آنها در طول 12 ماه سال بیش از 8-9 ماه اسکی دارند. کشورهایی مانند فرانسه، سوییس، چک، ایتالیا و غیره امکانات ویژه ای را برای اسکی دارند و به همین دلیل مدال های این رشته را تصاحب می کنند. ما اگر می خواهیم در اسکی مدال بگیریم، باید حداقل به مدت 4-5 سال اسکی بازان کشورمان بروند در اروپا و در مسابقات ولدکاپ شرکت کنند.

با این تفاصیل، رسیدن به سطح اسکی کشورهای اروپایی سخت است؟

بله، در کشورهای اروپایی با شرایط ویژه ای به اسکی می پردازند. در آنجا دستگاه های برف ساز وجود دارد که پیست های اسکی خود را با آن آماده می کنند. حتی آنها مسابقاتی دارند که روی یخ برگزار می شود، در این وضعیت ما هم باید کاری که والیبال کشورمان انجام داد را صورت دهیم، همانطور که والیبال کشورمان به لیگ جهانی رفت، اسکی ما هم باید در مسابقات ولدکاپ برود، به طور یقین حضور در مسابقات ولدکاپ شرایط پیشرفت اسکی را فراهم کند.

پیش برد برنامه های اسکی نیاز به یک همبستگی در بین اهالی ورزش دارد؟

بله، در شرایط فعلی ما سعی می کنیم در مسابقات جهانی حضور موفقی داشته باشیم. همانطور که گفتم، مهد کشتی جهان ایران است و سایر کشورها می آیند در این رشته از ما الگو می گیرند. اسکی هم برای اروپایی ها است و ما باید خیلی تلاش کنیم تا به آنها برسیم.

برای آماده سازی پیست های اسکی برای فصل زمستان چه اقداماتی را انجام داده اید؟

پیست های اسکی در اختیار ما نیست، پیست توچال در اختیار بنیاد مستضعفان است. شمشک و دیزین در اختیار شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی می باشد و پیست دربند سر نیز به صورت خصوصی اداره می شود، اما برای اینکه فعال باشند، ما مجوز می دهیم. کارشناسان ما بعد از بررسی های لازم، مجوز فنی را برای فعالیت پیست ها صادر می کنند. در این بین اگر پیستی آماده نباشد مجوزی برایش صادر نمی شود، به هر حال مردم می روند و در آنجا اسکی می کنند. باید امکانات لازم فراهم باشد.

برای فصل جدید اسکی بازی در زمستان امکانات پیست ها ایده آل است؟

تقریباً تمامی پیست ها آماده هستند. در تابستان نواقص را برطرف کردند و بهره برداری ها انجام شده است. ما هم نظارت می کنیم و اگر مشکلی هم باشد، تذکر می دهیم تا تصحیح شود.

آیا این درست است که ورزش اسکی مخصوص افراد پولدار و متمول است؟

اسکی ورزش گرانی است. اما فقط پولدارها نیستند که از این امکانات استفاده می کنند. در حال حاضر شاهد هستیم که از تمامی اقشار جامعه برای اسکی، به پیست ها مراجعه می کنند. البته شاید به دلیل اینکه مکان پیست ها از مراکز شهر فاصله دارند، بسیاری این باور را دارند که اسکی فقط برای پولدارها است، در حالی که فقط وسایل گران بهایی دارد. به نظر من رشته هایی مانند سوارکاری، تیراندازی و گلف، گران هستند.

امکانات اسکی نسبت به گذشته چه تفاوت هایی داشته است؟

ما قبل از انقلاب فقط 10 پیست اسکی داشتیم. اما الان 20 پیست اسکی در کشور داریم. در آن مقطع فقط 2 مربی خانم و 150 مربی مرد داشتیم، اما الان 430 مربی خانم و بیش از 1500 مربی مرد در سراسر کشور برای آموزش اسکی داریم. به غیر از اینها در اوایل انقلاب ما فقط در تهران و 4-5 شهرستان پیست اسکی داشتیم. اما الان تقریباً در سراسر کشور پیست اسکی داریم.

رشته های اسکی هم افزایش یافته است؟

بله، در گذشته فقط رشته آلپاین بود. اما الان اسنورد، صحرانوردی و اسکی روی چمن هم اضافه شدند. در حوزه بانوان هم پیشرفت خوبی داشتیم.

مسیر پیشرفت اسکی همچنان ادامه دارد؟

بله، ولی سختی های زیادی را متحمل شدیم. در 20 سال اول بعد از انقلاب، بیشتر روی کارهای فرهنگی این رشته ورزشی کار کردیم تا در نهایت شرایطی را فراهم کنیم تا خانواده ها بتوانند به راحتی به اسکی بپردازند. تقریباً از سال 90 این اتفاق افتاد.

فکر می کنم در حال حاضر اسکی تنها ورزشی است که اعضای خانواده هم می توانند به یکدیگر آموزش دهند. یعنی پدر در پیست اسکی به فرزندش یاد می دهد چگونه اسکی کند یا همین طور خواهر به برادرش یاد می دهد.

در بعد قهرمانی چه اقداماتی کرده اید؟

ما در مسابقات قهرمانی آسیا که 29 کشور شرکت کرده بودند، جزو 8 کشوری بودیم که مدال گرفتیم و ششم شدیم. در سال گذشته نیز در رده جوانان که در ایران برگزار می شد، در مجموع ورزشکاران بانوان و در آقایان، 26 مدال گرفتیم. البته همه زحمت کشیدند تا این موفقیت به دست بیاید.

در پایان اگر پیامی دارید بفرمایید؟

می خواهم بگویم اسکی علاوه بر اینکه یک رشته ورزشی محسوب می شود، یک صنعت است. چرا که در هر پیست اسکی، بسیاری مشغول به کار می شوند. ضمن اینکه در جذب توریست به کشورمان نیز بسیار تاثیرگذار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز