خبرگزاری کار ایران

انتشار دیوان اشرفی سمرقندی در مرکز اسناد مجلس ثبت شد

کد خبر : ۸۶۴۴۱

اشرفی سمرقندی از گویندگان گمنام، سده ششم هجری است که دیوان اشعار او تاکنون به چاپ نرسیده و تنها منبع محقّقان در بابِ وی اطلاعات محدود تذکره‌نویسان بوده است.

ایلنا: اشرفی سمرقندی از گویندگان گمنام، سده ششم هجری است که دیوان اشعار او تاکنون به چاپ نرسیده و تنها منبع محقّقان در بابِ وی اطلاعات محدود تذکره‌نویسان بوده است.

به گزارش ایلنا، اشرفی سمرقندی از گویندگان گمنام، امّا توانای سدة ششم هجری است که دیوان اشعار او تاکنون به چاپ نرسیده و تنها منبع محقّقان در بابِ وی اطلاعات محدود و غالباً خالی از تحقیق تذکره‌نویسان بوده است. با کمال تعجّب، این گمنامی، تا زمان حال نیز ادامه داشته و در هیچ‌یک از آثار معاصران، به وی و اشعارش پرداخته نشده است.

در دیوان اشرفی، علاوه بر فواید زبانی و ادبی، اطلاعات تاریخی مهمی درباره‌ی حکمرانان محلی و پادشاهان سلسله‌ی قراخانی که در سده‌ی ۶ قمری در ماوراءالنهر حکومت داشته‌اند و رجال ایشان وجود دارد که در منابع تاریخی به آنها کمتر پرداخته شده است؛ از این رو دیوان وی یکی از منابع مهمّ این دوره است.

در این تصحیح، از همۀ مجموعه‌ها، سفینه‎ها، تذکره‎ها و جنگ‌های خطی و چاپیِ در دسترس که از اشعار اشرفی بهره‌ای داشته‌اند، استفاده شده است. در مقدّمه نیز براساس اطّلاعاتی که از دیوان وی به دست می‌آید، شرحی جامع از احوال او ارائه شده و سبک شعریِ وی مفصلاً مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان متن نیز تعلیقاتی مختصر به همراه ۱۲ نمایه مفید ارائه شده که به تحقیق دربارة این اشعار این سراینده کمک شایانی می‌کند.

در دیوان اشرفی، علاوه بر فواید زبانی و ادبی، اطلاعات تاریخی مهمی دربارۀ حکمرانان محلّی و پادشاهان سلسلة قراخانی که در سدۀ ۶ق در ماوراءالنهر حکومت داشته‌اند، و رجال ایشان وجود دارد که در منابع تاریخی به آنها کمتر پرداخته‌ شده است؛ از این رو دیوان وی یکی از منابع مهمّ این دوره و نیز منابع پیش از حملة مغول است.

همچنین در تصحیح این اثر از بیست نسخه خطی به عنوان منبع فرعی و دوازده منبع چاپی نیز علاوه بر نسخه‌های خطی بالا استفاده شده است.

دیوان اشرفی سمرقندی شامل ۳۶ قصیده، ۶۵ قطعه، ۱ ترجیع‌بند و ترکیب‌بند، ۴۱ غزل و همچنین رباعی است،‌ در انتهای دیوان نیز پراکنده‌ها و تعلیقات آمده است.

«دیوان اشرفی سمرقندی» سروده‌ی شرف‌الدّین اشرفی سمرقندی شاعر قرن ششم به تصحیح عباس بگ‌جانی و امید سروری از سوی کتابخانه مجلس و با همکاری انتشارات سفیراردهال منتشر شده است.

شماره‌ی ثبت این کتاب در کتابخانه‌ی شماره‌ی یک مجلس شورای اسلامی ۴۹۶۱۳۶ است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز