خبرگزاری کار ایران

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

از حضور كاندیداها در نمایشگاه كتاب استقبال می‌كنیم

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۰۷

قرار شد کارگروه هایی مشترک میان ما، صندوق توسعه و اداره مالیات تشکیل شود تا مشکلات برطرف گردند ما همچنین از حضور افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت نشر استقبال می‌کنیم و وزارت صنعت و معدن از این افراد حمایت خواهد کرد و امیدواریم با این رویکرد مشکلات عرصه چاپ و نشر حل شود.

ایلنا: نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظهر امروز (9 اردیبهشت) با حضور علی اسماعیلی و سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینی در ابتدای این نشست با کم نظیر خواندن برگزاری نمایشگاهی در این سطح و کمک آن به افزایش ساعت مطالعه، گفت: امسال تلاش شد جنبه نمایشگاهی این رویداد بیش از دوره‌های گذشته باشد ولی به طور کل نمایشگاه کتاب در اصل یک فروشگاه بزرگ است که ناشران داخلی و خارجی در آن شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حدود 150 نشست نقد و بررسی کتاب، کارگاه آموزشی، برنامه های مناسبتی و... طی ایام برگزاری نمایشگاه برای علاقه‌مندان در بخش‌های جنبی اجرا خواهد شد تا نمایشگاه جذاب‌تری داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش بین‌الملل حاضر در نمایشگاه اظهار داشت: به‌رغم اینکه کشورهای مخالف تلاش‌های بسیاری می‌کنند تا جمهوری اسلامی ایران در رابطه با دعوت از میهمانان خارجی و ارتباط بین‌المللی در فشار قرار داشته باشد ناشران بسیار زیادی از 77 کشور خارجی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند و به دلیل حجم بالای حاضران بخش بین‌الملل به محل جنوبی نمایشگاه بین‌المللی یعنی ایستگاه شهید بهشتی انتقال پیدا کرده است.

وی با اشاره به تجربیات سال‌های قبل در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب تصریح کرد: میهمانان امسال بیش از سال‌های قبل هستند و با توجه به اینکه برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی را طی ایام برگزاری نمایشگاه در ایران شاهد خواهیم بود از این میهمانان دعوت می کنیم تا برای بازدید از نمایشگاه حضور داشته باشند.

حسینی با بیان اینکه حدود 4 هزار عنوان کتاب که همه جنبه نمایشگاهی دارند در دوره بیست و ششم به معرض ارزیابی کارشناسان گذاشته می‌شود در رابطه با قیمت بالای کاغذ و مشکلات حوزه چاپ گفت: سال 91 در این رابطه مشکلات زیادی داشتیم اما معنای آن ایجاد وقفه در عرصه نشر کشور نیست. در خصوص یارانه‌های حوزه نشر نیز تلاش‌های زیادی کردیم به اقشار دانشجو کمک زیادی کنیم از همین رو به 250 هزار دانشجودر سراسر کشور یارانه خرید کتاب اختصاص داده‌ایم و در بخش ارزی نیز تلاش کرده‌ایم کتاب‌ها با ارز مبادله‌ای به متقاضیان عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه امسال با شعار «کتاب چشمه جوشان دانایی» برگزار می‌شود اظهار کرد: طبق آمار ما 2545 ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال حضور پیدا کرده‌اند و ما سعی کردیم با سعه صدر به تمام متقاضیان پاسخ مثبت داده شود تا در این رویداد حضور یابند. همچنین برای نخستین بار در این نمایشگاه 102 ناشر الکترونیک داخلی و 1600 ناشر الکترونیک خارجی حضور دارند.

این مدیر ضمن اشاره به اینکه محدودیتی برای ناشران خارجی و کشورها برای حضور در نمایشگاه وجود نداشته است بیان کرد: ما حتی امکان حضور کشورهایی که بارها در عرصه بین‌المللی با کشور ما نامهربانی کردند در نمایشگاه بیست و ششم را فراهم کردیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه وقتی آثار یك مرتبه مجوز نشر دریافت كرده‌اند چرا برای حضور در نمایشگاه باید مجوز دوباره دریافت كنند، بیان كرد: همان‌طور كه گفتم در این زمینه سعی شد با سعه صدر برخورد شود تا همه حضور داشته باشند بحث ممیزی بیشتر متوجه ناشران خارجی است چراكه شاید مطالبی در كتاب عنوان شده باشد كه به اختلافات میان ملت‌ها دامن بزند یا مواردی مغایر با شان و موازین فرهنگی ما در آن‌‌ها مطرح شده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ارتباط با حضور كاندیداهای ریاست‌جمهوری در نمایشگاه كتاب، اظهار داشت: طبق آنچه پیشتر گفته شد از حضور كاندیداها برای بیان برنامه‌های خود و بحث و گفتگو با كارشناسان و اهل علم در نمایشگاه كتاب استقبال می‌كنیم اما چون افراد هنوز در شرایط می‌آیم، نمی‌آیم قرار دارند و هنوز شخصی به عنوان كاندید ثبت‌نام نكرده است نمی‌توان قطعی از حضور كاندیدایی سخن گفت.

وی افزود: ما تلاش داریم از این طریق به برگزاری انتخاباتی پرشور كمك كنیم چراكه بحث انتخابات و مبارزات انتخاباتی فقط تخریب چهره رقیب و جدل‌های سیاسی نیست و مانیز تلاش می‌كنیم افراد توانایی‌های خود را از این طریق با اهل اندیشه نیز در میان بگذارند و فضایی رقابتی توام با مهروزی داشته باشیم.

حسینی در انتها به دیدار خود با رئیس جمهور برای ارائه تسهیلات به ناشران گفت: در این دیدار نتایج خوبی حاصل شد وقرار شد کارگروه هایی مشترک میان ما، صندوق توسعه و اداره مالیات تشکیل شود تا مشکلات برطرف گردند ما همچنین از حضور افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در صنعت نشر استقبال می کنیم و وزارت صنعت و معدن از این افراد حمایت خواهد کرد و امیدواریم با این رویکرد مشکلات عرصه چاپ و نشر حل شود.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب فردا 10 اردیبهشت ساعت 30/17 با حضور رئیس جمهور در مصلی تهران افتتاح خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز