خبرگزاری کار ایران

برگزاری کارگاه آموزشی تشعیر در نسخه‌های خطی

کد خبر : ۴۷۴۶۹

در کارگاه آموزشی تشعیر؛ دو شیوه نظری و عملی، موضوع تشعیر در متون کهن به ویژه در جلدهای لاکی با نگاهی به جلد نسخه نفیس «بُرده بوصیری» موجود در گنجینه نسخه‌های خطی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد.

ایلنا: دومین کارگاه از مجموعه نشست‌های شرح و حاشیه رسالات قدیم، با موضوع «تشعیر در متون و نسخه‌های کهن ایرانی- اسلامی»، با حضور «مجید فداییان» نقاش و نگارگر در روز یکم اسفند ۱۳۹۱ خورشیدی در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در این کارگاه که «صورت خیال» نام دارد، به دو شیوه نظری و عملی، موضوع تشعیر در متون کهن به ویژه در جلدهای لاکی با نگاهی به جلد نسخه نفیس «بُرده بوصیری» موجود در گنجینه نسخه‌های خطی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. این نسخه نفیس خطی اکنون در سالن تک اثر موزه ملی ملک در آستانه دید دوستداران و علاقه‌مندان آثار هنری و تاریخی قرار دارد. برگزاری این کارگاه آموزشی، مقدمه‌ای بر شکل‌گیری دوره حرفه‌ای آموزش تشعیر در نسخه‌های خطی و متون کهن ایرانی- اسلامی است که به زودی با تدریس مجید فداییان در مرکز آموزش موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک آغاز خواهد شد.

تشعیر، گونه‌ای تزیین نسخه‌های خطی است که در حاشیه نسخه‌ها یا مرقعات، معمولا با یک یا دو و حتی با سه رنگ انجام می‌گیرد. طراحی تشعیر که در واقع، طراحی حیوانات، منظره و شبیه آن‌ها است، بیشتر با طلا و به وسیله قلم‌موهای بسیار ظریف انجام می‌گرفته است، از این‌رو ظرافت خطوط را به مو (شَعر) تشبیه کرده‌اند. طرح‌ها و نگاره‌ها در تشعیرسازی، بیشتر درختان متنوع، حیوانات خیالی و افسانه‌ای مانند سیمرغ و اژد‌ها، حیوانات وحشی در حال جست‌وخیز، پرندگان و حیوانات کوچک با قلم‌اندازی‌های ماهرانه و بهره‌گیری از طلای ناب است. در تشعیر، حاشیه اطراف قاب متن یا تصویر، به وسیله طراحی‌های تزیینی از طبیعت، انسان و حیوانات انجام می‌شود. برخی از این طراحی‌ها حیوانات خاص، واقعی یا خیالی را دربرمی‌گیرد؛ جانورانی که با یکدیگر در نزاع‌اند و در حال حرکت و چرخش در میان فضای دو بعدی دیده می‌شوند.

«مجید فداییان» سخنران و مدرس این کارگاه درباره چگونگی برگزاری برنامه گفت: «تشعیر یکی از جذاب‌ترین هنرهای سنتی در حوزه کتاب‌آرایی است که ذهن خیال‌پرداز هنرمند را به شیوه‌ای دل‌انگیز و چشم‌نواز به آفرینش یک اثری زیبای هنری هدایت می‌کند».

این نقاش و نگارگر افزود: «در این کارگاه یک روزه می‌کوشیم جلوه‌هایی از ذوق هنرمندان ایرانی در عرصه تشعیرسازی را بنمایانیم و در بخش عملی نیز نکته‌هایی درباره این شیوه طراحی و جلدسازی به علاقه‌مندان و دوستداران هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی در حوزه متون کهن آموزش دهیم».

نشست‌های شرح و حاشیه رسالات قدیم، مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و کارگاه‌های عملی در حوزه هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی به ویژه در عرصه کتابت و کتاب‌آرایی است که هر ماه یک‌بار با حضور هنرمندان این بخش در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به شیوه رایگان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان و دوستداران این هنر‌ها و تکنیک‌های سنتی می‌توانند آزادانه در این نشست‌ها و کارگاه‌ها شرکت کنند. موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از ۶ کتابخانه بزرگ نسخه‌های خطی کشور، در کنار وظایف ساختاری و بنیادین خود در حوزه موزه‌داری و کتابخانه‌ای، فعالیت‌های گوناگون آموزشی در حوزه‌های مرتبط به شکل‌های دوره‌های آزاد آموزشی و کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و پژوهشی در حوزه هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی دارد.

کارگاه تشعیرسازی با نام «صورت خیال» در روز یکم اسفند ۱۳۹۱ خورشیدی از ساعت ۱۳ تا ساعت ۱۶ در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی میدان امام خمینی، محوطه باغ ملی برگزار خواهد شد. دوستداران و علاقه‌مندان می‌توانند می‌توانند آزادانه و به رایگان در این کارگاه آموزشی شرکت کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های تلفن ۶۶۷۵۶۷۷۵ و ۶۶۷۵۱۲۹۱ تماس بگیرند یا به وب‌سایت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www. malekmuseum. org مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز