خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره شعر فجر عنوان شد:

2037 شاعر در جشنواره شعر فجر به رقابت می‌پردازند

asdasd
کد خبر : ۴۳۴۶۶

شرکت‌کنندگان ما امسال 2037 نفر بودند که در مقایسه با سال‌های گذشته که 1451 نفر شرکت‌کننده داشتیم، رشد قابل توجهی داشته است.

ایلنا: نشست خبری برنامه‌های هفتمین جشنواره‌ی شعر فجر ظهر امروز (یکشنبه 15 بهمن‌ماه) در تالار شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد حسینی (وزیر ارشاد) که با تاخیر نیم ساعتی در این نشست حاضر شده بود،گفت: بنده از جلسه استیضاح وزیر کار و تعاون به اینجا آمده‌ام و بعد از این نشست خبری نیز باید به این جلسه برگردم.

او در مورد اهمیت جشنواره شعر فجر گفت: احساس کردم که شعر به حمایت بیشتری نیاز دارد تا در هیاهوهای جشنواره‌های مختلف، شعر که هنر ملی و ثروت و سرمایه ملی ماست، مورد کم‌توجهی قرار نگیرد. از روز سه‌شنبه 17 بهمن جشنواره شعر فجر رسما آغاز می‌شود و تا هفتم اسفند به مدت 20 روز ادامه پیدا می‌کند. افتتاحیه این جشنواره در جزیره خارک است که در دل خلیج فارس قرار دارد و در طول جنگ نیز بارها بمباران شده و مورد هجمه قرار گرفته است. در جزیره قشم و ابوموسی هم برنامه‌های شعری برگزار می‌شود. در هفت استان دیگر هم برنامه‌های شعری برگزار می‌شود که این هفت استان همه کشور را پوشش می‌دهد.

وزیر ارشاد ادامه داد: از اهداف این جشنواره، شناسایی جوانان، حمایت از گونه‌های شعری و ادبی، تعامل شاعران با یکدیگر، ‌دعوت از شاعران پارسی‌گوی و فعال شدن انجمن‌های شعری و ادبی است که تلاش می‌شود تا محقق شود. امسال در برخی جشنواره‌ها بخش ویژه پیامبر اکرم (ص) را داریم که به خاطر فیلم موهنی است که درباره پیامبر ساخته شد و این احساس نیاز به وجود آمد که چهره پیامبر بیشتر شناخته شود و شاعران عزیز هم در این بخش شرکت کردند.

او تصریح کرد: امسال تلاش شده که زمان بیشتری به شعرخوانی اختصاص یابد و در مدارس و دانشگاه‌ها شعر خوانده می‌شود. همچنین افراد پیشکسوت کم‌تر در جشنواره شعر فجر شرکت می‌کنند، اما برای تقدیر از آن‌ها دوستان داور کتاب‌های شاعران نامی را در دو سال اخیر بررسی کردند و قرار است از تعدادی از این شاعران تجلیل شود. همچنین از یکی از این شاعران که در میان مردم تاثیرگذارتر است، تقدیر می‌شود که این شاعر از سوی مردم و بر اساس فرم نظرسنجی که در شهرهای مختلف پخش می‌شود، برگزیده می‌شود.

حسینی در این‌باره گفت: انتخاب یک شاعر به معنی نفی سایر شاعران نیست و ما می‌خواهیم تنها به صورت نمادین از شاعران تقدیر کنیم و همچنین می‌خواهیم به داوران اکتفا نکنیم و مانند جشنواره فجر که یک فیلم به انتخاب مردم برگزیده می‌شود، در شعر هم چنین حرکتی وجود داشته باشد.

وزیر ارشاد همچنین از تجلیل از دو شاعر مرحوم در جشنواره شعر فجر خبر داد و گفت: امسال از دو نفر از شاعرانی که به تازگی فوت کرده‌اند، تجلیل می‌شود که یکی خلیل عمرانی است که در مراسم افتتاحیه از او تقدیر می‌شود. همچنین از شاهرخ اورامی در همدان تقدیر می‌شود.

او با اشاره به روند داوری شعرها در جشنواره گفت: امسال انتخاب داوران با سال‌های پیش متفاوت بود و سعی شد افراد زبده انتخاب شوند.

حسینی سپس درباره آمار شرکت‌کنندگان در هفتمین جشنواره شعر فجر عنوان کرد: شرکت‌کنندگان ما امسال 2037 نفر بودند که در مقایسه با سال‌های گذشته که 1451 نفر شرکت‌کننده داشتیم، رشد قابل توجهی داشته است.

در ادامه این نشست، ‌محمدعلی بهمنی (رئیس شورای علمی هفتمین جشنواره شعر فجر) درباره داوری در این جشنواره گفت: در بخش داوری این جشنواره اگر تفاوتی است، امیدواریم در پایان این جشنواره نتایجش دیده شود و اگر از این تفاوت صحبت می‌کنیم، نتیجه یک خرد جمعی بر اساس شش دوره گذشته جشنواره بوده است.

او در ادامه با اشاره به معیارها و ملاک‌های داوری در جشنواره گفت: شناخت و رعایت موسیقی شعر، هندسه و ساختار شعر، تازگی مضمون و تناسب آن با فرم و محتوای شعر، بهره‌مندی از سه عنصر خیال، ‌عاطفه و اندیشه، معیارهای انتخاب شعرها برای جشنواره بوده است.

بهمنی تاکید کرد:‌ این معیارها تصویب شده که برای بخش رقابتی شعر در نظر گرفته شود، اما شخصا فکر می‌کنم وقتی از شعر حرف می‌زنیم، نمی‌تواند جدای از این شاخصه‌ها باشد، چون شعر غیر از این معیارها شعر نیست و برای هنر، شاخصه درنظر گرفتن فاصله گرفتن از ذات هنر است.

در ادامه این نشست رضا حمیدی (دبیر هفتمین جشنواره شعر فجر)با اشاره به برگزاری این جشنواره در 17 بهمن‌ماه در جزیره خارک گفت: بعد از افتتاحیه، 18 بهمن جشنواره در ابوموسی و 19 در قشم پیگیری می‌شود و همچنین در گلستان، قزوین، زاهدان،‌ کرمان، همدان، اردبیل،‌ خراسان رضوی و فارس برنامه‌هایی اجرا می‌شود و بعد از برگزاری در این مناطق، دو روز در دانشگاه علامه طباطبایی،‌ الزهرا، دانشکده ادبیات تهران مرکز و فرهنگسرای ایوان شمس و فردوس برنامه‌های شعر برپا خواهد بود و 7 اسفند در تالار وحدت اختتامیه برگزار خواهد شد.

حمیدی در خصوص بخش بین‌الملل جشنواره هم گفت: از کشورهای لهستان،‌ رومانی، ‌روسیه، ‌اندونزی، ترکیه، هندوستان، افغانستان، پاکستان، سوریه، قرقیزستان و تاجیکستان شعرهای پارسی در جشنواره شرکت داده شده و امسال مقاله نپذیرفته‌ایم.

او درباره آمار آثار هفتمین دوره جشنواره شعر فجر نیز بیان کرد: 2037 شعر در جشنواره شعر فجر بررسی شده است که 729 شعر کلاسیک و سنتی، ‌546 نیمایی و سپید، 186 سرود و ترانه، 137 شعر در بخش کودک و نوجوان و 317 شعر درباره پیامبر (ص) و 122 اثر نیز شامل نقد و پژوهش بوده است و از فردا داوری‌های این آثار شروع می‌شود.

حمیدی همچنین از اضافه شدن بخشی به جشنواره با عنوان تقدیر از حامیان شعر خبر داد و گفت: امسال از یک انجمن و کانون فعال بهترین ناشر ادبیات و شعر، بهترین پژوهشگر در حوزه ادبیات و شعر، سایت و وبلاگی که بیش‌ترین اهتمام را به شعر داشته و یکی از برنامه‌های صدا و سیما که حامی شعر بوده، تقدیر می‌شود.

در ادامه این نشست، سید محمد حسنی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره بودجه جشنواره شعر فجر گفت:‌ ما معمولآ بودجه جشنواره را اعلام نمی‌کنیم، چون باید جشنواره برگزار شود تا ما هزینه‌ها را ببینیم، اما قول همکاری داده‌ایم تا جشنواره پیش برود، ولی با توجه به شرایط کشور، صرفه‌جویی مبنای کار است و تلاش می‌کنیم به کیفیت کار لطمه زده نشود و مهم این است که جشنواره به خوبی برگزار شود. البته در این شرایط برگزاری جشنواره‌ها دشوار است.

او در خصوص برگزاری جشنواره داستان فجر گفت: مباحثی درباره برگزاری جشنواره داستان فجر مطرح شده و باید فعالان این حوزه پیشنهادات خود را مطرح کنند. البته بنیاد ادبیات داستانی گام‌های خوبی برداشته شده است و از نظر ما این کار مثبت است. ما در قالب جایزه پروین و جلال سعی کرده‌ایم که به ادبیات داستانی توجه کنیم، ولی این دو جایزه با برگزاری جشنواره داستان در دهه فجر هم منافاتی ندارند.

در ادامه این نشست، ‌حسینی درباره انتخاب شاعر برتر گفت: ما تلاش کردیم که از میان شاعرانی که در قید حیات هستند، شاعر برتر انتخاب شود. اما برای این موضوع اسامی مشخص نیست و مردم آزاد هستند انتخاب کنند و گزینه‌ای به آن‌ها داده نمی‌شود و فرم‌ها به گونه‌ای است که سوگیری ندارد و این فرم‌ها در شورای علمی جشنواره که شامل فاضل نظری، محمدرضا عبدالملکیان، ‌بیژن ارژن، محمود اکرامی‌فر و سعید بیابانکی با ریاست محمدعلی بهمنی است، تصویب شده است که شامل چند سؤال اصلی درباره شاعر برتر و چند سؤال فرعی می‌شود که افراد اسم‌شان را هم ذکر نمی‌کنند.

در پایان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چاپ آثار جشنواره و همچنین کتاب‌ جشنواره گفت: جشنواره از سال دیگر به صورت رقابتی برگزار می‌شود و بخش ارسال اثر به عنوان بخش جنبی درنظر گرفته می‌شود. همچنین چاپ آثار از اولویت‌های ماست و این روند را آغاز کرده‌ایم، اما دشواری‌های مالی روی این بخش اثر گذاشته است. در کتاب جشنواره هم 75 شاعر در قید حیات معرفی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز