خبرگزاری کار ایران

در مراسم پایانی جایزه کتاب سال مطرح شد:

دولت احمدی‌نژاد رکورددار انتشار کتاب است

asdasd
کد خبر : ۴۲۸۸۶

سیدمحمد حسینی: یعنی از سال 58 تا 84، 340 هزار عنوان کتاب چاپ شده است و طی 8 سال ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد شاهد انتشار 415 هزار عنوان کتاب هستیم و باید گفت در این دو دولت بیش از سایر دولت‌ها کتاب منتشر شده است.

ایلنا: مراسم پایانی سی‌امین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال و جایزه‌ی جهانی صبح امروز (شنبه 14 بهمن‌ماه) با حضور محمود احمدی‌نژاد، سیدمحمد حسینی (وزیر ارشاد) و علی اسماعیلی(سرپرست معاونت فرهنگی) و دبیران دو جایزه‌ در تالار وحدت برگزار شد.
به گزاش خبرنگار ایلنا، سید محمد حسینی در ابتدای این مراسم از امام خمینی (ره) به عنوان نویسنده‌ای توانمند یاد کرد و گفت: امام خمینی (ره) نویسنده‌ای توانا بودند که در سن 27 سالگی شرح دعای سحر را نوشتند و همچنین کتاب‌های دیگری را به یادگار گذاشتند که همه ارزنده هستند. ایشان در سال 47 درس‌های ولایت فقیه را می‌نویسند که پایه‌گذار جمهوری اسلامی می‌شود. در این دوره از جایزه‌ی جهانی کتاب سال، تفسیر سوره‌ی حمد از امام (ره) به زبان روسی ترجمه شده و جزء کتاب‌های برگزیده است.
او افزود: رهبر فرزانه‌ی انقلاب هم همواره اهل قلم را تشویق می‌کنند و در این زمینه نقش برجسته‌ای دارند تا پرچمی را که امام (ره) برافراشتند، امروز همچنان نگه دارند.
وزیر ارشاد در ادامه به ذکر آمار انتشار کتاب در تاریخ جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: از سال 84 تاکنون اهتمام ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی وجود داشته است، آمارها نشان می‌دهد پس از انقلاب تا پایان سال 90 حدودآ 756 هزار عنوان کتاب در جمهوری اسلامی به زیور طبع آراسته شده است. از این تعداد 415 هزار عنوان متعلق به دولت نهم و دهم است، یعنی از سال 58 تا 84، 340 هزار عنوان کتاب چاپ شده است و طی 8 سال ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد شاهد انتشار 415 هزار عنوان کتاب هستیم و باید گفت در این دو دولت بیش از سایر دولت‌ها کتاب منتشر شده است.
او افزود: در سال 90 شاهد انتشار 69 هزار عنوان کتاب هستیم که از این تعداد 39 هزار جلد چاپ اولی بوده که برای کتاب سال بیش از 25 هزار و 500 مورد ارزیابی شده است و از این میان امروز آثار برگزیده و شایسته‌ی تقدیر معرفی می‌شوند.
حسینی در ادامه با اشاره به حوزه‌ی بین‌الملل در جایزه‌ی کتاب سال گفت: در حوزه‌ی بین‌الملل در حوزه‌ی مطالعاتی ایران و اسلام، کتاب‌ها مورد بررسی قرار گرفتند و این دو عرصه موضوعاتی است که ما در آن مورد هجمه هستیم. اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی دو موضوعی است که غرب درباره‌ی آن تلاش می‌کند و نویسندگانی در این‌باره می‌نویسند و ما هم باید نویسندگانی را که برای ایران و اسلام می‌نویسند، مورد توجه و حمایت قرار دهیم.
وزیر ارشاد افزود: امسال بخش ویژه کتاب سال به تفسیر قرآن اختصاص دارد که در آن دو اثر تألیفی و دو اثر تصحیح مورد تقدیر قرار می‌گیرد.
او درباره‌ی اهمیت برگزاری جایزه‌ی کتاب سال گفت: این جایزه سنت حسنه‌ای است که از آغاز انقلاب شروع شده و 30 سال است که ادامه می‌یابد و حتی در دوره‌ی دفاع مقدس هم وقفه‌ای در این جایزه ایجاد نشده است.
او به بحث کتاب‌سازی اشاره کرد و گفت: این روزها کتاب‌سازی بسیار آسان است، اما مهم این است که کتاب چه گره‌ای را باز کرده است و چه کمکی می‌کند و این موضوعی است که داوران در این جایزه ارزیابی می‌کنند و براساس آن آثار برجسته را انتخاب می‌کنند.
وزیر ارشاد در ادامه با یادی از حسن حبیبی گفت: حبیبی از نویسندگان زبردست و اهل تحقیق و چهره‌ای فرهنگی بود. او به مسائل ایران انس و علاقه داشت و تا روزهای پایان عمر در بنیاد ایران‌شناسی خدمت کرد.
علی اسماعیلی(سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد) هم در سخنانی با اشاره به ارزشمندی کار نویسندگان و تألیف کتاب اظهار داشت: کتاب میراث و پدیده‌ای با ارزش و عنصری روشنگر در پهنه‌ی زندگی بشر است و نویسندگی یکی از هنرهای فاخر و ارزشمندی است که با ایجاد ارتباط امکان پروراندن اندیشه‌ و ارتباط با دل‌ها و جان‌ها را داده و می‌تواند زمینه‌ساز تحولات باشد. هر نویسنده‌ای که بتواند آثارش را با جوهر معنا بیافریند نوشته‌هایش در جریده عالم ثبت و ضبط شده و مورد استفاده همگان قرار خواهد گرفت.
او ادامه داد: جایزه‌ی کتاب سال پدیده‌ای است که در جهت اهمیت دادن به کتاب معنا پیدا می‌کند و به فرمایش رهبر انقلاب، تقدیر از برگزیدگان کتاب سال از بهترین و مثبت‌ترین کارهایی بوده که در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، چون تقدیر از علم از نظر اسلام، تقدیر از نظامی است که خود بر مبنای علم شکل گرفته است. تأکید رهبر فرزانه انقلاب بر برگزاری جایزه کتاب سال و حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور تلاش برای درک اهمیت این موضوع برای همگان است.
اسماعیلی تاکید کرد: وزارت ارشاد در جهت فعالیت‌های خود تجلیل از مؤلفان را سرلوحه‌ی برنامه‌های خود قرار داده است.
او در پایان ابراز امیدواری کرد که همانطور که کتاب‌های اسلامی را از متفکران اسلامی به فارسی منتقل کنیم، کتاب‌های اسلامی مؤلفان داخل را به زبان‌های دیگر برگردانیم.
مجید حمیدزاده(دبیر جایزه‌ی کتاب سال) به ارائه گزارشی از روند برپایی سی‌امین دوره پرداخت و گفت: در این دوره 25 هزار و 495 اثر به دبیرخانه واصل شده است. البته آثار چاپ اول سال 90 حدود 39هزار عنوان بود که آثار افست و کمک‌آموزشی از حلقه‌ی داوری‌ها خارج شدند. در مرحله‌ی اول کتاب‌ها توسط 3 داور ارزیابی می‌شود و پس از آن 197 اثر به مرحله‌ی دوم رسید که 26 اثر از آن میان منتخب شد که سهم آثار برگزیده 4 عنوان و 22 اثر دیگر شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.
او افزود: در کنار جایزه‌ی کتاب سال، ‌بیستمین دوره‌ی بین‌المللی کتاب سال در دو حوزه‌ی مطالعات اسلام و مطالعات ایران برگزار می‌شود که در این جایزه هم 2000 اثر هم مورد ارزیابی قرار گرفته که از این میان، 20 اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده و یک پژوهشگر هم به عنوان پژوهشگر برتر معرفی می‌شود. امسال در جایزه‌ی کتاب سال بخش ویژه مربوط به تفسیر قرآن است که تفاسیر کامل قرآن که پس از انقلاب منتشر شده‌، بررسی شده که شامل 45 اثر است و از میان آن‌ها چهار تفسیر انتخاب شده است.
در این مراسم همچنین علی الموسوی، نویسنده و مترجم لبنانی که برگزیده جایزه جهانی کتاب سال شده است، به اهمیت ترجمه آثار فارسی اشاره کرد و گفت: پیشرفت ایران در دوره جمهوری اسلامی چشم‌گیر بوده و توانسته در مقابل جبهه لاییک بایستد. ایران ثابت کرده است که اسلام مانع پیشرفت نیست. البته باید حقیقت اسلام را درک کرد، اما این مباحث نباید تنها در ایران و زبان فارسی محدود شود و باید به جهان منتقل شود.
او افزود: این پرسش مطرح است که آن‌چه در ایران تولید شده، ترجمه و منتشر هم شده است؟ امروزه جهان تلاش زیادی برای ترجمه فرهنگ و علم خود به زبان‌های دیگر می‌کند و این سؤال باقی است که سهم ایران در این میان چقدرا ست؟

آثار برگزیده سی‌امین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:
دین
الف. در شاخه کلیات اسلام
جرعه‌ای از دریا / تألیف آیت‌الله سیدموسی شبیری‌زنجانی از انتشارات مؤسسه کتابشناسی شیعه.
زبان
الف. در شاخه زبان‌های باستانی
واژه و معنای آن از فارسی میانه تا فارسی / تألیف کتایون مزداپور از انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
علوم کاربردی
الف. در شاخه علوم پزشکی
سکتۀ مغزی (اصول تشخیص، پیشگیری و درمان) / تألیف محمودرضا آذرپژوه از انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد.
هنر
الف. در شاخه معماری
خشت و خیال: شرح معماری اسلامی ایران/ تألیف کامبیز نوایی، کامبیز حاج¬قاسمی از انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و انتشارات سروش
بخش ویژه: تفاسیر قرآن کریم
حوزه تألیف دو اثر به طور مشترک برگزیده شدندکه عبارتند از: تفسیر نمونه / تألیف آیت‌اله ناصر مکارم شیرازی و همکاران از انتشارات دارالکتب الاسلامیه و تفسیر الفرقان فی تفسیر القرآن/ تألیف زندیاد آیت‌اله محمد صادقی‌تهرانی از انتشارات فرهنگی اسلامی.
حوزه تحقیق دو اثر برگزیده به طور مشترک عبارتند از: تفسیر ابوالفتوح رازی/ تصحیح محمدجعفر یاحقی و محمدمهدی ناصح از انتشارات آستان قدس رضوی و تفسیر جوامع الجامع/ تصحیح زنده یاد ابوالقاسم گرجی، از انتشرات دانشگاه تهران.
همچنین بر اساس این گزارش اسامی پدید آورندگان آثار شایسته تقدیر سی‌امین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:‌
کلیات
بخش کلیات: کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی/ تألیف زند‌یاد ایرج افشار از انتشارات مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
فلسفه و روانشناسی
بخش فلسفه غرب: نظریۀ تفسیر متن / تالیف حجت‌الاسلام احمد واعظی از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. تاریخ فلسفه (قرن هفدهم و قرن هجدهم)/ تألیف امیل بریه؛ ترجمه اسماعیل سعادت از انتشارات هرمس.
دین
علوم قرآنی: پژوهشی در محکم و متشابه / تألیف حجت‌الاسلام محمد اسعدی و حجت‌الاسلام سیدمحمود طیب حسینی از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
علوم روایی: اصول کافی/ تألیف ثقۀ‌الاسلام کلینی؛ تحقیق، ترجمه و تصحیح حسین استادولی از انتشارات دارالثقلین.
فقه و اصول: اخباریگری (تاریخ و عقاید)/ تألیف حجت‌الاسلام ابراهیم بهشتی از انتشارات دانشگاه ادیان مذاهب و مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث.
کلام: عصمت امام در تاریخ تفکر امامیه تا پایان قرن پنجم هجری/ تألیف حجت‌الاسلام محمدحسین فاریاب از انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
علوم اجتماعی
علوم اجتماعی: اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) سیاست به مثابه صراط / تألیف ابراهیم برزگر از انتشارات سمت.
علوم کاربردی
پزشکی: کفایةالطب/ تألیف حبیش التفلیسی، مقدمه، تصحیح و تحشیه زهرا پارساپور از انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
دامپزشکی: بیماری آنفلوانزای طیور/ تألیف مهدی وصفی‌مرندی از انتشارات دانشگاه تهران.
مهندسی شیمی: عملیات تقطیر / تألیف هنری کیستر، ترجمه انوش لطفی از انتشارات پژوهشگاه صنعت نفت.
کشاورزی: شیمی و فناوری گوشت و فرآورده‌های گوشتی/ تألیف نفیسه سلطانی‌زاده، مهدی کدیور از انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان.
هنر
معماری: تاریخ معماری غرب / تألیف دیوید وتکین، ترجمه محمدتقی فرامرزی از انتشارات کاوش‌پرداز.
هنرهای تجسمی: زیبایی‌شناسی خط در مسجد جامع اصفهان/ تألیف محمدحسین حلیمی از انتشارات قدیانی.
هنرهای نمایشی: هنر نقالی در ایران/ تألیف سهیلا نجم از انتشارات آثار هنری متن.
ادبیات
شعر: قبله مایل به تو/ سروده سیدحمیدرضا برقعی از انتشارات فصل پنجم.
حوزه تاریخ و جغرافیا
محیط‌ ‌زیست: حیات هامون/ تألیف شایان شا‌محمدی و سعیده ملکی از انتشارات سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
کودک و نوجوان: گردان قاطرچی‌ها/ تألیف داوود امیریان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز