خبرگزاری کار ایران

بررسی الگوهای نظری و روش­‌شناسی پساساختارگرایی و تأثیرات آن بر گفتمان تاریخی

کد خبر : ۴۱۹۴۷

نشست تخصصی با عنوان «رویکرد‌ها، الگوهای نظری و روش­‌شناسی پساساختارگرایی و تأثیرات آن بر گفتمان تاریخی» در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

ایلنا: نشست تخصصی با عنوان «رویکرد‌ها، الگوهای نظری و روش­‌شناسی پساساختارگرایی و تأثیرات آن بر گفتمان تاریخی» به همت گروه روش­‌شناسی و تاریخ نگاری با حضور حسینعلی نوذری روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پساساختارگرایی جنبشی است که با موجی از تفکر روشنفکران و اندیشمندان فرانسوی سال­های پس از جنگ جهانی دوم به ویژه پس از دهه ۱۹۶۰ گره خورده است که معدودی از آن‌ها خود را پساساختارگرا نامیده­اند؛ اندیشمندانی همچون ژاک دریدا، ژولیا کریستوا، رولان بارت، ژیل دلوز، فلیکس گاتاری و میشل فوکو. پساساختارگرایان تمامی حوزه­های دانش - تاریخ، فلسفه، سیاست، جامعه­‌شناسی، مردم­‌شناسی، ادبیات، روان­‌شناسی و... - را متنی یا بافتاری (Textual) می‌­دانستند. آثار آن‌ها نظریه سیاسی، نقد ادبی، فلسفه، نظریه روان­کاوی، نشانه­‌شناسی، ساختارگرایی و در بعضی موارد فمینیسم را به هم می‌­آمیزد.

آن‌ها سه ایده کلی را از ساختارگرایان به ارث برده­اند:

۱- زبان نمی‌­تواند به خارج از خودش اشاره کند؛

۲- زبان معنا را منعکس نمی‌­کند بلکه آن را تولید می‌­کند؛

۳- زبان فردیت را بیان نمی‌­کند.

«رویکرد‌ها، الگوهای نظری و روش­‌شناسی پساساختارگرایی و تأثیرات آن بر گفتمان تاریخی»، بحث پنجم از سلسله مباحث روش‌شناسی، فلسفه تاریخ و تاریخ نگاری است که با حضور دکتر نوذری در پژوهشکده برگزار خواهد شد.

پژوهشکده تاریخ اسلام در خیابان توانیر، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، پلاک ۹ واقع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز