خبرگزاری کار ایران

احمد مسجدجامعی در گفتگو با ایلنا:

نراقی و جهانشاهی جزء هنرمندان محسوب می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۷۷

مسجدجامعی: «احسان نراقی» و «جاهد جهانشاهی» قطعآ جزء هنرمندان محسوب می‌شوند/ در مورد مرحوم نراقی، ارشاد می‌توانست ایشان را در قطعه‌ی هنرمندان و با اختیارات خودش دفن کند، اما به ریاست شورا نامه‌ نوشت.

ایلنا: پس از درگذشت دو تن از اهالی ادبیات در دو هفتهٔ اخیر (احسان نراقی و جاهد جهانشاهی)، بحث عدم امکان دفن آن‌ها در قطعه هنرمندان، این سوال را به شکل جدی به وجود آورده است که اساسآ یک نفر باید دارای چه شرایطی باشد که جز هنرمندان محسوب شود؟
احمد مسجدجامعی(عضو شورای شهر تهران و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: «احسان نراقی» و «جاهد جهانشاهی» قطعآ جزء هنرمندان محسوب می‌شوند. سال‌ها پیش در زمان آقای کرباسچی، بخشی به هنرمندان اختصاص داده شد و‌‌ همان زمان توافقی با بهشت زهرا صورت گرفت که کسانی که در این قطعه دفن می‌شوند، توسط معاونت هنری وزارت ارشاد معرفی شوند.
او افزود: البته کلمه‌ی هنرمند، طیف وسیعتری از تعریف ساده‌ی هنرمند را در بر می‌گرفت و شامل روزنامه‌نگاران و نویسندگان هم می‌شد. همه‌ی این‌ها به معاونت هنری وزارت ارشاد اعلام می‌شد و آن‌ها هم اقدام می‌کردند. مثلآ مرحوم «زرین کوب» و «زریاب» و... هم در همین قطعه دفن هستند و حوزه‌ی این مساله بیشتر از تعریف هنرمند به معنای فعال در عرصه‌ی هنر است.
این عضو شورای شهر تهران به تاریخچه‌ی شکل‌گیری قطعه‌ی نام آوران اشاره کرد و گفت: چند سال پیش یکی از روزنامه‌نگاران روزنامه‌ی اعتماد ملی به نام مرحوم «سید مهران قاسمی» فوت کردند. آن زمان من در وزارت ارشاد نبودم، اما به آقای ایمانی (معاون هنری آن زمان وزارت ارشاد) گفتم که ایشان هم جزء‌‌ همان کسانی است که با توجه به شناخت ما می‌تواند در قطعه‌ی هنرمندان دفن شود و اگر امکان دارد این مساله انجام شود.
مسجدجامعی ادامه داد: به هر حال این کار انجام نشد و وزارت ارشاد با این قضیه موافقت نکرد و ما با «بهشت زهرا» صحبت کردیم و ایشان در قطعه‌ی دیگری دفن شدند که منطقه بکری هم بود. دومین نفری که در این قطعه به خاک سپرده شد، مرحوم «احمد بورقانی» بود و این قطعه بعد از مدتی به قطعه‌ی نام آوران تغییر نام داد. روال کار این بود که برای دفن کسی که جز نفرات واجد شرایط بود، نامه‌ای به معاونت فرهنگی می‌نوشتند و بر اساس ضوابطی که مشخص است این کار انجام می‌شد. بنابراین دو قطعه وجود داشت، یکی قطعه‌ی هنرمندان که در اختیار ارشاد بود، اما از آنجا که ارشاد در آن دوره‌ها اجازه‌ی دفن بعضی از هنرمندان و اصحاب مطبوعات و رسانه‌ و سینما را به سختی صادر می‌کرد و یا اصلآ صادر نمی‌کرد، این قطعه هم برای تکمیل کردن این بخش اضافه شد. به هر حال وزارت ارشاد می‌تواند در آن قطعه (قطعه‌ی هنرمندان) با اختیارات خودش این کار را انجام دهد.
وزیر سابق ارشاد درباه‌ی مساله‌ی «احسان نراقی» گفت: در این مورد، ارشاد می‌توانست در قطعه‌ی هنرمندان و با اختیارات خودش ایشان را در آنجا دفن کند، اما نامه‌ای به ریاست شورا نوشت و بقیه‌ی داستان را هم می‌دانید.
او در مورد رو به اتمام بودن ظرفیت قطعه‌ی هنرمندان و وجود این شائبه که بعضی از هنرمندان به دلیل همین قضیه امکان دفن را پیدا نمی‌کنند، گفت: البته من این موضوع را نمی‌دانم، اما به هر حال این مساله هم راه دارد و مانعی محسوب نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز