خبرگزاری کار ایران

محمود آموزگار در گفتگو با ایلنا:

به هیچ عذری نباید از ناشران و کتاب‌فروشان مالیات دریافت شود

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۴۳

آموزگار: ما معتقدیم که سازمان امور مالیاتی به هیچ عذری نباید از ناشران و کتاب‌فروشان مالیات دریافت کند.

ایلنا: بحث معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان، چند سالی است که به شکل‌های مختلف از سوی اداره‌ی امور مالیاتی نقض می‌شود و از بسیاری از فعالین این اصناف، مالیات گرفته می‌شود. بعد از پیگیری‌های مختلف و مطرح شدن این مساله در دیداری که رئیس اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان تهران با رئیس جمهوری داشت، سرانجام در حدود ۳ هفته قبل «علی اسماعیلی»(سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد) از معافیت کامل مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان خبر داد.

اسماعیلی در این‌باره توضیح داده بود: طی پیگیری‌های به عمل آمده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (به عنوان متولی چاپ و نشر در کشور) و با دستور ریاست جمهوری، کلیه‌ی انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌های سراسر کشور، بدون هیچ‌گونه توقیف و یا اعمال محدودیت از پرداخت مالیات معاف شدند. این اقدام در راستای اقدام معاونت مالیات‌های مستقیم سازمان امورمالیاتی کشور در ارتباط با تعلیق موقت پرونده‌های مالیاتی صورت گرفته است. با توجه با دستور ریاست جمهوری در این‌باره، این معافیت تا بررسی و تصمیم‌گیری‌های جدید ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود آموزگار (عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان تهران) درباره‌ی این موضوع گفت: ما در این زمینه، دو موضوع را پیگیری کردیم که یکی معافیت مالیاتی کتاب‌فروشی‌ها و دیگری اصلاح مواد ۱۵ و ۱۶ آئین نامه اجرایی بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم بود.

او در مورد بحث معافیت مالیاتی کتاب‌فروشی‌ها گفت: با تفسیری که ما از قانون معافیت‌های مالیاتی داشتیم، کتاب‌فروشی‌ها هم از پرداخت مالیات معاف هستند و دریافت هر نوع مالیات از آن‌ها، به نوعی خلاف قانون است.

آموزگار ادامه داد: مورد دیگر‌‌ اصلاح مواد ۱۵ و ۱۶ آئین نامه‌ی اجرایی بند ل ماده 139بود كه پیرو دستور رئیس جمهوری در تاریخ ۱/۵/۹۱ اجرای آن به مدت ۶ ماه به حالت تعلیق درآمد. این مساله تا اول بهمن ماه امسال اعتبار داشت. اتحادیه پیگیر این مساله بود و معتقد بودیم اگر تا این تاریخ اصلاحی صورت نگیرد، مجددآ به نقطه‌ی صفر برگشته‌ایم. این مسیر طولانی بود و خوشبختانه نهایتآ رئیس‌جمهوری این مساله را به سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و دارایی منعکس کرد که هرگونه اخذ مالیات از ناشران و كتاب‌فروشی‌ها تا زمان اصلاح آئین‌نامه و مواد ۱۵ و ۱۶ متوقف شود.

دبیر اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان تهران به توضیح ماده‌ی ۱۵ و ۱۶ پرداخت و گفت: در ماده‌ی ۱۵ آئین‌نامه‌ی اجرایی بند «ل» ماده‌ی ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، عنوان می‌شود که مشمولین معافیت مالیاتی یا اشخاص موضوع ماده‌ی ۱۳۹ اصلاحی، مکلف به انجام سایر تکالیف مربوطه از تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و کسر و پرداخت مالیات اشخاص ثالث طبق قانون مالیات‌های مستقیم خواهند بود. تا اینجای کار از نظر ما مشکلی نیست، اما در ماده ۱۶ این قانون آمده است: عدم رعایت شرایط و ترتیبات مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و این آئین‌نامه از سوی اشخاص موضوع بندهای ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون مذکور در هر سال مالی موجب محرومیت از معافیت مقرر در سال مربوط خواهد شد.

او افزود: همین مساله به بهانه‌ای برای سازمان امور مالیاتی تبدیل شده که بتواند از ناشران و کتاب‌فروشان مالیات دریافت کند. متاسفانه تفسیر نادرست سازمان امور مالیاتی باعث شده بود كه بر خلاف نص قانون از ناشران و كتاب مالیات دریافت شود. در حالی كه ما معتقدیم در صورت بروز مشکل در دفا‌تر و یا سایر تكالیف، سازمان امور مالیاتی مستندآ به قانون می‌تواند جریمه‌ی مذكور در قانون را بابت اشكالات مذكور اعمال كند. هرچند كه انجام این تکالیف مستلزم استخدام یک حسابدار مجرب است که خود این مساله هزینه‌هایی را بر ناشران تحمیل می‌کند.

عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان تهران بر پیگیری اتحادیه برای اجرایی شدن این مساله توسط سازمان امور مالیاتی تاکید کرد و افزود: همانطور که دستور ریاست‌جمهوری با تاکید بر فوریت آن با ذکر کلمه‌ی «آنی» بر بالای دستور به وزیر اقتصاد و دارایی ابلاغ شد، سازمان امور مالیاتی هم موظف به رعایت این قضیه است و ما پیگیر موضوع هستیم. به هر حال معتقدیم که این سازمان به هیچ عذری نباید از ناشران و کتاب‌فروشان مالیات دریافت کند.

آموزگار درباره‌ی وضعیت فعلی ناشران در مواجهه با مساله‌ی معافیت مالیاتی و ضمانت اجرایی این دستور گفت: تا اینجای کار، ناشرانی که به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده‌اند، شاهد همکاری آن‌ها بوده‌اند. امیدواریم كه سازمان امور مالیاتی با عمل به قانون و دستور رئیس جمهوری و انجام اصلاحات لازم در آئین‌نامه، زمینه‌ی اجرای منویات قانون‌گذار را در خصوص حمایت از ناشران و كتاب‌فروشان فراهم نماید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز