خبرگزاری کار ایران

رئیس نمایشگاه کتب کاربردی از احتمال تعطیلی این نمایشگاه خبر داد

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۵۲

میرزابابایی: با ادامهٔ شرایط موجود، نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی قطعآ در سال بعد باید تعطیل شود، مگر حمایت‌هایی از ما انجام شود.

ایلنا: دهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی عصر امروز (چهارشنبه اول آذر) به پایان می‌رسد. رئیس این نمایشگاه، فروش ارزی کتاب‌ها را به نسبت سال قبل همراه با ۷۵ درصد کاهش دانست. او معتقد است که با این شرایط دلیلی برای برپایی این نمایشگاه در سال بعد وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد میرزابابایی (عضو انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایران و رئیس نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی) در بارهٔ کاهش میزان فروش کتاب‌ها در این دوره از نمایشگاه گفت: کل فروش این نمایشگاه نسبت به دورهٔ قبلی در بخش ریالی ۴۰ درصد کاهش داشته و با در نظر گرفتن بخش ارزی، این رقم نزدیک به ۷۵ درصد نسبت به دورهٔ قبل کمتر شده است. همچنین بر اساس شاخص جلدی، تعداد جلد کتاب‌های فروخته شده در نمایشگاه امسال به نسبت پارسال نیز ۳۵ درصد کاهش داشته است.
او افزود: امروز روز پایانی این نمایشگاه است و اگر امروز هم با این روند جلو برویم، یک روز از نمایشگاه سال گذشته کمتر فروش داشته‌ایم و این مساله هم بر میزان فروش کلی تاثیر می‌گذارد.
رئیس نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی در خصوص تعداد خریداران از این نمایشگاه گفت: با توجه به ثبت تمام خریداران حقیقی و حقوقی، تا امروز تنها ۴۵۰ نفر از این نمایشگاه اقدام به خرید کرده‌اند که ممکن است بعضی از این نفرات، تکراری هم بوده باشند.
عضو انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایران ضمن عنوان کردن کاهش بودجهٔ موسسات انتشاراتی در ایران به عنوان یکی از دلایل و مشکلات پیش روی خرید، ادامه داد: همانطوری که مشخص است دلیل بعدی افزایش قیمت کتاب‌هاست که قدرت خرید را برای مخاطبان به شدت کاهش داده است.
او افزود: ناشران برای غرفه‌ای ۵۰ متری، در طول مدت نمایشگاه باید نزدیک به ۷ میلیون اجاره پرداخت کنند. این مساله برای ناشران، یکی دیگر از مشکلات برای شرکت کنندگان در این نمایشگاه بود.
میرزابابایی ضمن عنوان کردن این مساله که این مسائل تا حدودی برای ما قابل پیش بینی بود، تاکید کرد: ما پیش بینی شرایط بد فروش را داشتیم، اما تصور نمی‌کردیم وضعیت تا این حد اسفناک و فاجعه بار باشد. با توجه به اینکه ناشران هنوز بدهی‌های نمایشگاه کتاب پارسال را هم دریافت نکرده‌اند، ابتدا این ایده را داشتیم که امسال اقدام به برپایی این نمایشگاه نکنیم، اما دو عامل باعث شد که نهایتآ به این نتیجه برسیم که نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی را برگزار کنیم.
رئیس نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی در مورد دلایل برپایی این نمایشگاه گفت: دلیل اول این بود که این نمایشگاه سابقهٔ ۹ سالهٔ خوبی داشت و با توجه به جا افتادن آن، نخواستیم که این سابقه را مقطوع کنیم. دلیل بعدی این است که ناشران حتی برای تامین هزینه‌های جاری خود مثل حقوق کارمندان با مشکل روبرو هستند. تصور می‌کردیم این گردش مالی هر چند اندک، بتواند کمک حال ناشران در وضعیت فعلی باشد.
او ادامه داد: هر چند که میزان فروش از تصورات ما پائین‌تر بود، اما فکر می‌کنیم که همین مقدار اندک هم کمکی هرچند بسیار کوچک به ناشران است. با توجه به همین دو عامل نمی‌توان گفت که نمایشگاه شکست خورده است و ما حداقل یکی از پیش‌بینی‌ها را به صورت کامل و دیگری را تا حدودی بر آورده کردیم.
عضو انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایران به مستقل بودن این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برای برپایی این نمایشگاه از هیچ نهاد خاصی کمک دریافت نکرده‌ایم، هرچند که درخواست‌های خود را مطرح کرده‌ایم، اما تاکنون هیچ حمایت و کمکی به ما نشده است و کاملآ به شکل مستقل کار خود را ادامه می‌دهیم.
میرزابابایی در مورد مقدار تخفیف‌هایی که ناشران برای فروش کتاب‌های خود در نظر گرفته بودند؛ گفت: حداقل تخفیفی که برای همهٔ کتاب‌ها وجود داشت، ۱۵ درصد بود که البته این مقدار برای یکی از دانشگاه‌های مناطق زلزله زدهٔ ورزقان تا ۴۵ درصد هم افزایش یافت.
رئیس نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی در پایان پیش‌بینی خود را برای آیندهٔ این نمایشگاه وابسته به شرایط عنوان کرد و گفت: با ادامهٔ این شرایط، نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی قطعآ در سال بعد باید تعطیل شود، مگر حمایت‌هایی از ما انجام شود و با توجه خارجی بودن تمام عناوین کتاب‌ها، حداقل بن خرید کتاب‌های خارجی هم برای این نمایشگاه در نظر بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز