خبرگزاری کار ایران

معرفی کتاب؛

فرهنگ زنده مقاومت در گفتگو با ادوارد سعید

کد خبر : ۲۲۲۰۳

کتاب فرهنگ زنده مقاومت شرح مکتوب مصاحبه تلویزیونی سال ۱۹۹۴ طارق علی، نویسنده و منتقد و فیلمساز معتبر شرق و جهان با ادوارد سعید نویسنده و روشنفکر عمومی دوران معاصر است.

ایلنا: کتاب فرهنگ زنده مقاومت شرح مکتوب مصاحبه تلویزیونی سال ۱۹۹۴ طارق علی، نویسنده و منتقد و فیلمساز معتبر شرق و جهان با ادوارد سعید نویسنده و روشنفکر عمومی دوران معاصر است.

به گزارش ایلنا این کتاب و مباحث مطرح شده میان این دو در مصاحبه‌ای جذاب تامل برانگیز دریچه و مقدمه‌ای برای شناخت اندیشه‌های ادوارد سعید و مطالعه بیشتر آثار او است.

وسواس ادوارد سعید در انتخابات کلمات و ترجمه رسای مترجم موجب می‌شود که مطالعه این کتاب کم حجم برای خواننده تبدیل به تجربه‌ای لذتبخش شود.

قسمتی از مصاحبه در جواب این سوال که آیا روشنفکری عمومی شمایلی در حال محو شدن است.

«نه به هیچ وجه در حال محو شدن نیست. البته اگر از محو شدن همان چیزی را در نظر داشته باشی که مراد من است.

به نظر من دنیا پر است از کار‌شناسان و متخصصان و نه روشنفکران، این از دید من تهدیدی بزرگ برای کارایی و آزادی فکری است.

فشاری طاقت فرسا بر افراد وارد می‌شود تا مهارت و تخصص خود را به حوزه‌هایی مشخص مثل سیاست خارجی، مثلا سیاست با گرایش هند یا افریقا یا امریکای لاتین، معطوف کنند. خب؟

بدین ترتیب آنان به جماعتی از کار‌شناسان بدل می‌شوند که نقش‌هایشان چیزی نیست جز فروختن کالاهای خود به نهادهای مسلط.

در ذهن آنان غایت اصلی نه گفتن حقیقت و نه پیشنهاد بدیل برای فرارفتن از بن بست‌های موجود، بلکه حفاظت از وضع موجود و راضی کردن مشتریان است.

آنان به جای روانه شدن در پی دال و اندیشه‌ای که یک روشنفکر بایستی خود را وقفش نماید یا حداقل در کار بازنمایاندنش باشد بدل به مخلوقاتی مشتری محور شده‌اند.

پس مساله محو شدن روشنفکران عمومی نیست. کسانی چون کسینجر و برژینسکی و جانسون هر روز در تلویزیون ظاهر می‌شوند. این‌ها روشنفکرانی عمومی‌اند که با زبان بازار سخن می‌گویند و بیانگر اندیشه‌های قدرت حاکمند.»

فرهنگ زنده مقاومت، ادوارد سعید،ترجمه آرش جلال منش، نشر چشمه

مریم مزروعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز