خبرگزاری کار ایران

طوفان در کشورهای عربی؛

جن از بطری بیرون آمده است

کد خبر : ۲۲۲۰۲

روزهای قدیمی که دولت ها می توانستند مواد اطلاعاتی ملموس (روزنانه ها، کتاب ها، جزوه ها، نوارهای کاست، فیلم ها و عکس ها) راتوقیف کنند، مرده اند.

ایلنا: یحی کمالی پور رئیس و استاد بخش ارتباطات دانشگاه پوردو امریکا در مقاله ای به حوادث اخیر در کشورهای عربی پرداخته است.

به گزارش ایلنا وی در این مقاله آورده است: در کنفرانس امنیت بین المللی اخیر، هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه ایالات متحده گفت «منطقه با یک طوفان همه جانبه در حال له شدن است.»

این طوفان متلاطم، با سرکوب حقوق اولیه بشر توسط دولت های مستبد عربی، نیازها و آزادی بیانی که سالها پنهانی بوجود آمده برانگیخته شده است، تا اکنون حاکمان مستبد مصر تونس و سودان تجزیه شده سقوط کرده اند و لیبی درآشوب است و در بحرین، یمن و اردن و جاهای دیگرخاورمیانه درحال شتاب گرفتن است.

من به عنوان یک شاهد مشتاق رخدادهای جهانی، بویژه خاورمیانه هم زمان نگران مسحور و امیدوارهستم.

نگران، زیرا دومینو (زنجیره) شورش و پاسخ وحشیانه ارتش دیکتاتورهای خودبزرگ بین مانند معمر قذافی بالقوه می تواند به مهاجرت، کشتار، بی خانمانی، جنگ داخلی و بحرانی عظیم در خاورمیانه منجر شود.

مسحور، به خاطر اینکه شهرواندان بسیاری از کشورها برای اولین باربه شیوه ای خودجوش شروع به فریاد کشیدن احساسات خود نسبت به نظام ها انتخاب نشده و سرکوبگر خود کرده اند.

امیدوار، به این علت که جوانان خاورمیانه بوسیله جریان آزاد اطلاعات از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی خواستار تغییرسیاسی در دراز مدت به تعویق افتاده ای شده اند که می تواند به دموکراسی وصلح آزادی بهروزی منتج شود.

اما با وجود این سلسله حوادث، یک چیز قطعی است: نظام های دیکتاتوری غیرمنتخب، خودخواه و مادام العمر باید بروند، هرچه زودتر بهتر!

من باوردارم اینترنت، مردم بخصوص جوانان را توانمند کرده است و مردمی کردن ارتباطات و اطلاعات در سراسر جهان، در محیط جهانی بهم پیوسته و بهم وابسته امروزکه در آن جریان اطلاعات دیگر یک سویه نیست بلکه چندسویه سریع و تعاملی است، راقوت بخشیده است.

در بحران اخیرو شورش فراگیر در خاورمیانه (الجزایر، بحرین، مصر، اردن، لیبی، تونس و یمن) فناوری های جدید ارتباطی به آرمان های شهروند برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر و رفاه قدرت بخشیده است.

بنابرین، حاکمان مستبد بیش از این نمی تواند دسترسی شهروندان خود به اطلاعات را محدود کند یا صدای انها را خاموش کند.

روزهای قدیمی که دولت ها می توانستند مواد اطلاعاتی ملموس (روزنانه ها، کتاب ها، جزوه ها، نوارهای کاست، فیلم ها و عکس ها) راتوقیف کنند، مرده اند.

طبق گزارش(ظاهرا) بیش از 60درصد از کشورهای خاورمیانه سی ساله یا جوان ترند بنابرین دگردیسی و انقلاب نوید بخش تغییرشان تازه آغاز شده است.

با یاری فناوری های نوین دیجیتال، انقلاب اطلاعات، انقلاب بی نظیر سیاسی ای را بوجود آورده است که می تواند برای همیشه چهره خاورمیانه را تغییردهد.

انقلاب امیدبخش و نسبتا مسالمت آمیزی که درآن رسانه های نوین دیجیتال و روزنامه نگاری شهروندی، مسئولیت در دراز مدت فراموش شده رسانه های قدیمی را انجام می دهند:

آگاه کردن ناآگاهان و عمل نظارت مردم بر مقامات فاسد دولتی و رژیم های دیکتاتوری ستمگر

دیکتاتورها برای چسبیدن به قدرت، ممکن است به شهروندانشان رشوه دهند، بازداشتشان کنند یا آنها را به زندان بیندازند یا حتی بکشند، اما واقعیت این است که تلاش آنان موقتی و نهایتا بی نتیجه خواهد بود.

جوانان دردراز مدت خفه شده، نادیده گرفته شده و مورد آزار قرار گرفته خاورمیانه آرزوهای خود را بلند و واضح ابراز کردند.

جن از بطری بیرون آمده! ما نمی توانیم زمان را به عقب برگردانیم.

مترجم: مریم مزروعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز