خبرگزاری کار ایران

آریا عظیمی‌نژاد:

نمی‌توان ساز را محدود کرد

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۷۳

محدود کردن هنرمندان باعث شده است که امروز شاهد باشیم کلام ما در ترانه تنزل پیدا کرده و این کلام فقط به حرف‌های احساسی که خارج از دغدغه اصلی مردم است می‌پردازد و نقد اجتماعی در ترانه نباشد.

 ایلنا: آریا عظیمی‌نژاد معتقد است که موسیقی و ترانه باید نقد اجتماعی کند هرچند امروز به دلیل فضایی که به وجود آمده فرصت نقد اجتماعی از ترانه گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، آریا عظیمی‌نژاد آهنگ ساز و موسیقی‌دان که در تجربه کاری خود ساخت آثاری را به نام امام رضا(ع) دارد با اشاره به روند ساخت این آثار گفت: من معتقدم این کار ساخته نمی‌شد مگرآنکه استاد کریم خانی در ساخت آن‌ها همکاری می‌کردند و به نوعی ما این کار را مدیون صدای استاد کریم خانی هستیم و امروز اگر این کار اثرگذاری دارد به دلیل عشقی است که ایشان داشته است زیرا کاری که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
وی ادامه داد: استاد کریم خانی در نزد اساتید بسیاری حضور پیدا کرده است و دراین کار نیز فقط به عشق امام رضا حضور پیدا کرده است من نیز تمام تلاش خود را کردم که با ساخت موسیقی بتوانم یک فضای تصویری برای این صدا خلق کنم.
عظیمی‌نژاد که شب گذشته (۱۴مرداد) در برنامه تلویزیونی راز درشبکه چهارم سیما حضور پیدا کرده بود با اشاره به قطعه دیگر که برای امام حسین (ع) ساخته است گفت: ما ابتدا یک قطعه‌ای از یک شعر ترکی را انتخاب کردیم و دنبال گروهی بودیم که بتوانند به صورت جمعی نام امام حسین را تکرار کنند روزی من به حسینیه کربلایی‌ها رفتم و در آنجا دیدم که مجید مجیدی در حال ضبط یک قطعه است و جمعیت زیادی نیز با وی به صورت همخوان همکاری می‌کنند. حضور درآنجا و شنیدن آن صدا ایده ساخت این قطعه را به من داد و من بعد با ساز‌های مختلف توانستم قطعه‌ای را به نام امام حسین (ع) بسازم.
عظیمی‌نژاد با اشاره به اینکه در ساخت این قطعه از ساز‌هایی همچون گیتار استفاده شده است گفت: در مرحله اول اگر به کسی بگویید که با ساز گیتار یک ملودی یا اثر مذهبی بسازد شاید قبول نکند اما من در ساخت این قطعه از ساز گیتار استفاده کردم و نشان دادم که نمی‌توان برای یک ساز محدودیت قائل شد.
وی ادامه داد: من زمانی که این قطعات را می‌ساختم هدفم اثرگذاری بود و امروز اثرگذاری این قطعات برای گوش غیرایرانی بسیار مشخص است به گونه‌ای که حتی موزیسین‌های غیر ایرانی وقتی این اثر را می‌شنیدند تحت تاثیر قرار می‌گرفتند و متوجه غم بزرگ و حزنی که در اثر بود می‌شدند و مشخص شد که موسیقی یک زبان بین المللی است.
عظیمی‌نژاد که ساخت موسیقی سریال پایتخت ۲ را نیز در کارنامه خود دارد با اشاره به اینکه در ساخت موسیقی این سریال از نواهای محلی استفاده کرده است گفت: من در شناخت موسیقی محلی تلاش زیادی کرده‌ام و از اساتیدم همچون هوشنگ جاوید بسیار آموختم و یاد گرفتم و مطمئنم که می‌توانم این گونه موسیقی را وارد موسیقی ارکسترال کنیم.
وی با اشاره به شرایط امروز ترانه و موسیقی در کشور گفت: ما نمی‌توانیم در موسیقی و ترانه انتقاد اجتماعی نداشته باشیم و یا از موسیقدان و هنرمند نخواهیم که نقد اجتماعی نکند و شرایط موجود را بپذیرد زیرا هیچ چیز برای هنرمند عادت نمی‌شود و هنرمند باید دائم یکسری مسائل را گوش زد کند.
عظیمی‌نژاد با اشاره به تفاوت نقد اجتماعی و سیاسی گفت: باید مرز بین نقد سیاسی و انتقاد اجتماعی مشخص باشد و ما این مرز را بپذیریم زیرا نقد اجتماعی با نقد سیاسی و حرف‌های سیاسی متفاوت است و اینکه همه نقد‌ها را سیاسی ببنیم درست نیست.
وی ادامه داد: به طور مثال ما برای سریال دودکش ترانه‌ای ساختیم تا هم نداری را در آن بگوییم و هم اینکه بگوییم علی رغم این نداری زندگی جریان دارد اما ناگهان گروهی فکر کردند که ما می‌خواهیم حرف سیاسی بزنیم.
عظیمی‌نژاد با اشاره به لزوم وجود فضای آزاد برای فعالیت هنرمندان افزود: محدود کردن هنرمندان باعث شده است که امروز شاهد باشیم کلام ما در ترانه تنزل پیداکرده و این کلام فقط به حرف‌های احساسی که خارج از دغدغه اصلی مردم است می‌پردازد و نقد اجتماعی در ترانه نباشد.
وی ادامه داد: پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که ما بدی‌ها و خوبی‌ها را با هم ببنیم و اینکه فقط خوبی‌ها را ببنیم و بدی‌ها را نبینیم و یا فقط به بدی‌ها بپردازیم سودی ندارد بلکه موسیقی و ترانه باید با دیدن خوبی‌ها و بدی‌ها به نقد اجتماعی بپردازد.
عظیمی‌نژاد اعتقاد هنرمند به اثری که می‌سازد را بسیار مهم دانست و افزود: موسیقی اجتماعی، عاشقانه و یا هر اثر دیگری نیاز به باور دارد و تا این باور در هنرمند ایجاد نشود سودی ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز