خبرگزاری کار ایران

حسین علیزاده در بزرگداشت حسین دهلوی:

مدیران ارشاد باید از اهالی موسیقی عذرخواهی کنند

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۰۱

هنرمندان هرگز سیاسی نبودند و سیاسی نیز نیستند اما سیاست‌زدگی در ایران سایه سنگین خود را روی همه مسائل انداخته است و در این میان مشخص نیست چه کسی پاسخ بی‌توجهی به هنرمندان را می دهد.

ایلنا: حسین علیزاده(موسیقیدان) معتقد است: مدیران جدید در حوزه موسیقی نه تنها باید به فکر جبران گذشته باشند بلکه باید از اهالی موسیقی معذرت خواهی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین علیزاده که در مراسم بزرگداشت دهلوی  شب گذشته(5 تیر) در خانه هنرمندان سخن می‌گفت؛ با اشاره به آشنایی خود با دهلوی گفت: دهلوی در زمان ورود من به هنرستان موسیقی از من امتحان گرفت و من با نمره قبولی ایشان وارد این هنرستان شدم. از همان زمان متوجه شدم کاری که ایشان می‌کند کار بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب؛ جامعه با موسیقی برخورد خوبی نداشت و خانواده‌ها اجازه نمی‌دادند فرزندانشان در انتخاب اول وارد موسیقی شوند و اگر فردی نمی‌توانست رشته‌های دیگر را ادامه دهد خانواده‌اش درنهایت رضایت می‌دادند که به موسیقی وارد شود زیرا جامعه موسیقی در همه جا خوشنام نبود.

علیزاده افزود:‌ اما دهلوی با عملکرد خود اعتباری به موسیقی بخشید و آنقدر این هنر را جدی گرفت که یک شوک به همه داد و بخش بزرگی از جامعه موسیقی را نجات داد. مدیریت وی در دورانی که مدیریت هنرستان موسیقی را برعهده داشت یک موقعیت طلایی بود و تدریس و مدیریت را با هم داشت.

علیزاده با اشاره به وضعیت موسیقی در بعداز انقلاب گفت: امروز با گذشت سه دهه از انقلاب؛ موسیقی در بین مردم جایگاه خود را دارد و درک مردم در زمان حال از موسیقی بسیار جلوتر از قبل از انقلاب است اما این باعث نمی‌شود که آنچه در تاریخ ایران بر موسیقی رفته است را ببخشیم.

وی ادامه داد: آنچه در تاریخ قابل بخشش نیست این است که؛ درست در زمانی که باید به یک استاد موسیقی توجه می‌شد توجه نمی‌شد. اینکه یک مدیری باید به یک استاد موسیقی توجه کند در جای خود ارزشمند است اما امروز ما به شرایطی رسیده‌ایم که حداقل توقعمان این است که مدیران باید از بی‌توجهی به هنرمندان جلوگیری کنند و نقش بازدارندگی داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز به سادگی می‌گویم که هنرمندان دچار مرگ زودرس می‌شوند اما نمی‌دانند که معنی زندگی هنرمند در کار و ساز وی است.

علیزاده ادامه داد: هنرمندان هرگز سیاسی نبودند و سیاسی نیز نیستند اما سیاست‌زدگی در ایران سایه سنگین خود را روی همه مسائل انداخته است در این میان مشخص نیست چه کسی پاسخ بی‌توجهی به هنرمندان را می‌دهد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: امروز و بعداز برگزاری انتخابات یک امید در دل‌ها در بخش موسیقی به وجود آمده است اما اصلاح وضعیت گذشته بسیار سخت است و اگر قرار است ما وزارت ارشادی داشته باشیم که به هنر توجه کند؛ باید وزیرش از به کار بردن واژه موسیقی ابا نداشته باشد و آن را از زبان خودش ندزدد.

علیزاده افزود: وزرای ارشاد ما زمانی که نام فرهنگ و هنر را می‌آوردند از آوردن نام موسیقی خودداری می‌کردند و انگار فرهنگ و هنر همردیف ورزش و فوتبال است لذا هر مسئولی که بر سر کار می‌آید باید تاریخ را مرور کند نه تنها باید از اهالی موسیقی دلجویی کند بلکه باید از جامعه موسیقی عذرخواهی کند.

محمد سریر(موسیقیدان) نیز با اشاره به آشنایی خود با دهلوی گفت: دهلوی شخصیتی دارد که بسیار باارزش است و کارهایی کرده که تاثیرات آن بلندمدت بوده است و تاثیر کارهای وی در نسل‌های بعد نیز وجود دارد و ارزشمند است.

وی ادامه داد: دهلوی در بحث آموزش موثرترین فرد بود و موسیقی ملی را در یک شکل علمی پایه‌گذاری کرد و این کار را فقط از روی علاقه و عشق انجام داد به همین دلیل شاگردان وی یک احترام ویژه برای وی قائل هستند. امری که امروز بسیار سخت است.

سریر افزود:‌ دهلوی در بحث آهنگسازی با یک نگاه علمی خوب توانست بین موسیقی ملی و موسیقی پلی‌فونیک ارتباط خوبی برقرار کند. همچنین در رهبری ارکستر شیوه او به گونه‌ای بود که فقط به دنبال نظم دادن و ناظم بودن برای ارکستر نبود بلکه این امکان را فراهم می‌کرد که بسیاری از نوازندگان بتوانند رهبر ارکستر شوند.

حمیدرضا اردلان نیز که فیلمی درباره دهلوی از ساخته‌های وی پخش شد، گفت: امروز ما درباره موسیقیدان‌ها و اساتید موسیقی هیچ منبع حقیقی در دست نداریم و بسیاری از منابع موجود نیز از دست رفته است. همچنین هنرمندان بسیاری که یک گنجینه هستند، درحال رفتن از میان ما هستند.

وی ادامه داد: امروز هر جا که می‌رویم همه مسئولان می‌گویند که تئاتر و موسیقی خوب است و در وصف آن صحبت می‌کنند اما به واقع در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

در این مراسم که هنرمندانی همچون گنجه‌ای، هوشنگ کامکار، ناصح پور، ترابی، علیزاده، سریر و جمعی دیگر از اهالی خانه موسیقی حضور داشتند، تندیس خانه موسیقی به دهلوی اهدا شد همچنین همسر وی قطعاتی را اجرا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز