خبرگزاری کار ایران

داور بخش عکس پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر:

شادی از دید عکاسان کمرنگ است

کد خبر : ۵۰۳۵۱

سعید دستوری از داوران بخش عکس پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، آثا راه یافته به این جشنواره را از نظر تکنیک بسیار خوب توصیف کرد.

ایلنا: سعید دستوری درباره معیار داوری این دوره از آثار گفت: هیات داوران بخش عکس با دقت و وسواس آثار رسیده به جشنواره را داوری کردند و از میان پنج هزار عکس تنها ۷۲ اثر به بخش نمایشگاهی جشنواره راه پیدا کرد، که این تعداد عکس در مقایسه با تعداد عکس شرکت کننده بسیار ناچیز است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره تجسمی فجر، وی افزود: اما با توجه به موضوع جشنواره که شادی و امید به زندگی بود، متاسفانه آثار ارتباط خوبی با این موضوع نداشتند و می‌شود گفت، شادی در عکس‌های این جشنواره کم بود. اما عکس‌هایی که به داوری راه پیدا کردند از نظر تکنیک و نگاه عکاسانه پشتوانه بسیار قوی داشتند.
این هنرمند عکاس گفت: در داوری عکس‌های جشنواره به نکته مهمی رسیدم که چقدر از دید عکاسان شادی‌ها کمرنگ است و یا ما در فضایی گم شده‌ایم که شادی را نمی‌بینیم. عکاسان به خوبی جست‌و‌جو نکردند و یا در فضای شادی قرار نگرفتند. البته باید عکاسان خودشان با مقوله شادی کنار آیند و این موضوع را برای خودشان تحلیل کنند تا در ‌‌نهایت بتوانند عکس خوبی بگیرند.
دستوری ادامه داد: عکاسان باید روان‌شناس باشند و بتواند جامعه و رفتارهای انسانی را خوب تحلیل کنند، در چنین فضایی است که می‌توانند یک عکس خوب بگیرند.
این مدرس عکاسی در مورد برگزاری جشنواره‌های مختلف عکس و تاثیر منفی آن بر جامعه عکاسی گفت: میزان اثرگذاری هر جشنواره بسته به نوع برگزاری و اهدافش دارد. بیشتر جشنواره‌های عکسی که در کشور برگزار می‌شود جنبه تبلیغاتی دارد و موسسه و وزارت خانه‌ای تصمیم می‌گیرد برای کار‌هایش جشنواره‌ای برگزار کند. معمولا در این جشنواره به هنر راستین عکاسی بهایی داده نمی‌شود. اغلب برگزارکنندگان این نوع جشنواره‌ها شناخت جامع و دقیقی از عکاسی ندارند و بیشتر نگاه سفارشی خود را در نظر می‌گیرند که این نوع نگاه‌های سفارشی به هنر عکاسی و دید عکاس به جامعه لطمه می‌زند.
وی در پایان گفت: اما جشنواره تجسمی فجر که جنبه هنری و تاثیرگذاری عکس را در نظر می‌گیرد، می‌‌تواند با سیاست‌گذاری درست تاثیر زیادی بر هنر عکاسی کشور بگذارد. البته جای خالی برگزاری جشنواره‌های عکاسی در دانشگاه‌ها نیز به شدت احساس می‌شود.
پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ۱۳ اسفندماه به کار خود پایان می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز