خبرگزاری کار ایران

در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر مطرح شد:

حسینی: امروز به موسیقی شور جهاد نیازمندیم

asdasd
کد خبر : ۴۹۱۰۶

در مراسم اختتامیه جشنوراه موسیقی فجر هیچ اشاره‌ای به نام همایون خرم و محمد بیگلری پور نشد و جایزه یكی از برگزیدگان نیز در زمان اهدا به زمین افتاد و شكست.

ایلنا: مراسم اختتامیه بیست و هشتیمن دوره جشنواره موسیقی فجر شب گذشته(1 اسفند) درحالی برگزار شد كه هیچ اشاره‌ای به نام همایون خرم و محمد بیگلری پور به عنوان هنرمندان تازه درگذشته نشد و جایزه یکی از برگزیدگان نیز شکست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد حسینی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) طی سخنانی با قرائت متنی که به دلیل ثقیل بودن، بخش‌هایی از آن را تکرار می‌کرد، گفت: باید از همه اهالی موسیقی و جوانان مستعد که نقش مهمی در جشنوراه داشتند، تشکر کنم.
وی ادامه داد: گرچه موسیقی حرمت و حلیت‌اش را بیشتر از شعر می‌گیرد، لیکن خود نیز استقلال می‌پذیرد حزن و طرب اگر از ساز، انسان را به سمت وادی نیاز به حضرت بی‌انباز بکشاند، هنری قدسی است.
حسینی با اشاره به تاثیر موسیقی بر انقلاب و نقش آن در دفاع مقدس افزود: مگر از یاد می‌رود سرودهای غیرت‌انگیز و جهادخیز جبهه‌های حق علیه باطل و حاصل آنکه مرگ گویی مرد میدان مجاهدان و رزمندگان نبود آنگاه که ضرباهنگ گام‌هایشان با صلابت این سروده همراه می‌شد که:‌ ای لشگر صاحب زمان آماده باش، آماده باش.

وی ادامه داد:  امروز  نیز به موسیقی عشق و شور و جهاد نیازمندیم و راه بر این رهروان نمی‌بندیم.
حسین ریاحی(دبیر جشنوراه موسیقی) نیز با اشاره به اهمیت جشنواره موسیقی فجر گفت: در زمستان‌های جوانی من نه از جشنواره خبری بود و نه از همایش و جایزه‌های رنگارنگ اما در زمستان‌های جوانی شما فرصتی به نام جشنواره موسیقی فجر فراهم آمده تا من و شما بتوانیم درکنار یکدیگر به ارزیابی نشسته و نخبگان بر‌ترین هنر بشری را شناسایی و به شیفتگان و دلدادگان این مجموعه معرفی کنیم.
وی ادامه داد: در این جشنواره‌ها می‌توانیم به محاسبه و ارزیابی پیشرفت‌هایمان بنشینیم، کاستی‌ها را شناسایی کنیم، تلاش‌ها را ارج نهیم، فرصت‌ها را به یکدیگر هدیه کنیم، استعدادهای درخشان را تشویق و در ‌‌نهایت و بدون وابستگی به سلیقه و پسندی خاص، سرآمدهای عرصه موسیقی کشور را در زمینه‌های گوناگون گزینش و از ایشان صمیمانه قدردانی کنیم.
در ادامه برنامه برگزیدگان بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:


آهنگسازی با موضوع بیداری اسلامی:

داوران در این بخش رقابتی هیچ یک از آثار آهنگسازی شده با موضوع بیداری اسلامی را حایز کیفیت لازم برای اهدای جایزه ندانستند و تنها ۴ اثر از سوی هیات داوران در این بخش مورد تقدیر قرار گرفت. علیرضا متوسلی آهنگساز قطعه «بیداری اسلامی» از تهران، صابر جعفری آهنگساز قطعه «بیداری» از تهران، ابراهیم زمانی آهنگساز قطعه «وارثان صبح امید» از تهران و رمضان عظیمی آهنگساز قطعه «بیداری اسلامی» تقدیر شدند.

آهنگسازی پایان‌نامه:

در این بخش ۲ اثر از سوی هیات داوران مورد تقدیر قرار گرفت. بهرنگ خلیلی برای پایان‌نامه‌ای با عنوان «موومان سمفونیک» از تهران و مهدی پناهی برای پایان‌نامه خود با عنوات «کاپریچیو برای ویولن و ارکس‌تر» از تهران تقدیر شدند. در بخش آهنگسازی با موضوع پایان‌نامه ۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که هیات داوران ۲ اثر را قابل تقدیر دانستند.

آهنگسازی موسیقی کلاسیک:

داوران در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک تندیس جشنواره را به سه اثر بر‌تر در این بخش اهدا کردند و ۲ اثر دیگر را نیز مورد توجه ویژه قرار داد. هیات داوران در این بخش به شروین عباسی از تهران به خاطر ساخت قطعه «کوئینتت برای فلوت»، از جواد آبراهه از تبریز برای ساخت قطعه‌ای با عنوان «کوارتت زهی» (۳ موومان)، از امین رفیعی‌فر از اصفهان برای ساخت قطعه «کوارتت زهی شماره ۱» جایزه اهدا کردند.

در همین راستا هیات داوران لوح تقدیر جشنواره بیست و هشتم را به مرتضی قربانی شیرکوهی آهنگساز قطعه «بومی (کوئینتت)» از کرج، امیر ختایی آهنگساز «پوئم سمفونی شماره ۱» از مشهد و فراز خنافری آهنگساز قطعه «مرگی دیگر» از تهران اهدا کردند.

آهنگسازی موسیقی دستگاهی:

در این بخش جوایزی به حمید مرادیان آهنگساز قطعه «آلام دشت رقصان» از تهران، حسین خوش چهره آهنگساز قطعه «زاهد شهر» از تهران و علی امیدی آهنگساز تصنیف «نهان چون جان» از یزد به عنوان بهترین‌های جشنواره اهدا شد.

موسیقی ارکسترال (آواز جمعی):

هیات داوران موسیقی کرال (آواز جمعی) در این بخش چهار گروه را به عنوان بر‌ترین‌ها انتخاب کرد. از همین رو رتبه دوم این بخش مشترکا به «گروه کر فرهنگسرای بهمن» به رهبری آرش فلاحی از تهران و «گروه کر مهر وطن» به رهبری مسعود نکویی از کرمان اعطا شد. رتبه سوم این بخش نیز مشترکا به «گروه کر ملل» به رهبری دونا قوامی تهرانی از تهران و «گروه آوازی سونات» به رهبری محسن بافنده از ساری اهدا شد.

گروه‌نوازی موسیقی دستگاهی:

هیات داوران این بخش، گروه «سماع قزوین» به سرپرستی فریدون محمدبیگی از قزوین را حایز کسب رتبه اول دانست و تندیس زرین جشنواره موسیقی فجر را دریافت کرد. همچنین گروه «چنگ» به سرپرستی رامین صفایی از تهران رتبه دوم و گروه «نسیم» به سرپرستی نسیم احمدیان از اصفهان رتبه سوم شاخه موسیقی کلاسیک ایرانی را کسب کردند.

گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک:

هیئت داوران، «کوارتت گیتار باران» به سرپرستی عمید عسگری از تهران رتبه اول این بخش را به دست آورد و تندیس زرین را از آن خود کرد. همچنین «کوارتت زهی کادانس» به سرپرستی پویا بلوری از تهران موفق به کسب رتبه دوم شد. در این بخش هیچ گروه نوازی موسیقی کلاسیک حایز رتبه سوم نشد.

این مراسم با یک ساعت تاخیر آغاز شد و تمام ظرفیت سالن مراسم تکمیل شده بود.
در بخش‌های مختلف مراسم تارا پیر نیا کودک ۱۰ ساله، رنو گارسیا فونس نوازنده کنترباس از فرانسه و یک گروه ایرانی به اجرای قطعاتی پرداختند.
وزیر ارشاد در زمان قرائت متن سخنرانی خود بعضی قسمت‌ها را مجدد تکرار می‌کرد که این کار با تشویق حضار همراه بود
امیراشرف آریانپور، منصور نریمان و احمدعلی راغب به عنوان استادن موسیقی کشور تجلیل شدند.
درحالیکه قبل از برگزاری جشنوراه موسیقی فجر همایون خرم و محمد بیگلری‌پور از اساتید موسیقی درگذشته بودند اما هیچ اشاره‌ای به نام ان‌ها در مراسم اختتامیه نشد و حتی سامان احتشامی که قطعه‌ای را اجرا کرد و شاگرد خرم بود هیچ اشاره‌ای به وی نکرد.
جایزه یکی از برگزیدگان در زمان اهدا  به زمین افتاد و شکست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز