خبرگزاری کار ایران

علیرضا محمدی: "برهان" شبهات دینی را رفع می‌کند

کد خبر : ۵۰۵۷۹

القای شبهات مختلف دینی مدت زمانی است که بسیار اوج گرفته و شاهد هستیم که به صورت کاملا سازماندهی شده به بسیاری از باورهای دینی، فقه و معارف شیعه و اسلام شبهاتی از سوی برخی وارد می‌شود.

ایلنا: کارگردان مجموعه"برهان" گفت: مجموعه آموزشی"برهان" سعی دارد پیرامون شبهات مختلفی که بر دین اسلام وارد می‌شود؛ پاسخ‌های جامعی به عامه مردم برای روشنگری هر چه بیشتر ارائه دهد.

 به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی این مجموعه، نشست خبری مجموعه آموزشی"برهان" صبح امروز 6 اسفند ماه با حضور علیرضا محمدی نویسنده و کارگردان این مجموعه و جمعی از اصحاب رسانه در موسسه فرهنگی و هنری خورشید هشتم برگزار شد.

علیرضا محمدی نویسنده و کارگردان مجموعه آموزشی"برهان" گفت: القای شبهات مختلف دینی مدت زمانی است که بسیار اوج گرفته و شاهد هستیم که به صورت کاملا سازماندهی شده به بسیاری از باورهای دینی،فقه و معارف شیعه و اسلام شبهاتی از سوی برخی وارد می شود. مجموعه آموزشی"برهان" سعی دارد پیرامون شبهات مختلفی که بر دین اسلام وارد می شود پاسخ های جامعی به عامه مردم برای روشنگری هر چه بیشتر ارائه دهد.

وی ادامه داد: تاکنون نهادهای چون؛ نمایندگان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی، موسسه رواق حکمت، حوزه علمیه قم از اصلی ترین نهادها در سطح کشور هستند که روزانه پاسخگوی بیش از 90 هزار سوال پیرامون شبهات مطرح شده در بین مردم می شوند.

این نویسنده افزود: ریاست سازمان صدا سیما و معاونت سیما از جمله نهادهای است که بسیار پیگیر پاسخگویی به شبهات است و نسبت به رفع این موارد دغدغه مند است به دلیل وجود همین حسایت سفارش تولید مجموعه با محتوای رفع شبهات دینی به شبکه معارف و قرآن داده شد. پس از پشنهاد تولید این مجموعه از سوی مدیران شبکه قرآن طرح و ساختار کیفی تولید این مجموعه را شخصا پیشنهاد دادم.

محمدی بیان کرد: به دلیل حساسیت موجود در پرداختن به شبهات دینی جلسات متعدد و مفصلی پیرامون تولید این برنامه برگزار کردیم زیرا چهار نهاد ذکر شده در بالا سال ها است که پاسخگوی شبهات هستند ما با تحقیقاتی که انجام دادیم سعی داشتیم تا محورهای را برای ساخت این مجموعه انتخاب کنیم که بیشتر از جانب مردم در این نهادها مطرح می شود.

وی ادامه داد: مجموعه آموزشی"برهان" با بیست و نه محور؛ راز دین گرایی انسان و فواید دین گرایی در دین در دنیای امروز، زیارت و توسل در تشیع، علت سختگیرانه بودن احکام جزایی در اسلام، فلسفه حجاب، فلسفه برخی از احکام جزا، فلسفه ولایت فقیه، شرب خمر و دلایل حرمت آن، عرفان های نو پدید معنوی، نقد سکولاریسم، اعجاز قرآن، مزایای شیعه نسبت به سایر فرق اسلامی، روابط افراد اسلام، باستان گرایی و ملی گرایی، موسیقی، حدود و ثغور آزادی در اسلام و غرب، حکومت جهانی و مهدویت، نظام پاسخگویی اسلام به نیازهای معاصر، دلیل پشرفت جوامع دور از دین چیست؟، سیره پیامبر اکرم(ص)، معرفت شناسی، نماز، ربا، خمس، نمایش جذاب رزالت های انسانی، خانواده، اصول دین، دین و اخلاق، ایجاد تعاریف غیر واقع از ویژگی های خداوند مثل لطف و بخشش با هدف برطرف کردن شبهات از چهره مطهر دین اسلام و رفع سوالات مطرح در بین مردم تهیه و پخش می شود.

کارگردان مجموعه آموزشی "برهان" در ارتباط با ساختار این مجموعه گفت: ساختار مجموعه"برهان" بدین شکل است که دو گروه دانشجویان دختر- پسر که تعداد هر گروه8-10 نفر است البته در برنامه های مختلف این تعداد متفاوت است در محیط های آموزشی، کتابخانه، کلاس های دانشگاه با اجرای یک داستان کوتاه موضوعاتی را مطرح می کنند و در ادامه به طرح سوالاتی پیرامون آن مسئله می پردازند در بین این دو گروه افرادی با میزان تحصیلات و رشته های مختلف حضور دارند با انتخاب افرادی در سطح تحصیلات متفاوت سعی داشتیم تا از طیف های مختلف مردم استفاده کردیم زیرا این افراد نماینده عامه مردم هستند و باید نظرات طیف های مختلف مطرح می شد.

وی تاکید کرد: ادبیات مجموعه "برهان" ادبیات عامه جامعه است و بسیاری از موضوعات مطرح شده موضوعاتی است که در جمع های خانوادگی مطرح می شود.

بسیاری از پاسخ ها در طول جلسه در خود فضای دانشجویان مطرح و حل می شود و برای برخی دیگر از سوالات که نیاز به دانش عالم آن رشته است به کارشناس مراجعه می شود.

این کارگردان اظهار کرد: در نظر داریم در فاز دوم تولید مجموعه آموزشی"برهان" مسائل به روز تر و دیگر مطرح در بین مردم را مورد توجه قرار دهیم. البته تولید و ساخت فاز دوم این مجموعه بنابر خواست مدیران شبکه مطرح می شود تاکنون صحبتی در ارتباط با تولید فاز دوم این مجموعه صورت نگرفته است.

محمدی بیان کرد: مجموعه آموزشی "برهان" این روزها در مراحل نخست تولید و تصویر برداری قرار دارد این مجموعه در قالب بیست و شش قسمت 60 دقیقه ای ساخته می شود و در طول 14 روز تعطیلات نوروز هر روز از شبکه معارف و قرآن به پخش می رسد و پس از آن هفته ای یکبار از شبکه معارف و قرآن به پخش می شود.

وی در ادامه این نشست گفت: ریاست سازمان صدا و سیما و مدیر شبکه معارف و قرآن تاکید زیادی بروی شبهات مطرح شده در این مجموعه دارند. ما نیز سعی داشتیم در این برنامه از حضور کارشناسانی استفاده کنیم که تاکنون در سیما کمتر از وجود آن ها استفاده شده در بخش کارشناسی این برنامه تا کنون نیز از حضور حجة الاسلام والمسلمین دکتر سید صدر الدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الاسلام و المسلمین باقر زاده و حجت الاسلام و المسلمین قنادی، حضرت آیت الله تحریری، حضرت آیت الله عابدی، حضرت آیت الله کلباسی استفاده کردیم البته در نظر داریم با حادوی تهرانی، و شیخ جواد فاضل لنکرانی و دکتر غریویان نیز در این مجموعه همکاری کنیم.

کارگردان مجموعه"برهان" بیان کرد: در مجموعه"برهان" سه شخصیت نامرئی حضور دارند که همواره در مسائل مختلف مطرح شده در اجتماع حضور دارند بزرگترانی که وجود سوال را نفی می کنند، شیطان که انسان را ترغیب به ایجاد شبه می کند و در نهایت شخصیت منطقی و جوان داستان که تنها به مطرح کردن سوال و گرفتن پاسخ خود می اندیشد.

ما این سه فضا را در طول این برنامه می شکنیم و نشان می دهیم که چگونه هر فردی با ظواهر متفاوت می تواند سوالات مختلفی را مطرح کند.

وی در ادامه این جلسه خبر از برگزاری کارگاه های آموزشی منطق و فلسفه در طول تولید مجموعه"برهان" دادو افزود: در این کارگاه های آموزشی به دانشجویان حاضر در مجموعه یاد می دهیم که چگونه سوالات و مسائل خود را مطرح کنند. هم چنین از برخی از مناجات های علامه حسن زاده آملی نیز استفاده می کنیم.مناجاتی که بسیار روان و زبان حال جامعه ما است.

زیرا مخاطبان شبکه معارف و قرآن اسلامی مخاطبان متفاوتی هستند و باید برای تقویت هر چه بیشتر ذهن شان خوراک مناسبی به آن ها ارائه دهیم.

نویسنده مجموعه"برهان" گفت: تمایل داشتیم از اسناد موجود در دستگاه های امنیتی پیرامون شبهات نیز استفاده کنم که متاسفانه این امکان برای ما فراهم نشد.

مجموعه آموزشی"برهان" در ایام نوروز سال 92هر روز به مدت زمان 60 دقیقه همزمان با پخش از شبکه معارف و قرآن از شبکه یک سیما و شبکه های جام جم نیز به پخش می رسد. سایر شبکه های سیما نیز گزیده های از این برنامه در به پخش می رسانند.

عوامل مجموعه آموزشی"برهان"؛ علیرضا محمدی کارگردان، علیرضا محمدی، سید هادی کابلی، زهرا جلالی نویسندگان، مسعود فروتن کارگردان تلویزیونی، محمد رضا علی مردانی گوینده، ذین الدین علامه، شامل تافته، عبدالله صریحی، محمد کاظمی تصویر برداران، رضا کشاورز صدابردار، سمیرامیس محمدی روابط عمومی و مجری طرح، موسسه فرهنگی خورشید هشتم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز