خبرگزاری کار ایران

در ۶ ماه نخست در تماشاخانه ایرانشهر؛

ایرانشهر 70 هزار تماشاگر داشت

بیش از ۷۰ هزار نفر از نمایش‌های بخش صحنه‌ای این مجموعه دیدن کرده‌اند که به نظر می‌رسد این آمار در نیمه دوم سال جاری با توجه به برگزاری بخشی از جشنواره سی‌ویکم تئا‌تر فجر افزایش یابد.

ایلنا: مجموعه تماشاخانه ایرانشهر ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۱ را با یازده اجرای صحنه‌ای پشت سر گذاشت. در این میان بیش از ۷۰ هزار نفر از نمایش‌های بخش صحنه‌ای این مجموعه دیدن کرده‌اند که به نظر می‌رسد این آمار در نیمه دوم سال جاری با توجه به برگزاری بخشی از جشنواره سی‌ویکم تئا‌تر فجر، همچنین استقبال همیشگی مخاطب تئاتری در دو فصل پاییز و زمستان از نمایش‌های روی صحنه، افزایش یابد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر، سالن‌های استاد سمندریان و شماره یک این مجموعه از ابتدای سال ۹۱ تا کنون ۵ اجرا را پشت سر گذاشته است. نمایش‌های «آمدیم، نبودید، رفتیم» به کارگردانی رضا حداد با ۴۱ اجرا از چهارم اسفندماه سال ۹۰ تا سوم خردادماه سال ۹۱، نمایش «مکبث» و «عجایب‌المخلوقات» به کارگردانی رضا ثروتی با ۳۰ اجرا از هفتم خردادماه تا سیزدهم تیرماه سال جاری و نمایش «سی‌وسه درصد نیل سایمون» با ۳۰ اجرا از بیست‌ویکم تیرماه تا بیست‌ونهم مردادماه، و نمایش «کلمه، سکوت کلمه» به کارگردانی مائده طهماسبی از ششم شهریورماه تا هفتم مهرماه با ۳۷ اجرا (پایان اجرا‌ها ۷ مهر) در سالن استاد سمندریان اجرا شده‌اند.

سالن شماره یک مجموعه ایرانشهر نیز با نمایش‌های «پس از سقوط» به کارگردانی منیژه محامدی با ۳۲ اجرا از پانزدهم فروردین تا ۲۲ اردیبهشت، «پدر خوانده ناپلی» کار بابک محمدی با ۳۷ اجرا از ۲۶ اردیبهشت تا نهم تیرماه و نمایش «شب روی سنگ‌فرش خیس» کار هادی مرزبان از سیزده تیر تا ۲۹ مرداد، نمایش «آنتیگونه» نوشته و کار همایون غنی‌زاده از پانزدهم تا بیستم شهریورماه با ۱۲ اجرا و نمایش‌های ایتالیایی «لو» و ۳ (a+b) به کارگردانی کلودیا سوراچه به ترتیب از بیست‌وششم و بیست‌وهشتم شهریورماه تا ششم مهرماه هرکدام با ۱۴ و ۱۰ اجرا میزبان علاقه‌مندان و تماشاگران تئا‌تر بوده است.

بزرگان در آیین‌های گشایش نمایش

برپایی مراسم آیین گشایش برای نمایش‌هایی که در مجموعه تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌روند نیز با استقبال کم‌نظیر مدیران فرهنگی هنری، هنرمندان، پیشکسوتان هنرهای نمایشی، عکاسان و اصحاب رسانه همراه بوده است و همواره یک یا چندتن از اساتید و بزرگان تئا‌تر زنگ این آیین گشایش را نواخته‌اند. «عزت‌الله انتظامی»، «علی رفیعی» و «داوود رشیدی» برای نمایش آمدیم، رفتیم، نبودید، زنده یاد استاد «حمید سمندریان» برای نمایش‌های مکبث، عجایب‌المخلوقات و پدرخوانده ناپلی، «ولی‌الله شیراندامی» برای نمایش پس از سقوط، «قطب‌الدین صادقی» برای نمایش شب روی سنگ‌فرش خیس، «ستاره اسکندری» برای نمایش ۳۳% نیل سایمون، «علی نصیریان» برای نمایش «کلمه، سکوت، کلمه» و «هما روستا» برای نمایش‌های ایتالیایی «لو» و ۳ (a+b) زنگ آیین افتتاح را نواخته‌اند.

طی ۶ ماه گذشته، بیش از ۷۰ هزار نفر با مراجعه به تماشاخانه ایرانشهر، تماشاگر آثار یادشده بودند که طبق آمار میانگین درآمد حاصل از فروش بلیت یک میلیارد و پنجاه میلیون تومان بوده است. طی این مدت ۳۳ هزار نفر نیز به سایت تماشاخانه ایرانشهر مراجعه کرده‌اند.

«تماشا»؛ هم فیلم هم تئا‌تر

براساس این گزارش طرح تصویربرداری و آماده‌سازی فیلم‌های تئا‌تر از آثار اجرا شده درسالن‌های نمایش مجموعه تماشاخانه ایرانشهر و سالن استاد انتظامی مجموعه خانه هنرمندان برای ارائه در شبکه‌های نمایش خانگی و کمپانی‌های بین‌المللی، از سوی غرفه‌های فرهنگی، هنری مجموعه تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر فیلم‌های تهیه شده از اجراهای این مجموعه در قالب «DVD» با نام «تماشا» عرضه شده و گروه فیلم‌برداری نمایش‌ها نیز از سوی مجموعه ایرانشهر به سرپرستی «بابک برزویه» و «نیما کرمی» و... با استفاده از پنج دوربین حرفه‌ای، در دو اجرای اختصاصی به ضبط این آثار پرداخته‌اند.

تاکنون فیلم نمایش‌های «زنی از گذشته» به کارگردانی محمد عاقبتی، «ایوانف» کار امیررضا کوهستانی، «خشکسالی و دروغ» نوشته و کار محمد یعقوبی، «نامه‌هایی به تب» به کارگردانی سیامک احصایی و «پس از سقوط» به کارگردانی منیژه محامدی عرضه شده، و نمایش‌های «مکبث» و «عجایب‌المخلوقات» و «پدرخوانده ناپلی» تا اواسط شهریورماه برای عرضه در سبد محصولات فرهنگی آماده می‌شود. همچنین فیلم‌برداری دو نمایش «۳۳% نیل سایمون» و «شب روی سنگ‌فرش خیس» به اتمام رسیده است. همچنین تصویربرداری از نمایش‌های «آنتیگونه»، «کلمه، سکوت، کلمه»، «لو» و ۳ (a+b) نیز انجام شده و قرار است به‌زودی در سبد فرهنگی غرفه‌های مجموعه ایرانشهر و خانه هنرمندان ایران عرضه شود.

بیش از ۱۱ هزارنفر تماشاگر اجراهای سالن استاد انتظامی

از ابتدای سال ۹۱، در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به ترتیب نمایش‌های «ساق‌های لاغر کم‌خون» به کارگردانی غلامرضا سلیمان تاش از تاریخ هفده تا بیست‌وهفتم فروردین ماه با ۱۰ اجرا، نمایش‌های «سمفونی تنفر» به کارگردانی میلاد عباسی و «قرمز+ یه عالمه سفید» کار بهنام حجتی از پانزدهم فروردین تا چهارم اردیبهشت با ۱۹ و ۱۶ اجرا، «آینه پشت سکوت» به کارگردانی امین می‌ری از هفتم تا بیست‌ویکم اردیبهشت با ۲۶ اجرا، «این تابستان فراموشت کردم» به کارگردانی بهاره رهنما از سی‌ویکم اردیبهشت تا نهم تیرماه با ۳۶ اجرا، نمایش «چهره مرد هنرمند در جوانی» به کارگردانی مصطفی هرآیینی از بیست‌وششم تیرماه تا پنجم مردادماه با ۱۰ اجرا، «لبخند بزن آقای آرابال» به کارگردانی پوریا اسدی از ششم تا پانزدهم مردادماه با ۷ اجرا و «حساب پرداخت نمی‌شه» به کارگردانی هادی عامل از پانزده تیر تا شانزدهم مهرماه با ۴۰ اجرا، «یک صورتی که بنفش جایگزین‌اش شد» نوشته و کار سیاوش بهادری راد از یکم تا هفدهم شهریورماه با ۱۵ اجرا (پذیرش تماشاگر محدود روزانه ۳۰ نفر)، نمایش «نان» نوشته و کار نصیر ملکی‌جو از اول تا هفدهم شهریورماه با ۱۱ اجرا، «دخترای ننه دریا» به کارگردانی مریم شوقی از نوزده تا سی‌ویکم شهریورماه و «دکلره» نوشته و کار مهدی کوشکی از ۱۹ شهریور تا هفتم مهرماه میزبان بیش از ۱۱ هزار تماشاگران تئا‌تر بوده‌اند.

جلسلت نقد و بررسی تئا‌تر در تالار استاد امیرخانی

دفتر نقد و پژوهش معاونت هنری خانه هنرمندان ایران به ریاست «بهمن نامورمطلق» فعالیت‌های خود را از خردادماه سال جاری آغاز کزده است. نقد نمایش «دو آدم خجالتی» به کارگردانی داریوش مودبیان نخستین نمایشی بود که توسط این دفتر مورد نقد و بررسی قرار گرفت و تا کنون نمایش‌های «شب روی سنگ‌فرش خیس» کار هادی مرزبان، «حساب پرداخت نمی‌شه» به کارگردانی هادی عامل و نمایش‌های ایتالیایی «لو» و ۳ (a+b) به کارگردانی «کلودیا سوراچه» را مورد نقد پژوهشی قرار داده است.

اجراهای محیطی و جشنواره‌ای در باغ هنر

بنابراین گزارش، از هفتم تا دوازدهم خردادماه جشنواره «تئا‌تر خیابانی» در مقابل ساختمان مجموعه ایرانشهر و از تاریخ دهم تا چهاردهم تیرماه نیز اجرای نمایش‌های خیابانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران- مبارک» در محوطه باغ هنر اجرا شد.

از دیگر اجراهای محیطی خانه هنرمندان می‌توان به اجرای پرفورمنس‌های «آنیما احتیاط» در تاریخ‌ چهارم، سیزدهم و بیست‌ودوم تیرماه با نام‌های «ایستادن در میان حوض»، «ایستادن در میان حوض با یک شاخه گل آفتابگردان» و «ایستادن در میان حوض با یک عروسک» «آنیما احتیاط» با هدف تاکید بر اهمیت حوض در معماری ایران و اجرای پرفورمنس یادمان شهدای حمله شیمیایی سردشت در دوران جنگ تحمیلی به تاریخ هفتم تیرماه اشاره کرد.

همچنین جشنواره تئا‌تر خیابانی «حماسه سرخ» از سی‌ام شهریورماه تا سوم مهرماه به مناسبت هفته دفاع مقدس در محوطه باغ هنر برگزار شد.

نمایش‌نامه‌خوانی‌ در خانه هنرمندان ایران

از آغاز سال ۹۱ پارسا پیروزفر با خوانش نمایش «خدای کشتار» از اول تا چهارم خردادماه، علی بی‌غم با نمایش‌نامه‌خوانی «یوسف. یوزف. جوزپه» در تاریخ سی‌ویکم خردادماه، مهدی امین‌لاری با اجرای موزیکال «سمفونی واژه‌ها» مورخ سوم مردادماه، مسعود دلخواه با نمایش‌نامه‌خوانی «شبی بیرون از خانه» در تاریخ سوم تیرماه، سیروس همتی با اجرای «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» مورخ هفتم مردادماه، صدرالدین شجره با اجرای «شب به‌خیر جناب کنت» مورخ نهم مردادماه و شهرام کرمی با نمایش‌نامه‌خوانی «روایت‌های ساده از زندگی روزمره» در روز چهاردهم مردادماه، رسول نجفیان با نمایشنامه‌خوانی «شاه عالم‌تاب، کنیزک بی‌تاب، سونات مهتاب» روزهای شنبه و دوشنبه ۱۸ و ۲۰ شهریور و جلال تهرانی با خوانش «دو دلقک و نصفی» و پانته‌آ بهرام با «دکتر شکیل و مستر‌های» در عصر روز اول مهر هنرمندانی بودند که در باغ هنر خانه هنرمندان ایران و تالار استاد انتظامی، به اجرای نمایش در قالب نمایش‌نامه‌خوانی پرداختند.

اجرای نمایش‌های آبی در خانه هنرمندان ایران

نمایش آبی «مار و پله» به کارگردانی ندا شاهرخی بر پایه بازی مار و پله شکل گرفته و با مشارکت مستقیم تماشاگر در کنترل و هدایت سه کاراک‌تر اتللو، هملت و لیدی مکبث که هر سه بروی صفحه مار و پله درون حوض هستند از سی‌ویکم تیرماه تا بیست‌ونهم مرداد اجرا شد. «هر روز‌زاده می‌شوم» عنوان نمایش آبی دیگری به کارگردانی عابس خلقی است که از بیست‌وهفتم شهریورماه (پایان اجرا‌ها پانزدهم مهرماه) در مرکز نمایش‌های آبی خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

نشریه تخصصی

نشریه تخصصی «خانه هنرمندان ایران» به مدیر مسئولی «مجید سرسنگی» در ۶ مجلد از شماره‌های ۷ تا ۱۳ به چاپ رسیده است. علاوه‌بر ویژه نامه نوروز، شماره‌های نیمه اول و دوم اردیبهشت، همچنین شماره‌های خرداد در یک مجلد و تیرماه در دو شماره ۱۲ و ۱۳ منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این نشریه به غرفه‌های فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران و مجموعه تماشاخانه ایرانشهر مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز