خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری وزیر ارشاد اعلام شد؛

مجمع گفتگوی همكاری‌های آسیایی در تهران برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۴۷

قصد داریم درک دقیق‌تر و عمیق تری از فرهنگ کشور‌ها به دست آوریم همچنین همکاری‌های مختلف و نشست‌های مختلف با موضوعات مردم‌شناسی، برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کنیم.

ایلنا: نشست خبری مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیایی صبح امروز (۱۶ اردیبهشت) با حضور سیدمحمد حسینی برگزار شد.

به گزارش خبرگار ایلنا، وزیر ارشاد با اشاره به اهمیت برگزاری این اجلاس گفت: از ابتدای طرح ابتکار گفتگوی همکاری آسیایی توسط نخست وزیر تایلند در ۳۴ نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ سه آن در سال ۲۰۰۱ تاکنون ۱۱ دور اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو برگزار شده است بدنبال آن در مهر ماه سال ۹۱ اجلاس روسای جمهوری نیز در کویت برگزار شد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه ۹۰ اولین نشست مقامات ارشد را با حضور معاونین وزرای فرهنگ کشورهای عضو برگزار کرد و امسال این اجلاس برای اولین بار در سطح وزرای فرهنگ برگزار می‌شود. همچنین سال آینده اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

حسینی افزود: به دلیل حضور ۳۲ کشور آسیایی در مقطع فعلی این اجلاس فراگیر‌ترین تشکیلات فرامنطقه‌ای است که تقریبا تمامی کشورهای مهم آسیایی در آن عضویت دارند و کلیه سازمان‌های اقتصادی سیاسی و فرهنگی منطقه را تحت پوشش خود قرار می‌دهند با توجه به وسعت قاره آسیا و وجود بلوک بندی‌های متعدد در این حوزه کشورهای مختلف آسیایی همزمان در چند بلوک و گروه دیگر نیز عضو هستند. همین موضوع ظرفیت زیادی برای تعامل فرهنگی و آموزشی برای کشور‌ها و بلوک‌های دیگر ایجاد می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری اجلاس گفتگوی همکاری‌های آسیایی با شعار آْسیا کانون تمدن انسان است، گفت: از بین کشور‌ها ۷ کشور کویت، تاجیکستان، افغانستان، قطر، برونئی، فیلیپین و بنگلادش در سطح وزیر و بقیه در سطح معاون، مدیرکل و سفیر شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: این امر طبیعی است که در چنین اجلاس‌هایی تعداد وزیران کمتر باشد به طور مثال در روز اعلام شهر غزنی در حالی که از تمام کشورهای آسیایی برای حضور دعوت شده بود فقط چند وزیر حضور پیدا کردند.

حسینی با اشاره به برنامه‌ها و دستورالعمل‌های این اجلاس گفت: بدنبال برگزاری پروژه‌های مشترک فرهنگی هستیم و قصد داریم درک دقیق‌تر و عمیق تری از فرهنگ کشور‌ها به دست آوریم همچنین همکاری‌های مختلف و نشست‌های مختلف با موضوعات مردم‌شناسی، برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: تاسیس آژانس خبری‌ای سی دی، تولید فیلم‌های سینمایی با هدف ارتقا فرهنگ آسیا انتشار دایره المعارف بزرگ‌ای سی دی و همچنین چاپ مجموعه اشعار شاعران کشورهای عضو ازجمله برنامه‌هایی است که کشورهای مختلف پیشنهاد داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های این اجلاس بیشتر فرهنگی است گفت: کشورهای آسیایی همه اسلامی نیستند لذا در این اجلاس آنجه که مورد توجه است بحث فرهنگ آسیا و شرق است همچنین ما در این اجلاس پیرامون مواردی همچون درگیری‌هایی که در منطقه به وجود آمده صحبت خواهیم کرد و بدنبال راهکاری برای از بین بردن نزاع و درگیری هستیم.

وی با اشاره به نقش سینما و رسانه‌ها گفت: ایجاد مرکز تحقیقات سینمایی ازجمله اهداف ما است. همچنین پیشنهاد داده‌ایم که همکاری‌های رسانه‌ای ارتقا یابد و تسهیل شود به طور مثال قصد داریم هفته فیلم ایران را در تایلند برگزار کنیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون جهانی سازی گفتمان انقلاب اسلامی گفت: جهانی سازی گفتمان انقلاب اسلامی ازجمله وظایف فرهنگ و ارتباطات است که تا امروز نیز کارهای خوبی انجام داده است همچنین در بحث ادیان نیز مرکز گفتگوی ادیان به صورت جداگانه کارهای خوبی انجام می‌دهد.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ پروژه در این مجمع تعریف شده که شامل حوزه‌های مختلف همکاری ازجمله انرژی، موسسه استاندارد آسیایی، توسعه منابع انسانی، فقر زدایی، صنایع کوچک و متوسط، آموزش محیط زیست، کشاورزی، فناوری اطلاعات، تقویت زیرساخت‌های حقوقی، حمل ونقل، امنیت جاده‌ای، علوم و تکنولوژی، بلایای طبیعی، تجارت الکترونیک، گردشگری، صندوق زیرساختاری، همکاری‌های مالی را در دست دارد و جمهوری اسلامی ایران ریاست پروژه فرهنگی وe. education را دارد.

اجلاس مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیایی ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ۹۲ در هتل آزادی تهران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز