خبرگزاری کار ایران

محمدزاده:

تهذیب رسانه جدی‌ گرفته شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۲۱

اكرامی‌فر: روزنامه‌های ورزشی بیشتر از آنکه به ورزش بپردازند به ورزشکاران می‌پردازند و این یک آسیب جدی است امروز روزنامه‌های ورزشی به حواشی بیش از متن توجه دارند.

ایلنا: هفتمین دوره جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بعداز ظهر امروز با تقدیر از برگزیدگان در سالن حجاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجعفر محمدزاده(معاون مطبوعاتی و امور اطلاع‌رسانی) با اشاره به روند برگزاری جشنواره مطبوعات به شکل فصلی گفت: این جشنواره توانسته است در تحقق اهداف خود که همان توسعه کیفی مطبوعات است موفق باشد و این رشد از فصل اول تا هفتم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: از سال 89 که این جشنواره به عنوان مکمل کارهای دیگر فعالیت خود را آغاز کرد؛ ما شاهد کیفی‌سازی مطبوعات هستیم و امروز این ارتقا کیفی دیده می‌شود.

محمدزاده ادامه داد: امروز ما از لحاظ کمی در وضعیت بسیار خوبی هستیم اما از لحاظ کیفی باید فعالیت بیشتری کنیم که یکی از آنها بحث تهذیب رسانه و استفاده از آموزه‌های دینی در رسانه است و می‌توان از آموزه‌های دینی برای بومی‌سازی و درست‌نویسی و درست‌گویی استفاده کرد.

وی ادامه داد: می‌توان اصول روزنامه‌نگاری را از درون آموزه‌های دینی استخراج کرد و یک از این آموزه‌ها این است که گاهی وقتی یک خبر دروغی منتشر می‌شود همین طور پشت سر هم سایت‌ها و رسانه‌های دیگر بدون بررسی آن خبر دروغ را منتشر نکنند بلکه باید علیه خبر دروغ ایستاد و قیام کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی موزه مطبوعات و انتشار دانشنامه مطبوعات و همچنین نمایش فیلم مستند راز گل آقا ادامه داد: از سال آینده جشنواره فصلی مطبوعات در استان‌ها نیز برگزار می‌شود.

سیدمحمود اکرامی فر(دبیر هفتمین دوره جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها) با اشاره به روند برگزاری این دوره از جشنواره گفت: هدف از این جشنواره درشت نمایی درست‌نویسی‌ها است. یک تیم 15 نفره در دبیرخانه جشنواره هر روز همه خبرگزاری‌ها را رصد می‌کند و در بخش‌های مختلف برترین‌ها را انتخاب و دوشنبه هر هفته آنها را جمع‌بندی می‌کند. در پایان فصل نیز برترین‌های هفته بررسی شده و اثر برتر انتخاب می‌شود.

اکرامی فر با اشاره به بررسی تمامی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها وضعیت روزنامه‌های ورزشی را نامناسب توصیف کرد و افزود: متاسفانه روزنامه‌های ورزشی با این عنوان که ورزشی هستند هر کاری دوست دارند می‌کنند و هر بلایی می‌خواهند سر تیتر می‌آورند.

وی ادامه داد: روزنامه‌های ورزشی بیشتر از آن که به ورزش بپردازند به ورزشکاران می‌پردازند و این یک آسیب جدی است. امروز روزنامه‌های ورزشی به حواشی بیش از متن توجه دارند و دنبال جذب مخاطب هستند نه اینکه اقناع مخاطب را هدف قرار دهند و در این میان سرگرمی محور بودن و فوتبال محور بودن هدف آنها است.

اکرامی فر تاکید کرد:‌ روزنامه‌های ورزشی 90 درصد مطالبشان درباره فوتبال است و 10 درصد به ورزش‌های دیگر می‌پردازد در این میان در بین اخبار فوتبال نیز فقط به دو تیم معروف پرداخته می‌شود و به نظر می‌رسد تیم رسانه‌ای این دو تیم از تیم ورزشی‌شان قوی‌تر است.

دبیر هفتمین دوره جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بااشاره به تاثیر روزنامه‌های ورزشی در افزایش خشونت و وندالیسم(تخریب اماکن عمومی) در ورزشگاه‌ها گفت: وقتی ادبیات جنگ وارد ورزش می‌شود و برد و باخت تبدیل به شکست و پیروزی می‌شود یا زمانی که از مسابقه به شهرآورد یاد می‌کنیم گل زدن نیز به توپ بستن تبدیل می‌شود و پای ژنرال و سلطان و سرهنگ وارد ورزش می‌شود.

وی ادامه داد: اینگونه ادبیات در روزنامه‌های ورزشی به مخاطب نیز منتقل می‌شود و باعث خشونت در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها می‌شود.

پدرام پاک آیین(مدیرکل مطبوعات داخلی) نیز گفت: دو تلقی از نظارت بر مطبوعات وجود دارد یک تلقی این است که نظارت بر رسانه‌ها باید در این حد باشد که رسانه‌ها قانونمندی را رعایت کنند و از هنجارها تخطی نکنند. نظارت دوم این است که به پیشرفت‌های آنها توجه داشته باشیم و نگاه کیفی و کمی به آنها بکنیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که 150 سال سابقه و پشتوانه روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای در کشور وجود دارد و هر چند ممکن است در بخش تکنولوژی از کشورهای خارجی عقب باشیم اما در حوزه فرهنگ و تمدن جلو هستیم. در این میان برای آنکه به آسیب‌ها توجه کنیم نیاز داریم که منتقد عالم داشته باشیم.

درادامه این مراسم از برگزیدگان بخش‌های مختلف با اهدا لوح تقدیر و هدایای نقدی تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز