خبرگزاری کار ایران

بخشی از زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی در جشنواره تئاتر مرور شد

asdasd
کد خبر : ۴۱۹۵۵

نمایش «دره گل زرد» کار مهدی حاصلپور است که به بخشی از زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی اختصاص دارد و همزمان با جشنواره تئاتر فجر در تالار هنر اجرا شد.

ایلنا: نمایش «دره گل زرد» کار مهدی حاصلپور که به بخش از زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی اختصاص دارد، روز گذشته دوشنبه (۹بهمن) در تالار هنر اجرا شد و همزمان با سی و یکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. این نمایش امروز (۱۰بهمن) نیز میزبان تماشاگران است.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر، نمایش «دره گل زرد» رویکردی مستندگونه دارد و از کتاب «سه دیدار» نوشته نادر ابراهیمی وفادارانه اقتباس شده است.
کارگردان در تئا‌تر «دره گل زرد» از تلفیق روایت و بازی استفاده کرده است به همین دلیل این نمایش از کارهای مذهبی و تاریخی که تاکنون اجرا شدند و بیشتر براساس حرکت فرم و احساس‌گری است دور شده.
حاصلپور در این نمایش با تفکر و منطق به یک واقعه تاریخی پرداخته است. کل گروه جوان هستند و بازیگران و عوامل از فارغ التحصیلان هنر تئا‌تر به شمار می‌آیند.
مرکز فرهنگی دانشجویی امام (س)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی برای اجرا نمایش «دره گل زرد» از گروه حمایت کرده است. مطالعه کتاب را نیز جهاد دانشگاهی به حاصلپور پیشنهاد می‌کند و او با خواندن و درک مطالب اثر به قابلیت نمایشی آن پی برده و با توجه به علاقه شخصی و مکتوبات نادر ابراهیمی تصمیم می‌گیرد کتاب را تبدیل به نمایش کند.
این کتاب براساس سخنان مقام معظم رهبری، سید حسن خمینی، مستندات و خاطرات نوشته شده است.
حاصلپور در نمایش «دره گل زرد» بیشتر به جنبه‌های دوران کودکی امام خمینی (س) و اینکه چه تاثیری بر روند انقلابی شدن ایشان گذاشته پرداخته است.
نمایش از مقطع کودکی آغاز می‌شود و در ادامه رابطه پدر بزرگوار امام خمینی (س) با مردم و درس‌هایی که حضرت امام از این ارتباط‌ها گرفته است و همچنین درس‌هایی که امام خمینی (س) از ارتباط و سیاست آیت الله مدرس و آیت الله کاشانی گرفته‌اند و موجب انقلاب ۱۳۵۷ شده بازگو می‌شود. چرایی شهادت پدر بزرگوار حضرت امام و چگونگی زوایای آن نیز از زبان برادر و عمه ایشان عنوان شده است.
درباره شخصیت‌های بزرگ در تاریخ ایران و جهان کار کردن و مطلب نوشتن سخت است مگر اینکه با یکسری مستندات عجین شود. در نمایش «دره گل زرد» با هوشمندی کارگردان و استفاده از شیوه تئا‌تر اپیک - روایی و نشانه‌ها شخصیت حضرت امام در صحنه بازی نمی‌شود بلکه اتفاق‌های که برای ایشان افتاده است توسط شخص حاضر در نمایش روایت می‌شود.
در نمایش «دره گل زرد» تصاویری است که برای نخستین بار نشان داده می‌شود. در این نمایش از امکانات و وسایلی چون پروجکشن استفاده شده است.
دره گل زرد (در خمین این دره به دره گل زرد معروف است) مکانی است که حضرت امام تنهایی خود را در آنجا گذرانده و کارگردان روی این تنهایی و سیر کمال در نمایش تاکید دارد. تصاویر دره گل زرد و بازی کودکان بسیار رویاگونه و زیبا در صحنه به نمایش در آمده است و با موسیقی سنتی بدون کلام همراه است.
کلیپ دوره تاریخی نیز با استفاد از تصاویر و عکس‌های که از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی موجود است با بازنواخت وحید اولیایی از موسیقی آشنای «سپیده» اثر محمدرضا لطفی همراه است.
انتخاب و اجرای نمایش «دره گل زرد» همزمان با فجر انقلاب در جشنواره تئا‌تر فجر بسیار متناسب و درست است و رنگ این رویداد هنری را بیشتر بهمنی کرده.
این نمایش نخستین اجرای خود را دوشنبه (۹بهمن) در دو سانس ۱۷ و ۱۹ در تالار هنر پشت سر گذاشت و با استقبال مخاطبان روبرو شد.
نمایش «دره گل زرد» امروز سه شنبه (۱۰ بهمن) نیز در همین تالار در دو سانس ذکر شده به مدت ۶۰ دقیقه همزمان با سی و یکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر پذیرای علاقمندان است.
بهمن عباسپور، کیومرث قنبری آذر، حامد دولت آبادی، مجتبی بتوندی، مهسا ایرج‌پور واحسان یگانگی بازیگران نمایشند.

مشاور کارگردان مهدی حامدسقایان، مشاور تاریخی و مذهبی حفیظ الله رفیعی، مدیرتولید علی شعبانی، مدیرصحنه محسن روشنی، آهنگسازسیدوحید اولیایی، طراح لباس آلما گشتاسب و طراح صحنه و نورسیدمرتضی میرمنتظمی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز