خبرگزاری کار ایران

در ششمین جشن منتقدان سینمایی مطرح شد:

سینما درحال نابودی است

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۲۴

تقوایی: نه صدای اعتراضی وجود دارد و نه گوشی برای شنیدن/ اکبر عبدی: کسانی که خانه سینما را بستند چرا خانه دلار فروش‌ها را نمی‌بندند/تورج اصلانی: خوشحالم که جیرانی و کاهانی که به مرگ تهدید شده بودند؛ زنده هستند.

 ایلنا: ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی شب گذشته در حالی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد که تقدیر شوندگان و کسانی که برای اهدا هدایا به روی سن آمده بودند؛ از وضعیت بد امروز سینما، تعطیلی خانه سینما و همچنین مدیرت سینما گلایه کردند.


دستمزدهای منتقدان نشان می‌دهد که چقدر عاشق سینما هستند

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی علایی دبیر ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران باخیر مقدم به میهمانان گفت: امشب شب عاشقان سینماست و امروز اهالی مطبوعات در اینجا جمع شده‌اند که اگر به دستمزدهای آن‌ها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که چقدر عاشق سینما هستند جشن امشب نیز کاملا خصوصی و صنفی با هزینه اعضاء برگزار شده شده است.
وی با اشاره به روند برگزاری جشن و نحوه انتخاب آثار بر‌تر گفت: امسال انتخاب آثار به شکل آکادمی بود از میان ۳۰۰ نفر عضو در انجمن ۸۴ رای جمع آوری شد و نتیجه آرا بدست آمده امروز بعد از بررسی نشان داد که دیدگاه غالب انجمن است و نظر و سلیقه فرد یا گروه خاصی نیست.


درمیشیان از بدترین اتفاق بهترین درس را می گیرد

در بخش معرفی بهترین تدوینگر از هایده صفی یاری تدوینگر فیلم بغض تقدیر شد. صفی یاری  که جایزه خود را از دست سپیده عبدالوهاب می‌گرفت با تشکر از هیات داوران گفت: درمیشیان جوان‌ترین کارگردانی است که آنقدر پختگی در کارش دارد که همیشه می‌تواند از بدترین اتفاقات بهترین درس‌ها را بگیرد.

امروز سینما شغل نامحترمی شده است
تورج اصلانی که برای دریافت تندیس بهترین فیلمبردار به روی سن آمده بود طی سخنان کوتاهی گفت: خوشحالم که جیرانی و کاهانی که به مرگ تهدید شده بودند؛ زنده هستند. امروز سینما شغل نامحترمی شده و همه به خودشان اجازه می‌دهند که به سینما توهین کنند و من امروز بر سر یک دوراهی هستم که آیا به راه خود در سینما ادامه بدهم یا خیر.


تنها منتقدان بیشتر از فیلمسازان شیفته سینما هستند

کیومرث‌پور احمد(کارگردان سینما) که به همراه مسعود مهرابی برای تقدیر از داریوش مهرجویی به روی سن آمده بود با اشاره به تاثیر مهرجویی بر سینمای ایران گفت: مهرجویی در برهوت فیلم خوب و در دوران فیلمفارسی فیلم گاو را ساخت و همچنان فیلم می‌سازد. کسانی که می‌گویند نارنجی پوش فیلم خوبی نیست می‌خواهند مهرجویی را در قفس ذهن خود حبس کنند.
مسعود مهرابی نیز درباره مهرجویی گفت: مهرجویی ستون سینما و خیمه سینماست و کار‌هایب کرده است که به سینما جهت داده و ما منتقدان بسیار مدیون او هستیم که با فیلمهای خود به ما نوعی نگاه کردن و نقد کردن را نشان داد.
داریوش مهرجویی نیز بعد از دریافت تندیس انجمن منتقدان گفت: من از نویسندگان و منتقدان سینمایی تقدیر می‌کنم و معتقدم منتقدان باید حضور خود را ثابت کنند زیرا تنها کسانی که بیشتر از فلیمسازان شیفته سینما هستند منتقدان و نویسندگان سینمایی هستند.

من از دوایی بسیار آموختم
مسعود کیمیایی(کارگردان سینمای ایران) که برای تقدیر از پرویز دوایی به روی سن آمده بود، گفت: من از پرویز دوایی یاد گرفتم. پرویز از سینمایی خوشش می‌آمد که حرفش را می‌زد و از قهرمانهای متقلب که سینما بعد از دهه ۵۰ پیدا کرد خوشش نمی‌آمد و سینمای دهه ۴۰ و ۵۰ را دوست داشت و به سینمای دکمه و کلید علاقه‌ای نداشت.


منتقد باید به روزگار خود بیشتر نگاه کند

هوشنگ گلمگانی(مدیر مسئول ماهنامه فیلم) که برای تقدیر از جهانبخش نورایی منتقد پیشکسوت حضور پیدا کرده بود درباره وی گفت: من از سالهای قبل نورایی را می‌شناختم. از زمانی که نقد فیلم برای من جدی‌تر شد وی منتقد مورد علاقه من بود و فردی بود که در نقد صاحب امضاء شد و هر کدام از نقدهای وی یک اثر ادبی و قطعه ادبی است.

جواد طوسی نیز گفت: نورایی جزو منتقدان نسل دوم است که نگاه و دیدیگاه اجتماعی دارد اما این نگاه هز گر تبدیل به شعار نشد.
جهانبخش نورایی نیز با تشکر از انجمن منتقدان گفت: نوع نگاه من به سینما بی‌تردید از روزگارم تاثیر می‌گیرد سینمای امروز ما از لحاظ حس وس حساسیت جلو‌تر از نقد قرار دارد و منتقد باید به روزگار خود بیشتر نگاه کند.

وی با اشاره به حرفهای اصلانی گفت: دوره ما دوره نا‌امیدی نیست آنهایی که هر روز برای سینما فتوا می‌دهند و قاضی القضات شده‌اند آن‌ها رفتنی هستند.


 من در سینما یاد گرفتم

حسین علیزاده(آهنگساز) که برای ساخت موسیقی فیلم ملکه تندیس انجمن منتقدان را دریافت می‌کرد، گفت: از سینمای ایران تشکر می‌کنم و باید از حسین محجوب تشکر کنم که پای من را به سینما باز کرد و در این سینما با علی حاتمی آشنا شدم همچنین باید از باشه آهنگر که همکاری خوبی با وی در فیلم ملکه داشتم تشکر کنم. من در سینما با هرکسی که کار کردم از وی یاد گرفتم.


نه صدای اعتراضی وجود دارد و نه گوشی برای شنیدن

جواد مجابی نویسنده که برای اهدای تندیس بزرگداشت ناصر تقوایی به روی سن آمده بود، گفت: این امر مایه غبن ماست که فرهنگ معاصر ما یکی از بهترین فرزندانش یعنی ناصر تقوایی را نداشته باشد و اگر این روند ادامه پیدا کند و ما همنیطور در سینمای شعر و قصه از افرادی همچون وی محروم شویم؛ فرهنگمان هر روز فقیر‌تر می‌شود.

احمد طالبی‌نژاد نیز گفت: کسیانی که مانه ساخته شدن چای تلخ و زنگی و رومی شدند چه جوابی برای تاریخ دارند زیرا چای تلخ به لحاظ آموشی حیرت انگیز است.

وی ادامه داد: باید تا زمانی که آدم‌ها  بیش از این فرسوده نشده‌اند از آنها استفاده کنیم. تقوایی، کیمیایی و مهرجویی هر سه حق بزرگی به گردن سینمای ایران دارند و نباید اینگونه باشد که فردی مثل تقوایی برود و گدایی مجوز کند بلکه باید مجوز را به وی تقدیم کنند زیرا تقوایی فیلم بد نساخته است و به سینمای ایران خیانت نکرده است.

حمید فرخ نژاد نیز با اشاره به تاثیر تقوایی بر اهالی جنوب گفت: تقوایی باعث شد تا خیلی از جنوبی‌ها و آبادانی‌ها به سینما علاقه پیدا کنند.

وی ادامه داد: امروز تعدای از بزرگان سینما و هنر از سینما قهر کرده‌اند. باید این ابرهای سیاهی که بر سر آسمان هنر قرار دارد از بین برود.

ناصر تقوایی بعد از دریافت تندیس از دست حمید فرخ‌نژاد گفت: من با تعمد فیلم نمی‌سازم زیرا تا روزی که باید برای فلیمسازی از کسی اجازه بگیرم هرگز فیلم نمی‌سازم.

وی ادامه داد: امروز هر فردی در سینما و تلوزیون به خودش اجازه می‌دهد یک قیچی بردارد و هر بلایی می‌خواهد برسر فیلم من بیاورد. هر بار فیلمهای خودم ار از تلویزیون می‌بینم بخشی از آن حذف شده است و حتی یک بار یک پلان جدید اضافه کرده بودند.

تقوایی با تاکید بر وضعیت بد سینما افزود: امروز نه صدایی برای اعتراض وجود دارد و نه گوشی برای شنیدن اعتراض‌ها زیرا کسانی که نمی‌توانند فیلم خوب تولید کنند تبر برداشته و به جان سینما افتاده‌اند به همین دلیل من با فیلم نساختن خود آنچنان به سقوط این سینما کمک می‌کنم تا این سینما از بین برود و یک سینمای جدید شکل بگیرد زیرا سینمای که امروز وجود دارد آن سینمای نبود که نسل ما  و نسل بعد از ما می‌خواست.


 کار صنفی گناه است

کامران ملکی نیز که برای تقدیر از زهرا مشتاق به روی سن آمده بود؛ گفت: انگار در کشور ما کار صنفی کردن آلوده ومحکوم است وانگار ما کار خطایی می‌کنیم که در خانه سینما کار صنفی می‌کنیم.

زهرا مشتاق نیز از همه تشکر کرد و گفت از اینکه در انجمن منقدان کار می‌کنم و عضو خانه سینما هستم بسیار خوشحالم و به خود می‌بالم.


کسانی که خانه سینما را بستند چرا خانه دلار فروشها را نمی‌بندند

اکبر عبدی بازیگر فیلم خوابم می‌آد بعد از دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گفت: بعد از کار با تقوایی تازه فهمیدم که در سینما چگونه باید ایستاد و چگونه باید راه رفت.

عبدی افزود: جایزه منتقدان برای من سه برابر جشنواره فیلم فجر ارزش دارد زیرا در فجر به داوران فشار وارد می‌شود اما به شما فشار وارد نمی‌شود.

وی با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت: کسانی که خانه سینما را بستند چرا خانه دلافروش‌ها و طلا فروش‌ها را نمی‌بندند.

حمید رضا آذرنگ بازیگر فیلم ملکه نیز که دیپلم افتخار بخس بهترین بازیگر مکمل را گرفت و گفت: من این جایزه را به تئا‌تر اهدا می‌کنم که به من آموخت برای دیده شدن نباید زیاد عجله کرد.


سایه سیاست  باید از سینمای ایران کنار برود

مهناز افشار برنده تندیس بهترین بازیگر زن برای فیلم روی کاج‌ها نیز گفت: من از پیمان معادی و سید جمال ساداتیان تشکر می‌کنم و امیدوارم نگاه سیاسی که امروز به سینما راه پیدا کرده و تسویه حسابهای شخصی دست از سر سینما بردارد زیرا رنگ سینما سیاسی نیست و امیدوارم برف روی کاج‌ها اکران شود.

مهدی هاشمی برنده تندیس بهترین بازیگر مرد برای فیلم ضد گلوله نیز گفت: از کاهانی تشکر می‌کنم که من را دوباره به سینما بازگرداند و از حبیب رضایی متشکرم که در فیلم قصه‌ها یکی از بهترین‌ها بود و آنقدر به فکر کمک به بازیگر بود که بازی خودش را فراموش می‌کرد.

پیمان معادی برنده تندیس بهترین فیلمنامه نویس برای فیلمنامه فیلم برف روی کاج‌ها نیز گفت: بنیاد خانواده و تحیکم آن برای من بسیار مهم است و خوشحالم که جایزه سناریوی فیلمی را می‌گیرم که بر این اصل تاکید دارد.

وی ادامه داد: امروز سینما وجود دارد تا ما آدم‌ها خودمان یکسری کار‌ها را نکنیم.


خودمان باید از سینما پاسداری کنیم

محمد علی باشه آهنگر بعد از دریافت تندیس بهترین کار گردانی نیز گفت: فیلم فرزند خاک را هم منتقدان تحویل گرفتند و امروز ملکه را هم منتقدان جایزه می‌دهند.

وی ادامه داد: من به نوبه خودم برای آنهایی که برای سینما مشکل درست می‌کنند دعا می‌کنم و ما خودمان باید از سینما پاسداری کنیم.

باشه آهنگر افزود: من یک فیلم اعتقادی ساختم و ۵ سال پای آن ایستادم زیرا می‌خواستم واقعیت را بگویم و قطعا فیلم بعدی من از ملکه پر چالش‌تر است.

وی افزود: اگر به من اجازه ندهند فیلم بسازم مجبورم  بنویسم و می‌نویسم حتی اگر ناملایمات بیشتر از این باشد.


سینما نیاز به آرامش دارد

سید جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم برف روی کاج‌ها که تندیس بهترین فیلم را دریافت می‌کرد، گفت: جایزه اول را بخاطر فیلم چهارشنبه سوری گرفتم و آن فیلم هم دچار حاشیه شد و در زمان اکران با مشکل مواجه شد. امروز برای برف روی کاج‌ها جایزه می‌گیرم که آن هم در اکران دچار مشکل است.

وی ادامه داد: سینما یک کار گروهی است و نیاز به ارامش دارد و امیدوارم شرایطی بوجود بیاد که سینمای نو پای ایران رشد کند زیرا حال سینما امسال خوب نیست در حالی که آواره ایران در جهان بواسطه سینما پیچیده شده است نباید گروهی امروز اینقدر بر سر سینما بکوبند.

وی ادامه داد: جامعه باید بتواند دیدگاه و افکار خود را بگیود و این افکار و تمایلات باید توسط سینما گفته شود تا جامعه رشد و پویایی پیدا کند.
غلامرضا موسوی نیز گفت: منتقدان سینمایی با انتخاب خود گفتند که حوزه هنری اشتباه بزرگی در تحریم فیلم‌ها انجام داده است
در این جشن هنرمندانی چون: مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، شهرام ناظری، محمدرضا درویشی، کیومرث پوراحمد، مهدی هاشمی، حسین علیزاده، فرهاد توحیدی، جواد مجابی، حمید فرخ‌نژاد، مهناز افشار، پیمان معادی، اکبرعبدی، عبدالرضا کاهانی، منوچهر محمدی، سید جمال ساداتیان، علیرضا زرین دست، کارن همایون فر، بهرام توکلی، گلاب آدینه، محمد علی باشه آهنگر، محسن امیریوسفی، هایده صفی یاری، تورج اصلانی، هنگامه قاضیانی، رضا عطاران، رضا درمیشیان، بهرام عظیمی، ویشکا آسایش، یکتا ناصر، نگار آذربایجانی، شایسته ایرانی، مصطفی کیایی، روح الله حجازی، هومن بهمنش، حمیدرضا آذرنگ، جابر قاسمعلی، حبیب رضایی، مانی حقیقی، سپیده عبدالوهاب، عباس بلوندی، ناصر شهریاری، وحیده محمدی فر، فرزاد حسنی، جواد یحیوی و... و منتقدانی چون: هوشنگ گلمکانی، جهانبخش نورایی، مسعود مهرابی، جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد، طهماسب صلح جو، مهرزاد دانش، عباس یاری، محسن سیف، آنتونیا شرکا، حسین سلطان محمدی، علی علایی، ذبیح الله رحمانی، زهرا مشتاق، مازیار فکری ارشاد، کیوان کثیریان، علیرضا غفاری، کامران ملکی، محمد باغبانی و.... حضور داشتند.

 

 

سینما درحال نابودی استسینما درحال نابودی است

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز