کد خبر: 2561 A

ابراهیم فروزش:

ایلنا: کسانی که متعلق به سینمای دفاع مقدس بودند وبه این سمت رفتند به بهترین شکل از پس کار برآمدند وفیلم‌های شاخصی ساختند.

ایلنا: در اوایل تولیدات سینمای دفاع مقدس چون اتفاقات تازه و بکر بود خیلی از سینماگران به سمت این سینما رفتند و به موضوع رشادت‌ها و ایثاگری‌ها پرداختند اما در چند سال اخیر تبدیل به یک نوع کلیشه شد وبه سرعت رنگ عوض کرد وبه مشکلات بعد از جنگ ومعظلات اجتماعی آنان وزندگی خانوادگی واجتماعی بازماندگان جنگ پرداخته شد. به گزارش ایلنا، ابراهیم فروزش «شیر تو شیر»، «سنگ اول»، «زمانی برای دوست داشتن»، «هامون و دریا»، «بچه‌های نفت» در آستانه برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم دفاع مقدس در گفتگویی با بیان این مطلب افزود: درحال حاضر وقتی یکسری تازه کار وارد سینما شده‌اند این ژانر را به سمت فروش گیشه و سینمای تجاری برده‌اند درحالی که معتقدم قصه‌های فراوانی داریم برای ساخت فیلم در این عرصه، نه برای اینکه جنگ، خاکریز و جبهه را نشان دهد بلکه برای نشان دادن افرادی که هنوز صدمات جنگ بر روی زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها آشکار است که بعه نوان یک کار درام وتاریخی می‌توان به پرداخته شود. وی ادامه داد: ما در طول قدمت این ژانرسینمایی، سینمای ارزنده‌ای را به لحاظ محتوا، بنیان و تکنولوژی داشته‌ایم که در کنار آن هم فیلم‌های ضعیف وبی محتوا هم دیده می‌شوند. به گفته وی، کسانی که متعلق به سینمای دفاع مقدس بودند وبه این سمت رفتند به بهترین شکل از پس کار برآمدند وفیلم‌های شاخصی ساختند. این کارگردان سینما معتقد است در زمینه دفاع مقدس روایت‌ها، کتاب‌ها، داستان‌ها، نشریه‌ها وحتی نقل‌های سینه به سینه داریم که نشان دهنده غنای نوشتاری ما است که قطعا برگردان آن به فیلم نامه جذابیت خواهد داشت و دوستانی که با این مسائل آشنا هستند بهترین استفاده را می‌توانند در خلق آثار ارزشمند داشته باشند. وی با بیان اینکه کشورهای مختلف بنا به موقعیت خود جنگ‌های زیادی را تجربه کرده‌اند که دست مایه ساخت فیلم شده است خاطرنشان ساخت: اگر فستیوال‌های معتبر دنیا را نگاه کنیم هرکدام با یک شعاری شروع به کار می‌کنند وخیلی از افکار آن‌ها به دلیل عدم تطابق سیاسی و برخی هم، به دلیل تنوع آثار و نوع فیلم‌ها به لحاظ محتوا فیلم‌های دفاع مقدسی ایران را در خود نگنجانده‌اند. فروزش با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم دفاع مقدس اظهار داشت: اگر نگاه پایه‌ای واساسی به جشنواره‌ها داشته باشیم اصولا جشنواره‌ها گذرگاهی و ایستگاهی برای تولیدات یک ساله هستند ودر این گذرگاه که می‌تواند آیینه تمام نما و وی‌ترین آن ژانر باشد قطعا، تاثیرگذار خواهد بود و من فی نفسه با برگزاری هر جشنواره‌ای موافق هستم چراکه لااقل که یاد آوری برای تولیدات یک دوره یک ساله فیلم‌ها ومرور آثار سینماگران را به همراه دارد. وی با بیان اینکه جشنواره‌ها، اما هیچ کمکی به رشد تولید نمی‌کنند اضافه کرد: چرا که بعضی‌ها فکر می‌کنند جشنواره باید هدفش رشد و ارتقای کمی تولیدات باشد ومن هیچ اعتقادی به این طرز فکر ندارم به خاطر اینکه جشنواره در چارچوب خودش مخاطبان خاص خود را دارد. کارگردان فیلم‌های سینمایی شیر تو شیر «،» سنگ اول عنوان کرد: فیلم نامه خوب که بشود حداقل فیلم مناسبی را از آن تولید کرد نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا مسئله است و بزرگ‌ترین سینماگران جهان هم همیشه به دنبال بهترین فیلم نامه نویس‌ها برای حتی متوسط‌ترین فیلم‌ها هستند. وی افزود: اگر قرار است به اتفاقات جهانی همچون بیداری اسلامی بپردازیم باید نگاه مستند گونه داشته باشیم که نگاهی کاملا سیاسی خواهد شد وباید نگذاریم که به سمت جنبه تبلیغاتی برود و به سمت نشان دادن راهکار‌ها و جنبه‌های انتقادی و پیشنهادی برویم و باید سال‌ها از این اتفاقات بگذرد که بتوان به زوایای پنهان واتفاقات درونی آن برسیم. فروزش با اشاره به بخش جلوه‌گاه نور در جشنواره فیلم مقاومت تاکید کرد: کسانی که قرار است فیلم‌های شهدای ترور را آماده کنند ودر این قسمت اثر تولید کنند باید کاملا زوایای آن را بررسی وتحقیقات می‌دانی وتاریخی را به خوبی انجام دهند وچون تا به حال در این زمینه تولیدی نداشته‌ایم نباید برای تولید عجله کرد وامیداورم در این بخش در جشنواره امسال اتفاقات خوبی رخ دهد ومن به عنوان مخاطب منتظرم که ببینیم چقدر می‌تواند این تولیدات موثر واقع شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر