خبرگزاری کار ایران

وحید لک:

جشنواره‌ها ویترین هنر هستند

وحید لک به بهانه برگزاری جشنواره‌های تئا‌تر استانی نوشت: جشنواره‌ها ویترین فعالیت‌های هنری کشور هستند.

ایلنا: وحید لك در یادداشتی؛ جشنواره‌ها را ویترین‌های هنری كشور عنوان كرد.

به گزارش ایلنا، در این یادداشت آمده است: معروف است که جشنواره‌ها وی‌ترین و نمایشگاهی برای فعالیت‌های هنری هستند. تئا‌تر نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید تعبیر وی‌ترین برای هنر (به طور کلی) و تئا‌تر (به طور خاص) چندان خوشانید نباشد. اما واقعیت این است که هر آنچه که قابلیت عرضه دارد و به دنبال مخاطب (مشتری) است، نیازمند وی‌ترین است. بدیهی است که ویژگی اصلی و بارزِ وی‌ترین در معرض دید قرار گرفتن است و تئاترِ ما هنوز نیازمند دیده شدن، جلب توجه کردن و عرضۀ خود

است. در واقع یکی از راه‌های تحققِ شعارِ «تئا‌تر برای همه» برگزاری جشنواره هاست. از طریق برگزاری جشنواره‌های تئاتری می‌توان به تئاترِ همگانی رسید و مردم را به تئا‌تر رفتن و تئا‌تر دیدن عادت داد. اما این همۀ آن چیزی نیست که از جشنواره‌های تئاتری می‌توان انتظار داشت. جشنواره‌های تئاتری اثرات و کارکردهایی دیگری هم دارند که در ادامه به اختصار به بیان مهم ترینِ آن‌ها خواهیم پرداخت.

جشنواره‌های تئاتری در ذات خود فرصتی برای رقابت و عرض اندام هنرمندان تئا‌تر هستند. البته چنین رقابتی به هیچ وجه همسان و مشابه یک رقابت ورزشی که عضلات و زور بازو در آن حرف اول را می‌زنند، نیست. یک جشنوارۀ تئاتری محلی برای عرضۀ اندیشه‌های نوین و نگرش‌های برآمده از روحِ زندگی به خودِ زندگی است. افکار و تراوشات ذهنی هنرمندانه پنجه در پنجه هم می‌افکنند تا به بالندگی فکری و روحی مخاطبان خود کمک کنند. گزافه گویی نیست اگر بگوییم که یک جشنواره خوب و مطلوب تئاتری با نوعی کاتارسیس همراه خواهد بود.

جشنواره‌ها در هر مقیاسی (چه ملی، چه بین المللی، چه محلی، منطقه‌ای و یا استانی) به تقویت زیر ساخت‌های نمایشی کمک می‌کنند. از سوی دیگر کشف و پرورش استعدادهای جوان یکی دیگر از کارکردهای جشنواره هاست. بسیاری از هنرمندان نام‎آور و بلند آوازۀ تئا‌تر کشور برای اولین بار در جشنواره‌های مختلف، کانون توجه و نگاه قرار گرفته‌اند و پس از آن بواسطۀ استعداد و تلاش خود و در سایۀ حمایت‌هایی که آز آن‌ها صورت گرفته، به چهره‌های شاخصِ تئا‌تر ایران بدل شده‌اند. حمایت از گروه‌ها و هنرمندان جوان و ناآشنا و مستعد تئا‌تر، پنجره‌ای است که به لطف جشنواره‌ای گشوده می‌شود و از رهگذر آن هوای تازه و رایحۀ خوشی در آسمان تئا‌تر کشور جریان می‌یابد.

جشنواره‌ها محل ریسک هستند. امکان‎سنجیِ میزانِ ارتباط‎‎‎ گیریِ یک نمایشِ نوین و متفاوت، چه به لحاظ متن و چه به لحاظ اجرا، با طیفی از تماشگران جدی، پیگیر و علاقه‎مند که مستعد تماشای تجربه‌های تازه هستند و تخمین برآورد نسبی میزان موفقیت چنین نمایش‌هایی در یک اجرای عمومی از طریق جشنواره‌های تئاتری امکان پذیر است. بخش‌های مختلف یک جشنواره این فرصت را در اختیار هنرمندان نوجوان و نوگرا قرار می‌دهد تا اندیشه‌ها و دغدغه‌های کمتر امتحان شده و یا کاملاً بکر خود را با طیفی از تماشاگرانِ ماجراجو در میان بگذارند و با بازخوردی که از آن‌ها می‌گیرند، به آماده بودن زمینه‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی برای چنین تجربه‌هایی آگاهی یابند.

جشنواره‌ها موجبات رشد و تبادلات فرهنگ و هنری را پدید می‌آورند. زایش امر خلاقه در هنرِ نمایش یک فرآیند جمعی است که از طریق آشنایی با جغرافیایی تازه (شهر و منطقه‌ای که جشنواره در آنجا برگزار می‌شود)، آدم‌های تازه، فرهنگی تازه، تجربه‌های تازه و... می‌سّر می‌شود. تئا‌تر نیازمند همۀ این تازه‎گی هاست؛ همانطور که نیازمند سرچشمه‌ها و ریشه‌هایش است.

چشم پوشی از یک اشکال، یک ضعف، یک ایراد، یک خلل، یک ناکارآمدی در جشنواره یعنی عادت به آن اشکال و ضعف و خلل و ناکارآمدی در سال‌های آتی؛ یعنی‌‌ همان جریان خشت اول و دیواری که تا ثریا کج و معوج می‌رود.

تن دادن به وسوسۀ عریض و طویل کردن جدول برنامه‌های نمایشی یک جشنوارۀ تئاتری آفتی است که محصولاتِ اصلیِ جشنواره یعنی گسترش زبان هنری دوران خود و توسعۀ دستاوردهای فرهنگی و هنری را تهدید می‌کند. همچنان که تشریفات اداری و سلسله مراتبِ تمام نشدنی برخی از جشنواره‌ها، روندی فرسایشی و جان کاه را تجسم می‌بخشد.

جشنواره‌ها باید زمینه رشد و ارتقای تئا‌تر را فراهم آورند. تنها ارائۀ بیلان کاری و آمار و ارقام مهم نیست. این آمار و ارقام باید در طول روز‌ها و هفته‌ها و سال‌های پس از برگزاری هر جشنواره‌ای اثرات مثبت تدریجی خود را نشان دهد. وگرنه هیچ عدد و رقمی به خودی خود تغییری در عادت تئا‌تر رفتن و تئا‌تر دیدن مردم و ارتقای سطح فکری و فرهنگی و هنری جامعه ایجاد نمی‌کند.

آمار و ارقام نه ذائقه و سلیقه می‌سازند و نه هنرمند. تنها دستاویزی هستند برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری. امان از روزی که این دستاویز بخواهد به بازیچه تبدیل شود.

باید توجه داشت که تنوع و پرهیز از تکرار در کنار برنامه ریزی و سرمایه گذاری می‌تواند ضمن کمک به استحکام و قوام پایه‌های یک جشنوارۀ منظم، منضبط و پویا، باعث ماندگاری و اثرگذاری آن شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز