خبرگزاری کار ایران

میرزاخانی:

رویکرد جشنواره دفاع مقدس به شهدای ترور قابل تحسین است

رویکرد جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس به موضوع قابل تحسین است چرا که این امر تاکنون، مغفول مانده بود و واقعا، جای تشکر دارد.

ایلنا: هاشم میرزاخانی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در آستانه برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که قرار است همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس با مرکزیت استان کرمان و در ۶۴ شهر مرزی و هشت کشور جهان برگزار شود با بیان این مطلب افزود: برگزاری جشنواره دفاع مقدس یکی از ضروریات است و هرچه در این راه گام برداریم شاید، بتوانیم تنها گوشه‌ای از زحمات بچه‌های جنگ را جبران کنیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس، وی معتقد است ابتدا باید در زمینه تولید فعالیت کنیم. جشنواره‌ای با این عظمت می‌تواند نیروی محرک خوبی برای فیلمسازان باشد. پیشنهاد من این است که برگزاری جشنواره در حد استاندارد بین المللی باشد اما قبل از برگزاری در زمینه تولید فیلم سرمایه گذاری و اقدام کند.

وی اضافه کرد: اینکه شنیدم جشنواره دفاع مقدس در امر شهدای ترور اقدام کرده و نگذاشته این امر مغفول بماند بسیار قابل تحسین است و جای تشکر دارد.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران با بیان اینکه باید در زمینه تولید آثار دفاع مقدس افرادی را شناسایی کنیم که واقعا دغدغه دفاع مقدس داشته باشند و واقعیت امور را درک کرده باشند. خاطر نشان ساخت: ساخت آثار سخیف و کم عمق و بدون تحقیق در زمینه‌های دفاع مقدس بیش از اینکه به جریان دفاع مقدس کمک کند این سینما را تخریب می‌کند و آثار و عواقب بدی دارد.

وی اظهار داشت: از آنجایی که فیلم‌های دفاع مقدس، حاوی پیام‌های رشادت و دلاوری جوانمردانه جوانان ایرانی است طبیعی است که دنیا نمی‌تواند این حرف حق را بپذیرد و به آنجایزه بدهد. البته، حضور فیلم‌های دفاع مقدس در مجامع بین المللی و جایزه گرفتن اصلا مهم نیست و مهم انتقال پیام فرهنگ دفاع مقدس است. هر فیلمی که در زمینه دفاع مقدس ساخته می‌شود یک تلنگر است و یک پیام است که اگر با برداشت صحیحی ساخته شود تاثیر خود را در مخاطبان با رویکرد سیاسی و بی‌طرف می‌گذارد.

به اعتقاد این مدیر سینمایی، نقطه عطف سینمای ایران در ایام دفاع مقدس رقم خورد و فیلم‌های دفاع مقدس به عنوان فیلم‌های خاص ایرانی و ژانری کاملا ملی و مستقل شناخته شده‌اند. ایام دفاع مقدس مهم‌ترین و طلایی‌ترین دوران زندگی مردم ایران در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. ایامی که بزرگانی در عرصه‌های مختلف تربیت شدند. خون شهدایی که در این ۸ سال پای درخت انقلاب ریخته شد باعث شد که ما اکنون بتوانیم این قدر مستحکم قدم برداریم و پس از سه دهه جایگاه محکم و مقتدری در جهان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همه ما مدیون خون شهدا خواهیم بود، تاکیدکرد: در عرصه هنر هم ما هرچقدر در این زمینه فعالیت داشته باشیم باز هم کم است و طبعا نتیجه مطلوبش به خود ما خواهدرسید. همه هنرمندانی که در این عرصه جان فشانی کردند از نوابغ کشور بوده‌اند و اگر اکنون روی هر کدام از رزمندگان دست بگذاریم می‌بینیم که این افراد همگی حتی از کودکی هم افرادی خاص بودند و در جوانیشان اثرات بزرگی از خود به جای گذاشتند. امیدواریم که نسل هنرمند و فیلمساز کشورمان بیش از پیش این دغدغه را احساس کند و در این راه قدم بردارد.

میرزاخانی با اشاره به این نکته که حرفی که از دل برآید بر دل نشیندگفت: اگر فیلمسازی دغدغه جنگ، شهدا و دفاع از مام میهن را نداشته باشد قطعا نمی‌تواند اثر درخور و تاثیرگذاری از خود به جای بگذارد. شما اگر به تاریخچه فیلم‌های ساخته شده در این عرصه نگاه کنید و به شناسنامه فیلم‌های در حال ساخت هم برگردیم متوجه می‌شویم که کنتراست جدیی بین این فیلم‌ها هست. برخی از این آثار واقعا حرف دل بچه‌های جنگ و رزمندگان را می‌زند اما بعضی از فیلم‌ها، بافته‌های ذهنی فیلم ساز بوده است. در این زمینه باید بیش از این‌ها کار بشود.

وی ادامه داد: مقوله دفاع مقدس بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نقطه عطف تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. بعد از گذشت چند صد سال این تنها جنگی است که در کشور ایجاد شده و حتی یک متر از خاک کشورمان هم به تصرف دشمن در نیامده است. من گمان می‌کنم فیلمسازانی که در این زمینه دغدغه دارند باید بیشتر از پیش فعالیت کنند، به خصوص در زمینه نوشتن فیلمنامه‌های ناب.

این مدیر سینمایی بر این عقیده است هرچقدر فیلمنامه‌های ما ناب‌تر و دقیق‌تر باشد قطع به یقین جایگاه جدی تری در بین مخاطبین پیدا خواهیم کرد؛ ضمن اینکه به واسطه این فیلم‌ها ثبت تاریخ صورت می‌گیرد. اگر نگاهی به تاریخچه مستندهای دوران دفاع مقدس بیندازید می‌بینیدکه شهید سیدمرتضی آوینی خدمتی که به جنگ کرد این بود که جنگ را تصویر کرد. اگر او نبود فقط دانسته‌های ما از جنگ به مجموعه روایت‌های شفاهی و پراکنده محدود می‌شد. افرادی که در جنگ حضور نداشتند هرچه می‌دانند که برای آن مابه ازای تصویری و ذهنی دارند، از روایت فتح می‌دانند.

به گفته وی، به ثبت رسیدن تاریخ جنگ ما حاصل تلاش مستقیم گروه هنری سید مرتضی آوینی است و باید کسان دیگر هم مشابه همین خدمت‌های جاودانه را به سینما و واقعه دفاع مقدس انجام دهند و امیدواریم که فیلمسازان هم در زمینه نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم‌هایشان با مراجعه به واقعیت‌ها و افرادی که در این وقایع حقیقی در سینه‌هایشان ثبت و ضبط شده بیشتر گوشه و کنارهای این سال‌های عظیم را به تصویر بکشند که انعکاس آن برای آیندگان ما در سال‌ها آینده به یادگار بماند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران معتقد است متاسفانه چه در حوزه دفاع مقدس چه در حوزه‌های دیگر در فقر فیلمنامه به سر می‌بریم و برای این مقوله باید برنامه ریزی‌های جدی تری کنیم.

وی افزود: برگزاری جشنواره دفاع مقدس یکی از ضروریات است و هرچه در این راه گام برداریم شایدبتوانیم تنها گوشه‌ای از زحمات بچه‌های جنگ را جبران کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز