خبرگزاری کار ایران

توصیه محمدزاده به رسانه‌ها در آستانه انتخابات:

رسانه‌ها، مصوبات شورای امنیت ملی را رعایت کنند

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۶۳

باید مراقب بود با انعکاس اخبار منفی و مایوس کننده، امنیت روانی مردم سلب نشود/ سیاه‌نمایی، یاس پراکنی، دامن زدن به اختلاف درونی نامی جز غفلت و خیانت ندارد/ موازین اخلاقی در رسانه‌های ما با نقطه مطلوب و ترازی که از رسانه اسلامی انتظار می‌رود؛ فاصله دارد.

ایلنا: محمدجعفر محمدزاده(معاون مطبوعاتی و امور اطلاع رسانی) معتقد است؛ رعایت کردن قانون مطبوعات، قانون انتخابات و مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید کاملا توسط رسانه‌ها رعایت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون مطبوعاتی و امور اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در همایش منادیان حماسه سخنرانی می‌کرد، با اشاره به سال حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: یکی از مسائل مهم در بحث حماسه سیاسی؛ بحث انتخابات ریاست جمهوری است. رسانه‌ها از یکسو در دعوت مردم برای حضور پرشور پای صندوق‌های رای و ازسوی دیگر ارتقای سطح گاهی و هوشیاری آن‌ها نسبت به ابعداد گوناگون این حرکت ملی نقش موثر و بی‌بدیل دارند.

وی ادامه داد: امسال در بحث اقتصاد رسانه‌ها نقش مهمی دارند زیرا مهم‌ترین عرصه چالش سلطه با ما بحث مسائل اقتصادی است و ما امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می‌بریم لذا در عرصه رسانه باید مراقب بود تا با انعکاس و برجسته‌سازی اخبار منفی و مایوس کننده منفی، امنیت روانی مردم سلب نشده و زمینه‌های امید ونشاط اجتماعی از آن‌ها گرفته نشود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید در خط مقدم مقابله با تحریم کنار ملت بایستند و با ترویج خودباوری واتکا به نفس و روحیه مقاومت و تسلیم ناپذیری از تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها سخن بگویند.

محمدجعفر محمدزاده افزود: در صحنه نبرد اقتصادی تضعیف روحیه صفوف خودی، سیاه‌نمایی، یاس پراکنی، دامن زدن به اختلاف درونی و در یک کلام ایجاد تزلزل در قلوب مردم و کاستن از توان روحی آن‌ها برای صبر و ایستگادگی نامی جز غفلت و خیانت ندارد.

معاون مطبوعاتی و امور اطلاع رسانی با تاکید بر رعایت این موراد توسط نامزد‌ها گفت: مممکن است در اظهارات بعضی از نامزدهای اتخاباتی و هواداران آن‌ها مطالبی در نقد شرایط موجود ازجمله شرایط اقتصادی مطرح شود، رسانه‌ها باید در انعکاس اینگونه نظرات مراقب باشند که اخبار و تحلیل‌های آن‌ها صبغه سیاه‌نمایی و برجسته‌سازی چالش‌های اقتصادی را به خود نگیرد و موجبات تضعیف عناصر درون نظام و تقویت جبهه دشمن را فراهم نیاورد. اخلاق انتخاباتی اقتضا می‌کند که کاندیدا‌ها از تخریب یکیدیگر و نیز قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی بپرهیزند و اخلاق رسانه‌ای و قانون مطبوعات حکم می‌کند که درصورت بروز چنین تخریب‌هایی از انعکاس و اشاعه آن‌ها در رسانه خودداری شود.

محمدزاده؛ پایبندی کامل به قانون و اخلاق را ازجمله لوازم مهم شکل‌گیری حماسه عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که موازین اخلاقی در رسانه‌های ما با نقطه مطلوب و با ترازی که از رسانه اسلامی انتظار می‌رود؛ فاصله دارد. البته این امر تابع ضعفی است که در سایر حوزه‌ها ازجمله سیاست‌ورزی به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: کمال مطلوب رسانه‌های مردمی این است که ناظران آگاه و منصف و تحلیل گران دقیق و قابل اعتماد رقابت‌های انتخابی باقی بمانند نه اینکه به بازیگران جریانات سیاسی تبدیل شوند چراکه هر رسانه حتی رسانه وابسته به حزب در ذات خود نیازمند به درجه‌ای آزاداندیشی و استقلال است که با تبعیت محض از تصمیمات حزبی و گروهی مغایرت دارد.

محمدزاده؛ عمل رسانه‌ها به قانون را از مهم‌ترین اصول کار رسانه‌ای دانست و افزود: این انتظار که رسانه‌ها به قانونم مطبوعات قانون انتخابات مصوبات شورای عالی امنیت ملی پایبند باشند؛ انتظار حداقلی است و انتظار اصلی و عمیق‌تر آن این است که اخلاق انتخاباتی و ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی و فردی میان نخبگان و توده مردم نهادینه شود.

وی ادمه داد: نامزد‌ها و نخبگان ما باید احساس کنند که بداخلاقی‌های سیاسی آن‌ها در فضای رسانه‌ای به مانع برخورد کرده و بایکوت می‌شود. نه آنکه هر کسی که بیشتر از مرزهای اخلاق عبور کرد، بیشتر تیتر و عکس یک روزنامه شود و رسانه‌ها نباید بداخلاقان انتخاباتی را تشویق کنند و از آن‌ها قهرمان بسازند.

وی، وحدت و همدلی مسئولان ارشد کشور در خلق حماسه سیاسی موثر دانست و افزود: این عامل هم دلگرمی مردم برای حضور در انتخابات را به دنبال دارد و هم ناامیدی دشمنان را رقم می‌زند و راه دشمنان را در تحرکات رسانه‌ای و سیاسی می‌بندد.

وی ادامه داد: در انتخابات؛ رسانه‌ها باید به رشد آگاهی‌های سیاسی مردم توجه کنند و به جای آنکه به طور افراطی بر شخصیت نامزد‌ها تمرکز کنند باید به راهبرد‌ها سیاست‌ها و برنامه‌های تیم کاری آن نامزد توجه شود.

معاون مطبوعاتی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری درباره انتخابات گفت: به تعبیر مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی؛ مشارکت در انتخابات برای همه جریانات سیاسی معتقد به نظام و پایبند به قانون اساسی یک حرف و درعین حال یک تکلیف تلقی می‌شود.

معاون مطبوعاتی با اشاره به وضعیت مطلبوعات در سال ۹۱ و ۹۲ گفت: در سال گذشته محدودیت اعتباری موجب شد ک یارانه مطبوعات با کاهش حدود ۵۰ درصدی در دو نوبت پرداخت شود و در یک نوبت نیز پرداخت نشود. در سال گذشته یک نوبت یارانه میان نوبه‌ای برای روزنامه‌های سراسری و یک نوبت هم برای روزنامه‌های استانی منظور شد که البته رافع خلا موجود نبود. همچنین توزیع کاغذ یارانه‌ای میان روزنامه‌ها هرچند به طور مقطعی باری از روی دوش روزنامه‌ها برداشت اما ازنظر ما راه‌حل محسوب نمی‌شود زیرا راه‌حل قطعی و مطبوعات افزایش بودجه فرهنگی است و امیدواریم با پرداخت یارانه کامل در سال جاری بتواانیم پاسخگوی بخشی از نیازهای اقتصادی مطبوعات باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز