خبرگزاری کار ایران

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا:

وزارت ارشاد و علوم ساز‌و‌کاری برای رشد نشریات تخصصی فراهم کنند

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۳۱

بیشتر نشریات تخصصی در حال حاضر از طرف دانشگاه‌ها و مؤسسات وابسته آن‌ها منتشر می‌شوند.

ایلنا: رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی گفت: یکی از ضرورت‌های جامعه انقلابی ایرانی و اسلامی که به دنبال رشد و ترقی دانش و بینش است، برپایی نمایشگاه‌هایی چون نشریات تخصصی به منظور ترویج و معرفی این نشریات به عامه مردم و خاصه است.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی، سیدمحمد خامنه‌ای درباره لزوم و ضرورت برپایی نمایشگاه نشریات تخصصی و علمی گفت: اصولاً نشریات در همه جوامع دارای نقش مؤثری هستند، چون تأثیر آن بر فرهنگ و دانش و در نتیجه بر پیشرفت و رشد در بیشتر زمینه‌ها روشن و مسلم است. اگر جراید و نشریات انحرافی و ضد‌ارزش نباشند می‌توانند به مرور زمان یک جامعه را به کلی متحول کنند و سامان بخشند، اما اگر تحت تأثیر دشمنان سیاسی خارجی، بخواهند جامعه را فریب دهند و به آن‌ها فرهنگ منحرف و ضد‌ارزش و ضد‌دینی و استثماری غرب را تحمیل کنند، مسلماً به تدریج جامعه‌ای فاسد و بیکاره و بدبخت و دستکم مردمی خواب رفته و فرو‌افتاده به جا خواهند گذاشت.
وی درباره تفاوت نشریات عمومی و تخصصی بیان کرد: فرق نشریات تخصصی با نشریات عمومی در این است که نشریات عمومی می‌توانند به تدریج و با شتاب اندکی فرهنگ مردم را اصلاح و ترمیم کنند، اما نشریات تخصصی که هدف و موضوع اصلی آن‌ها بالا بردن سطح دانش و بینش جامع علمی و فکری است، می‌توانند سطح دانش و تخصص را در جامعه رشد بدهند و مسلّم است که متناسب با رشد تخصص همراه با تعهد و تفکر فلسفی و ارزش در جامعه علمی، جامعه نیز رشد و پیشرفت خواهد کرد و نهاد‌ها و تأسیسات تربیتی و اقتصادی و سیاسی و حتی موقعیت بین‌المللی آن‌ها نیز رشد خواهد یافت.
رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در مورد اینکه نقش نشریات تخصصی در تولید و رشد علم و همچنین بومی‌سازی علوم انسانی چیست، تشریح کرد:‌‌ همان طور که گفتیم نشریات تخصصی، هم در رشد علم و هم در شرایط مناسب خود در تولید علم می‌توانند تأثیر فراوانی داشته باشند. خواننده این نشریات دو تا سه گروه از مردم دانش پژوه هستند؛ اول، اساتید حوزه و دانشگاه که به این وسیله هم از نظرات جدید و آراء مفید همکاران خود در ایران و دیگر کشورهای جهان با خبر می‌شوند و دانش خود را بالا می‌برند و هم افکار و دستاوردهای علمی خود را در معرض استفاده دیگران قرار می‌دهند و به پیشبرد دانش در کشور کمک می‌کنند.
وجود این نشریات و مبادله اطلاعات و دستاوردهای علمی فایده دیگری هم دارد و آن این است که کسانی که عادت به انزوا دارند و‌گاه به خطاهای فکری و علمی خود نمی‌توانند آگاه شوند، بر اثر نوشتن مقالات یا خواندن مقالات دیگران می‌توانند خطاهای خود را اصلاح کنند و به نوعی به اجماع با دیگران برسند.
وی ادامه داد: گروه دوم از خوانندگان و بهره‌مندان از این نشریات، دانشجویان جوان هستند که به دنبال بدست آوردن معلومات جدید تخصصی در رشته خود هستند که این گروه نیازمند به شناختن نشریات تخصصی مربوط به خود هستند تا آن را مطالعه کنند و بر معلومات خود بیفزایند و با متخصصان و اساتید آن رشته آشنایی پیدا کنند.
مدیرمسئول نشریه تخصصی خردنامه و تاریخ فلسفه، اضافه کرد: گروه سوم، فضلا و متخصصانی هستند که در کشور به کار دیگری مشغولند ولی می‌خواهند رابطه خود را با تخصص و دانش خود حفظ کنند. این‌ها همه تأثیر و فایده این مجلات و نشریات را در تولید و رشد علم نشان می‌دهند.
آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای درباره جایگاه نشریات تخصصی در دانشگاه‌ها، توضیح داد: تقریباً بسیاری یا حتی بیشتر نشریات تخصصی در حال حاضر از طرف دانشگاه‌ها و مؤسسات وابسته آن‌ها منتشر می‌شوند. حسن این گونه نشریات آن است که دانشجویان و اساتید آن دانشکده دسترسی بهتری به نشریه مؤسسه خود دارند. اما برای نشریات علمی تخصصی آزاد جایگاه رسمی در دانشگاه‌ها تعریف نشده و اصولاً مجلات تخصصی در دانشگاه‌ها جایگاه لایق و لازم خود را ندارند. در دانشگاه‌ها معمولاً فقط کتاب درسی و یا جزوه درسی استاد، اگر جزوه بدهد، محلی از اعراب دارد و در کمتر مرکز علمی و دانشگاهی است که مقالات یک یا چند مجله مشخص جزء منابع تحصیلی بشمار برود و اجباری باشد.
وی با اشاره به اینکه مطالعه مجله و نشریات علمی در دانشگاه‌ها رواج ندارد، بیان کرد: این موضوع بستگی به علاقه دانشجو به مطالعه دارد و‌گاه در پژوهش‌ها و نوشتن رساله‌های تحصیلی از این گونه مجلات به عنوان منبع تحقیق استفاده می‌شود. در حالی که عادت به مطالعه مجلات علمی برای دانشجویان امری لازم است و باید این قاعده تشویق و ترویج شود.
رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، اقدام معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را در برجسته کردن و معرفی نشریات تخصصی قابل تقدیر دانست و گفت: به لحاظ مسئولیت وزارت ارشاد این کار را باید یکی از وظایف دولت دانست؛ دولت و وزارت ارشاد لازم است به همه ابعاد این کار کمر ببندند، هم آن‌ها را تشویق و هم به جامعه علمی معرفی کنند و در کنار آن باید سعی کنند موانع و مشکلات مختلف تهیه و چاپ و نشر این نشریات را مسئولانه برطرف نمایند و به طرق مختلف برای فروش و پخش حداکثری و تامین امور مالی این نشریات (بخصوص نشریاتی که وابسته به سازمان‌های دولتی نیستند) کمک کنند تا خسته و زمین‌گیر نشوند و از خدمات فرهنگی و تخصصی خود باز نمانند.
وی با تاکید بر اینکه برپایی نمایشگاه کافی نیست و جزئی از یک کل است، تصریح کرد: به نظر من وزارت ارشاد و وزارت علوم باید ساز‌و‌کاری ایجاد کنند که موجب رشد و تعالی معنوی مجلات تخصصی و تشویق خادمان آن باشد. همچنین معیار اقدامات و کارهای وزارت علوم و وزارت ارشاد درباره نشریات تخصصی نباید کمّی و مربوط به رشد ظاهری و افزایش تعداد نشریات و مقالات باشد بلکه بالعکس باید محور حمایت‌های دولتی از هر قبیل به آن دسته از نشریاتی باشد که علاوه بر داشتن شرایط عمومی و صلاحیت‌های سیاسی و اخلاقی، حتماً در محتوای علمی هم نوآور و محققانه و دارای ویژگی متناسب با یک جامعه با نشاط در حال رشد علمی و نوآور و خلاق یعنی جامعه انقلابی اسلامی ایران باشد و در عرصه بین‌المللی جایی برای خود باز کند و به جای چاپ ترجمه مقالات معمولی و کم‌اهمیت جراید خارجی در نشریات خود، مقالاتی را در زمینه‌ کارهای خود ارائه دهند که بتواند راهبر دیگران و علم آموز مجامع علمی دیگر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز