خبرگزاری کار ایران

ایرانیان کلاه‌دار در سرزمین‌ من

شماره شهریورماه «سرزمین‌من» با گزارش‌ها و مقالاتی درباره مسجدجامع اصفهان جدید‌ترین اثر جهانی ایران، لاک‌پشت دونده ایرانی و همین‌طور کلاه در اقوام ایرانی روی پیشخوان آمد.

ایلنا: شماره ۳۶ ماهنامه ایران‌شناسی ایرانگردی «سرزمین‌من» منتشر شد

نخستین پرونده این شماره «سرزمین‌من» درباره مسجدجامع اصفهان است، اثری بازمانده از دوره ساسانیان که تابستان امسال به‌عنوان چهاردهمین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. «جان نصف‌جهان» نخستین مطلب این پرونده است که در تاریخ و معماری این مسجد زیبا گشتی زده ‌است، «و خشتی از آن بودم» مطلبی است که «علی خدایی» ـ قصه‌نویس ـ در آن خاطراتش را از شب‌های قدر این مسجد روی کاغذ آورده‌ است. این پرونده در بخش تاریخ و معماری «سرزمین‌من» منتشر شده‌است.

در بخش «مردم‌شناسی» این شماره از ماهنامه، «سرزمین‌من» سراغ کلاه در میان اقوام ایرانی رفته ‌است. در این مطلب که «یک سر و چند کلاه» نام دارد و جلد این شماره هم به آن اختصاص یافته، سرپوش‌های اقوام ایرانی در طول تاریخ مرور و نمونه‌های امروزی‌اش بررسی شده‌اند. رد کلاه را به‌راحتی می‌توان در تاریخ ایران دنبال کرد؛ بعد از اولین تصاویر از کلاه در نقشه برجسته «آنوبانی‌نی» در شهر سرپل ذهاب، در هیچ نقش‌برجسته دیگری هیچ بزرگ‌زاده ایرانی بودن کلاه دیده نشده‌ است.

«لاک‌پشت دونده» عنوان گزارشی است که در بخش «حیات‌وحش» این شماره از «سرزمین‌من» منتشر شده. در این گزارش ویژگی‌های متفاوت لاک‌پشت خوزستان بررسی شده ‌است؛ لاک‌پشتی که خلاف گونه‌های دیگر لاک‌پشت، هم دونده و پرسرعت است و هم لاکی نرم و انعطاف‌پذیر دارد. این لاک‌پشت که به لاک‌پشت فراتی معروف است، امروزه در معرض انقراض کامل قرار گرفته ‌است.

در این شماره از ماهنامه، بخش پنجم «کارگاه عکاسی سرزمین‌من» نیز منتشر شده ‌است. در این قسمت با عنوان «در جست‌وجوی هویت و اصالت» به عکاسان علاقه‌مند گفته خواهد شد، برای عکاسی از مناطقی که مردمش فرهنگ قدیمی خود را حفظ کرده‌اند، چه نکاتی را باید رعایت کنند.

در بخش راهنمای سفر این شماره از مجله، ۱۵ پیشنهاد برای گردش و تفریح در این ماه ارائه شده‌است. در بخش طبیعت «سبزباران» راهنمایی است برای طبیعت‌گردی در جنگل ارسباران و حاشیه‌های جنوبی رود ارس در استان آذربایجان شرقی و مطلب «چند رکاب تا آبشار» راهنمایی است که به ماجراجویان خواهد گفت چطور برای یک روز تعطیل یک برنامه دوچرخه‌سواری از جاده فیروزکوه تا آبشار نمارستاق آمل برنامه‌ریزی کنند.

بخش «آخر هفته» این شماره، «سرزمین‌من» با مطلب «چشم‌اندازی در تنگه» خوانندگان را به سفری کوتاه می‌برد برای تماشای چشم‌اندازه زیبای منطقه «سلیمان تنگه» و سد شهید رجایی در منطقه ساری مازندران و در بخش «روستاگردی» این شماره هم راهنمایی برای گشت‌وگذار به روستای پیربالای شهرستان مرند منتشر شده. در این مطلب «باغت آباد پیربالا» خوانندگان را برای یک سفر کوتاه به این روستا می‌برد، روستایی که در شهریور ماه خنک و بام‌ خانه‌هایش پر از میوه می‌شود.

در بخش «تاریخ‌گردی» این شماره هم «خیابان خاطرات» راهنمایی است برای گشت و گذار در خیابان تاریخی سپه که به استناد نوشته‌های تاریخی اولین خیابان ایران است. در بخش «موزه‌گردی» هم به مناسبت سالروز آغاز دفاع مقدس در شهریور ماه خوانندگان برای حضور در موزه شهدای تهران راهنمایی شده‌اند، «موزه زندگان» عنوان این راهنماست.

بخش «تفریح» این شماره هم مطلبی خنک و تابستانی دارد، «دهکده آب‌تنی» راهنمایی است برای گذراندن یک روز کامل در دهکده آبی پارس. در بخش «بازارگردی» که زیرمجموعه «خرید» است، «عصاره یک شهر» راهنمایی است برای خرید در بازار سنتی شهر اراک و در زیرمجموعه دیگر این بخش یعنی «صنایع‌دستی» هم «نقش‌های سوزنی» راهنمایی است برای آشنایی مخاطبان با سوزن دوزی‌های استان سیستان و بلوچستان. در بخش «زیارت» هم مطلب «زیارت در کوچه‌باغ» راهنمایی برای زیارت بقعه امامزاده شعیب در منطقه کن تهران. بخش «شکم‌گردی» ۲ راهنما در زیرمجموعه‌ «سفره ایرانی» و «غذاخوری» ارائه شده ‌است: «حلیم نقش‌جهان» راهنمایی است که به خوانندگان خواهد گفت که حلیم بادمجان خوشمزه اصفهان را چطور بپزند و کجا بخورند. «دیشلمه تاریخی» هم راهنمایی است برای گردش در چای‌خانه‌های بازار بزرگ شهر تبریز.

علاوه بر این‌ها در بخش ابزار سفر این شماره، با مطلب «یک چرخ‌خوب»، ویژگی‌های یک دوچرخه خوب و خرید یک دوچرخه کوهستان مسافر راهنمایی می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز