خبرگزاری کار ایران

دشت‌آرای در گفتگو با ایلنا بیان کرد:

تئاتر ایران چهارسال سیاه را پشت‌سر گذاشت

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۱۸

یشتر نمایش‌های پرمخاطب طی چند سال گذشته توسط گروه‌هایی روی صحنه رفت که به صورت خصوصی اداره می‌شدند و اتفاقا تمام نمایش‌های بی‌مخاطب که با اتوبوس تماشاگر به سالن می‌بردند؛ از حمایت‌های مالی آنچنانی مرکزهنرهای نمایشی برخوردار شدند.

ایلنا: آورند دشت‌آرای معتقد است: جریان تئاتر ایران طی چهارسال گذشته سیاه‌ترین دوران خود را پشت سر گذاشت و حمایت‌های مرکزهنرهای نمایشی شامل حال گروه‌هایی شد که با اتوبوس و به اجبار تماشاگر به سالن می‌بردند، درحالی که گروه‌های خصوصی بیشتزین مخاطب را به سالن‌ها دعوت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دشت آرای درباره برنامه بعدی گروه ویرگول برای اجرای نمایش گفت: به مدت یک سال و نیم کارگاهی با عده‌ای از هنرجویان جوان برگزار کردیم که طی آن مدرسان با گرایش‌های متفاوت به بچه‌ها آموزش دادند. حاصل این کارگاه در قالب بازخوانی نمایش‌نامه "شاه‌ لیر" آبان ماه به صحنه می‌آید که سالن اجرا فعلا قطی نیست.

این هنرمند اجرای نمایش "باغبان مرگ" را یکی از تجربه‌های متفاوت کارگردانی خود دانست و عنوان کرد: سالن شمس برای تماشاگران شناخته شده نیست و از مرکز تئاتر فاصله دارد اما باتوجه به تمام این مسائل قبول کردیم اثر را روی صحنه ببریم چون تصور می‌کنم برای داشتن تئاتر حرفه‌ای گروه‌ها باید از محل‌هایی مانند ایرانشهر و تئاترشهر فاصله بگیرند و تا چرخه هنر نمایش در تمام محله‌های تئاتر جریان پیدا کند.

کارگردان نمایش "تن تن و راز قصر مونداس" با بیان اینکه نمایش در تمام کشورهای جهان سوبسید دریافت می‌کند، گفت: تئاتر هیچ کجای دنیا بدون حمایت زنده نمی‌ماند و اگر ما این جریان را به خصوص طی 8سال گذشته شروع کردیم برای زنده ماندن در فضای سیاهی بود که به ویژه در چهارسال آخر برای تئاتر کشور اتفاق افتاد.

وی افزود: مسئولان سالن اصلی تئاترشهر را در صورتی به گروه‌ها می‌دهند که از آن‌ها حمایت مالی طلب نکنند یا از فروش گیشه گروه‌ها 20درصد را برمی‌دارد شما ببینید تکلیف سالن‌های خصوصی چیست. حتی دو سال است برای دریافت اجرا در سالن حافظ که صفر تا صد ساخت آن‌ را برعهده داشتیم؛ انتظار می‌کشیم و موفق نمی‌شویم.

دشت آرای با تاکید بر اینکه تعداد سالن‌های نمایش تهران به نسبت هنرمندان و جمعیت مخاطبان تئاتر خنده‌دار است، اظهار کرد: از نظر تعداد تماشاگر با مشکلی مواجه نیستیم و ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد و دولت باید از گروهایی که دست خود را برای دریافت بودجه به سوی آن‌ها دراز نمی‌کنند، حمایت بیشتری داشته باشد. متاسفانه شاهد چنین چیزی نیستیم و کوچکترین برنامه‌ای برای تئاتر وجود ندارد.

وی در پایان گفت: بیشتر نمایش‌های پرمخاطب و موفق طی چند سال گذشته توسط گروه‌هایی روی صحنه رفت که به صورت خصوصی اداره می‌شدند و اتفاقا تمام نمایش‌های بی‌مخاطب که با اتوبوس تماشاگر به سالن برده می‌شد از حمایت‌های مالی آنچنانی مرکزهنرهای نمایشی برخوردار شد. از منابع مالی که متعلق به تمام هنرمندان تئاتر است، شرایط به گونه‌ای شد که به قول آقای پسیانی گروه‌ها با دریافت کوچکترین حمایت مرکز بسیار خوشحال می‌شوند گویی ما همه اهل کشور دیگر و مهاجر ایران هستیم نه ایرانی.

دشت آرای این روزها نمایش "باغبان مرگ" با ایفای نقش آتیلا پسیانی و طناز طباطبایی را در تالار شمس موسسه اکو روی صحنه دارد که اجرای آن فقط تا پایان هفته ادامه دارد و تمدید نخواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز