خبرگزاری کار ایران

سرسنگی در نشست رسانه‌ای مطرح کرد:

صداوسیما عدالت فرهنگی را رعایت نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۷۴

صدا و سیما حاضر نیست حتی یک دقیقه از زمان خود را برای برنامه‌هایی از این دست صرف کند، ما بار‌ها درخواست کردیم آثار نمایشی سالن‌های ایرانشهر ضبط شود و به جای سریال‌های کم کیفیت که موجب وهن مردم است از طریق سیما به نمایش درآید اما این اتفاق نیفتاد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای اعلام برنامه‌های خانه هنرمندان ایران عصر امروز یکشنبه (۲۰ مرداد) با حضور مجید سرسنگی مدیر این مجموعه و اصحاب رسانه در سالن استاد امیرخانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرسنگی در ابتدای این برنامه ضمن تبریک روز خبرنگار در خصوص برنامه‌های خانه هنرمندان، گفت: از فروردین امسال با توجه به فضای کشور که تحت تاثیر انتخابات قرار داشت تلاش کردیم حتی در ایام نوروز مجموعه فعال باشد و پس از برگزاری انتخابات فعالیت‌های ما با شدت بیشتری صورت گرفته و تا امروز ادامه داشته که در این زمینه می‌توان به برنامه‌های آموزشی متعدد برگزار شده اشاره کرد.

وی ادامه داد: در همین فاصله ۴، ۵ ماهه نخست سال ۹۲ نزدیک به ۴ عنوان کتاب و ۴ شماره نقدنامه به همراه کلاس‌های آموزشی و پژوهشی برگزار شده که از این میان کلاس‌هایی مانند نظریه چیست؟ با ۸۶۰ دقیقه و ادبیات تطبیقی با ۱۳۰۰ دقیقه تصویر در حال آماده شدن است تا در اختیار علاقه‌مندان بگیرد و امروز دیگر می‌توانیم بگوییم در ارتباط با هدف گذاری مورد نظرمان که قوام و ارتقای فرهنگی مردم است گام برداشتیم.

سرسنگی با اشاره به دیگر برنامه‌های مجموعه خانه هنرمندان، اظهار داشت: دانشگاه تابستانه خانه هنرمندان از جمله برنامه‌هایی است که ظرف سه سال گذشته برنامه ریزی شده و دو دوره آن نیز برگزار شده است. تجربه سال گذشته حاکی از استقبال خوب علاقه‌مندان بود و منابع مورد نیاز به صورت خودگردان و از طریق دریافت شهریه‌های دانشجویان تامین شد.

این مدیر با اعلام خبر جدید در این زمینه اضافه کرد: نسخه اولیه دانشگاه مجازی خانه هنرمندان تحت عنوان "مکتب عالی هنر" راه اندازی خواهد شد و همکاران من در حال حاضر مشغول تولید محتوا برای این سایت هستند که امیدوارم نسخه نهایی آن پاییز امسال رونمایی شود.

وی همچنین به اجرای ۱۰نمایش مستقل در سالن انتظامی، اجرای ۱۴ اثر تئا‌تر دانشگاهی، برگزاری ۴ کارگاه در این مجموعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاهد برگزاری کارگاه تئا‌تر مکتب تهران در مجموعه هستیم و کارگاه‌هایی همچون ساخت عروسک، کارگاه تجسمی برای کودکان در فضای باز خانه هنرمندان، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از ابتدای سال از جمله فعالیت‌های ما بوده که پیش بینی می‌کنیم با توجه به برگزاری رویدادهای گوناگون تا پایان سال آثار بیشتر و فعالیت‌های هنری دیگری را در مجموعه شاهد باشیم.

سرسنگی همچنین به افتتاح "سینما تک" مجموعه خانه هنرمندان اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه با مدیریت کیوان کثیریان در تاریخ ۲۹ مرداد ماه آغاز به کار خواهد کرد تا یکی دیگر از آرزوهای ما برای تاسیس محلی جهت نمایش‌ فیلم‌های ارزشمند جهان و استفاده هنرمندان و افراد خاص محقق شود.

وی ادامه داد: بزرگداشت هنرمند شناخته شده کشور جناب آقای خسرو سینایی نیز در دستور کار قرار دارد که متاسفانه به دلایل همیشگی و کمبودهای مالی زمان برگزاری چند روزی به تاخیر افتاد چرا که قصد داشتیم مجموعه‌ای از کلیه آثار این هنرمند را برای ارزه گردآوری کنیم که متاسفانه کمبودهای مالی برنامه ما را تحت تاثیر قرار داد و تاکید داریم با توجه به‌شان و منزلت ایشان مراسم بزرگداشت با استاندارد مورد نظر برگزار شود.

این مدیر همچنین به برگزاری نخستین مجمع تعاونی مسکن هنرمندان ایران اشاره کرد و افزود: با مساعدت شهرداری منطقه ۲۲ و دستور و حمایت دکتر قالیباف امیدواریم طی روزهای آینده زمین تعاونی تحویل شود تا ساخت و ساز مسکن برای عده از هنرمندان را شروع کنیم.

وی تصریح کرد: باشگاه رفاه هنرمندان هم افتتاح شده که امکان خوبی را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد تا برای سفرهای خارجی و حضور در جشنواره‌های کشور‌ها از تخفیف این مجموعه بهره‌مند شوند و همچنین خدمات فرهنگی و رفاهی ارائه می‌کند که برای این گروه قابل استفاده است.

این مدیر همچنین در ارتباط با راه‌اندازی دیگر شعب خانه هنرمندان در شهرستان‌ها اظهار کرد: ما بر اساس اساس‌نامه اجازه تاسیس شعب دیگر خانه هنرمندان در شهرستان‌ها و حتی دیگر کشورهای جهان را داریم. تا به این لحظه هم استان‌هایی از جمله، بوشهر، آذربایجان، استان مرکزی، خراسان شمالی و جنوبی، شهر کاشان در استان اصفهان و سیستان و بلوچستان برای تاسیس اعلام آمادگی کردند اما به دلایلی که همچنان بر ما پوشیده است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای لازم را صادر نکرد که امیدوارم با توجه به تغییرات دولت توجه ویژه‌ای به گسترش و ارتقاء فرهنگی مردم از این طریق وجود داشته باشد.

سرسنگی در پاسخ به این سوال که سرانجام تعامل مجموعه خانه هنرمندان و سازمان صدا و سیما چه شد گفت: من از ابتدای حضورم شعار عدالت فرهنگی را مطرح کردم و یکی از ایده‌های افتتاح شعب مختلف خانه هنرمندان در دیگر استان‌ها بر همین اساس بود تا مردم دیگر نقاط کشور از اثار هنری بهره‌مند شوند. چرا هنرمند شهرستانی نباید به آثار هنرمند تهرانی دسترسی پیدا کند؟ چون دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این ایده را نداشتند و از احداث مراکز غیردولتی جلوگیری کردند این معضل ادامه پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه صدا و سیما هم موفقیت‌هایی داشتیم اما زمانی که به تنهایی با فرد وارد صحبت می‌شدیم و این در حالی است که طی هفته برنامه‌هایی برگزار می‌کنیم که بدون تغییر می‌توانند از طریق سیما پخش شود اما عدالت برقرار نیست و ما به اندازه اخبار و فعالیت‌هایمان در سیما سهمی نداریم. چه ایرادی دارد همایش‌های قرانی، جلسات ادبیات تطبیقی و نمایش فیلم‌های مستند ما از طریق رسانه ملی پخش شود؟ در حالی که شاهد هستیم این سازمان با کمبود برنامه برای پخش مواجه است.

سرسنگی در پایان همچنین به کم کاری سازمان صدا و سیما در پوشش برنامه‌های فرهنگی خانه هنرمندان از جمله جامعه‌شناسی هنر اشاره کرد و گفت: صدا و سیما حاضر نیست حتی یک دقیقه از زمان خود را برای برنامه‌هایی از این دست صرف کند، ما بار‌ها درخواست کردیم آثار نمایشی سالن‌های ایرانشهر ضبط شود و به جای سریال‌های کم کیفیت که موجب وهن مردم است از طریق سیما به نمایش درآید. حتی حاضر شدیم فیلمبرداری و ضبط این برنامه‌ها را خودمان بر عهده بگیریم و فقط پخش برعهده صدا و سیما باشد که امیدوارم با توجه به تغییرات مدیریتی که در کشور رخ داده مدیریت صدا و سیما در برنامه‌ها و رویکرد‌ها در نظر بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز