خبرگزاری کار ایران

ملودی آرام‌نیا درگفتگو با ایلنا مطرح کرد:

چهارسال است منتظر اجرای نمایش "شاه لیر" هستم

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۸۱

وقتی محمد یعقوبی و آقای یاراحمدی عضو شورای هنری مجموعه تئاترشهر بودند کار برای اجرا تایید شد اما این امکان همچنان برای ما پیش نیامده است. به همین دلیل نتوانستم برای اجرای "مکبث" در سالن خوب صبر کنم.

ایلنا: پشت‌بام تالار شمس موسسه اکو شب‌های ماه رمضان شاهد اجرایی متفاوت از نمایش‌‌نامه "مکبث" اثر ویلیام شکسپیر به کارگردانی ملودی آرام‌نیا است که سرانجام و پس از ارائه چندباره درخواست‌ اجرا، موفق شد نمایش خود را بر بام این مجموعه روی صحنه ببرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرام‌نیا با اشاره به آنچه از روزهای برگزاری سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر برای اجرای این اثر نمایشی اتفاق افتاده است، گفت: با توجه به اینکه نمایش "مکبث" شرایط ویژه‌ای دارد و تنها می‌تواند میزبان 15نفر تماشاگر باشد، در جریان جشنواره هم برای دریافت سالن اجرا با مشکلاتی مواجه شدیم و مسئولان دبیرخانه سالن اجرا در اختیار گروه نگذاشت. به همین علت درخواست اجرای کار در پارکینگ تالار وحدت را ارئه دادم، بعدا متوجه شدم "مکبث" در بخش تئاتر خیابانی جدول اجرای آثار قرار داده شده که اعتراض کردم و همین نکته موجب شد نمایش ما به بخش تجربه‌های نو انتقال پیدا کند اما داور برای تماشای کار نیامد.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که چطور شد به اجرای نمایش خود روی بام تالار شمس رضایت داد، اظهار کرد: پیش از این نمایش "شاه‌ لیر" را کار کرده بودم که چهارسال است منتظر فراهم شدن امکان اجرای عمومی آن هستم. هر سال که برای دریافت سالن کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر اقدام می‌کنم می‌گویند اجرای نمایش شما را برای سال آینده درنظر داریم و این درحالی است که وقتی محمد یعقوبی و آقای یاراحمدی عضو شورای هنری مجموعه تئاترشهر بودند کار را برای اجرا تایید کردند اما همچنان این امکان برای ما پیش نیامده است. به همین دلیل و باتوجه به علاقه‌ای که در میان گروه اجرایی وجود داشت نتوانستم برای اجرای نمایش "مکبث" در سالن خوب صبر کنم.

آرام‌نیا در ارتباط با شیوه اجرایی نمایش خود عنوان کرد: قصری پارچه‌ای را بر بام مجموعه طراحی کردیم که مخاطب به محض ورود خود را در محل قصر دانکن و در مواجه با "مکبث" می‌بیند. بازیگران نمایش نیز در این مسیر تماشاگر را همراهی می‌کنند به گونه‌ای که او پس از گذشت مدتی خود را جزو عوامل اجرای نمایش می‌بیند، بازیگران حتی گاهی نظر تماشاگر را درباره مسئله‌ای می‌پرسند که مخاطبان طی چند شب گذشته واکنش‌های جالبی در پاسخ از خود نشان دادند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم حواس پنج‌گانه تماشاگر هنگام اجرا وارد کار شود؛ در رابطه با مشکلات اجرا به این شیوه بیان کرد: یکی از بدترین اشکالات موجود این است که بیشتر مخاطبان علاقه به نشستن در سالن نمایش و دیدن داستان‌های سرراست و مشخص با حضور بازیگران روی دارند. این قشر با مخاطب حرفه‌ای تئاتر تفاوت می‌کنند و تازه درحال آشنایی با هنر نمایش هستند.

کارگردان نمایش "مکبث" با اشاره به اینکه در اجرای بام تالار شمس تعداد 25 تماشاگر را پذیرا هستیم؛ درباره تجربه دوشب گذشته از اجرا تصریح کرد: تجربه جالب دو شب گذشته ما این بود که تماشاگر به محض ورود دنبال محل نشستن می‌گردد و برای پیدا کردن صندلی تلاش زیادی هم می‌کند. عده‌ای هم نمی‌دانند باید به سوال بازیگر پاسخ بدهند و می‌توانند در جریان اجرا همراهی داشته باشد یا نه.

این هنرمند در پایان اظهار کرد: در نمایش ما با دو بعد از روان و کنش مکبث و سه وجه از لیدی مکبث مواجه می‌شویم و کار با همراهی مخاطب ادامه پیدا می‌کند حتی در این مسیر با جادوگرانی که آینده مکبث را پیش‌بینی می‌کنند نیز مواجه می‌شویم تا جایی که تماشاگر حتی به فضای خصوصی مکبث نیز وارد می‌شود. جایی که او درحال آماده شدن برای جنگ با جنگلی است که به سمت قصر می‌آید و...

عوامل نمایش «مکبث» عبارتند از: ملودی آرام‌نیا(کارگردان و بازنویس متن)، امیر امیری، مصطفی شب خوان، نسترن پی‌کانو، مینا کریمی‌جبلی، ریحانه بکایی، (بازیگران)، امیرحسین دوانی (طراح صحنه)، سوسن آرام‌نیا(طراح لباس)، علیرضا نوشادی (آهنگساز)، اشکان چگینی (پوستر و بورشور)، مهدی بوسلیک (دستیار کارگردان).

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز