خبرگزاری کار ایران

علی رفیعی در افتتاح نمایش «یرما»:

بدون داشتن گروه‌های حرفه‌ای؛ تئاتر در ایران جان نمی‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۶۲

رفیعی: در این مملكت؛ تئاتر جان نمی‌گیرد مگر به یمن تشكیل گروه‌های تئاتری. اگر ما توانستیم سال‌ها در كنار یكدیگر بمانیم و هم‌كاری كنیم می‌توانیم در خلق اثر موفق باشیم.

ایلنا: آیین افتتاح نمایش «یرما» نوشته فدریكو گارسیا لوركا و به كارگردانی علی رفیعی شب گذشته (31 اردیبهشت ماه) با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر نمایش در مجموعه ایرانشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اظهار خوشحالی از روی صحنه رفتن این نمایش پس از دوسال گفت: امروز آغاز اجرای نمایش «یرما» را پس از دوسال كه صحبت اجرای آن در میان اهالی تئاتر و علاقه‌مندان مطرح بود جشن می‌گیریم و بسیار خوشحال هستم تماشاخانه ایرانشهر توانست امكان به روی صحنه رفتن این اثر را فراهم كند.

وی ادامه داد: این نمایش حاصل دوسال كار كارگاهی رفیعی با تعدادی از جوانان با استعداد است و بازیگران آن برای نخستین مرتبه روی صحنه حاضر می‌شوند. من در جریان آماده شدن این اثر نمایشی بیش از گذشته به تاثیر و ارزش آموزش كارگاهی تئاتر آگاه شدم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اضافه كرد: نمایش «یرما» معرفی كننده یك نسل جدید از بازیگران به تئاتر كشور است كه امشب رسما با اجرای این اثر مطرح می‌شوند.

كارگردان نمایش «یرما» پس از صحبت‌های سرسنگی اظهار كرد: برخلاف رسم معمول در آیین‌های افتتاح نمایش در تماشاخانه ایرانشهر كه از یك استاد و پیشكسوت برای نواختن زنگ افتتاح دعوت می‌شود. من امشب ترجیح دادم از افرادی كه بنیادهای استوار اجرای نمایش پس از انقلاب را تشكیل می‌دهند، دعوت كنم اینجا حضور پیدا كنند.

وی افزود: افرادی كه با آن‌ها بالیدم و آثاری را روی صحنه آوردم كه به‌خاطر این تداوم حضور به آن‌ها افتخار می‌كنم، به همین دلیل ترجیح دادم افتتاح نمایش امشب با حضور یاران همیشگی‌ام صورت بگیرد.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان كرد: در این مملكت گل و بلبل تئاتر جان نمی‌گیرد مگر به یمن تشكیل گروه‌های تئاتری؛ اگر ما توانستیم سال‌ها در كنار یكدیگر بمانیم و هم‌كاری كنیم می‌توانیم در خلق اثر موفق باشیم. این گروه بودن تنها به معنای استقرار در یك مكان ثابت نیست بلكه كار مداوم و هر روزه طلب می‌كند.

وی تصریح كرد: دوسال قبل هنگامی كه خواستم كاری را با 30 بازیگر روی صحنه بیاورم متوجه شدم باید با 15نفر از این بازیگران ساز‌ش‌های عجیب و غریب داشته باشم چون یكی فیلم‌برداری سینما داشت، دیگری مشغول بازی در سریال تلویزیونی بود و... كه متوجه شدم هیچوقت نمی‌توانم آن 30بازیگر را یك‌جا دراختیار داشته باشم، به همین دلیل پس از یك‌ ماه تمرین انصراف خود را از ادامه كار اعلام كردم.

كارگردان نمایش «شكار روباه» گفت: پس از منتفی شدن همكاری با گروه بازیگران مورد نظر این كارگاه شكل گرفت كه ماجرای طولانی دارد و شما امروز 15نفر از آن‌ها را خواهید دید. ما 6 روز در هفته، روزی 6ساعت طی 2سال با این هنرجویان كار كردیم و تمامی افرادی كه خواستم امشب این‌جا حضور داشته باشند در آموزش این گروه من را یاری كردند.

وی ضمن اشاره به اینكه اگر دعوت مجید سرسنگی برای اجرای نمایش «یرما» در تماشاخانه ایرانشهر نبود كار روی صحنه نمی‌رفت، اظهار كرد: عده‌ای به همراه مسئولان تالار وحدت سعی كردند به شكل‌های گوناگون جلوی كار را بگیرند و پس از گذاشتن سانسورهای مختلف كه همه را پذیرفتیم، سعی كردند با سانسور اقتصادی و عدم حمایت اقتصادی بر ما فشار وارد كنند كه باز این كمبود را پذیرفتیم اما سرانجام گفتند ساعت 6عصر را برای به روی صحنه رفتن نمایش برای ما تعیین می‌كنند كه دیگر قابل تحمل نبود. همینجا بود كه آقای سرسنگی وارد عمل شد و ما از 20 فروردین تمرین‌های خود را در این مجموعه آغز كردیم.

رفیعی در پایان بیان كرد: تمام گروهی كه امروز در این محل حاضر هستند تا همین چند لحظه قبل مشغول فراهم كردن امكانات صحنه و اجرای نمایش بودند و تنها توانستیم یك تمرین كامل با طراحی صحنه‌ای كه خواهید دید به صورت خطی با بازیگران داشته باشیم.

این هنرمند سپس از رویا تیموریان، سهیلا رضوی، حمید پورآذری، ستاره اسكندری و مریم خسروانی طراح پوستر نمایش یرما برای نواختن زنگ آیین افتتاح این اثر نمایشی دعوت كرد.

تیموریان طی صحبت‌های كوتاهی پیش از نواختن زنگ افتتاح نمایش گفت: علی رفیعی گذشته از توانایی‌های بالا و ویژگی‌هایی كه در زمینه كارگردانی دارد. شناخت بالا در زمینه زیبایی ‌شناسی صحنه نیز یكی دیگر از ویژگی‌های این هنرمند محسوب می‌شود كه این روزها به ندرت در تئاتر شاهد آن هستیم.

در این مراسم هنرمندانی همچون: بهناز جعفری، نیكی كریمی، محسن حسینی، مسعود فروتن، رویا تیموریان، مریم سعادت، ستاره اسكندری، مسعود رایگان، اصغر همت، پیام فروتن، قاسم زارع و سهیلا رضوی حضور داشتند.

از حاشیه‌های مراسم افتتاحیه شب گذشته می‌توان به برگزاری جلسه در سكوت به احترام اجرای نمایش «باغ آلبالو» به كارگردانی محمدحسن معجونی و بازی هما روستا اشاره كرد كه برای آخرین مرتبه در سالن شماره یك به روی صحنه رفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز