خبرگزاری کار ایران

حسین فرخی:

جشنواره تئا‌تر تک نفره در ساختار تئا‌تر لازم است

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۷۷

سومین جشنواره سراسری تئا‌تر تک نفره، ۱۶ تا ۲۰ اردیبهشت ۹۲ در فرهنگسرای نیاوران، کارگاه نمایش تئا‌تر شهر و سالن ماه حوزه هنری در سه بخش مسابقه، جنبی و بخش ویژه با اجرای ۳۴ اثر نمایشی برگزار خواهد شد.

ایلنا: در بخش ویژه این دوره از جشنواره تئاتر تك نفره، شش اثر نمایشی روی صحنه می‌رود که یکی از آن‌ها «عطف به سبز» کاری از «حسین فرخی» ست که در روز جمعه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۸ در کارگاه نمایش، تئا‌تر شهراجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جشنواره، فرخی با اشاره به اینکه نفس برگزاری جشنواره تئا‌تر تک نفره به عنوان یک جریان ساختاری تئا‌تر بسیار مفید است، گفت: این جشنواره در روند ساختاری تئا‌تر کشور لازم و مفید است، خصوصا اینکه اساس و بنیان خود را بر مبنای تکنیک بازی تک نفره قرار داده، البته پیش از این چند دوره جشنواره تئا‌تر تک توسط حوزه هنری برگزار شده که در دو دوره آن من دبیر جشنواره بودم و حرکت بسیار خوبی هم بود که متاسفانه‌‌ رها شد. به هرحال این نوع جشنواره‌ها که با ماهیت تئا‌تر و صرفا روش اجرایی ارزیابی می‌شوند و تکنیک بازیگری در آن‌ها حرف اول را می‌زند در نوع خود ارزشمند است.
کارگردان نمایش «عطف به سبز» ابراز امیدواری نمود تا این جشنواره به خوبی و با زمان بندی مناسب برگزار شود.
وی ادامه داد: زمان برگزاری جشنواره یکی دوبار تغییر کرده که به هر حال امیدوارم با توجه به شرایط بد اقتصادی در عرصه تئا‌تر، جشنواره بتواند به خوبی برگزار شود.
فرخی در مورد توانایی معرفی بازیگر خلا ق به جامعه تئاتری توسط این جشنواره افزود: این جشنواره می‌تواند مهم‌ترین خروجی‌اش همین بازیگرانی باشد که تمام تلاش و توان خود را در عرصه بازیگری ارائه می‌دهند. به نظر من بازیگری کار تک نفره و مونولوگ بسیار سخت‌تر از اجراهای دیگر است. در اینجا بازیگر مجبور است به تنهایی تمامی حواشی اجرا را به دوش بگیرد، برای رسیدن به این مهم و تاثیرگذاری بر مخاطب، خلاقیت بازیگر و استفاده از ابزار کارش، یعنی بدن، بیان، ژشت و احساس نقش اساسی دارد. اگر بازیگری در یک نمایش تک نفره بتواند با مخاطب ارتباط لازم را برقرار کند قطعا از خلاقیت و توانایی بالایی برخوردار است و این چنین بازیگری می‌تواند در جامعه تئاتری کشور حضوری درخشان داشته باشد.
این هنرمند تئاتری که در سومین جشنواره سراسری تئا‌تر تک در بخش ویژه اثری را به روی صحنه می‌برد در پاسخ به اینکه تفاوت‌های کارگردانی میان تک نفره و ژانرهای دیگر چیست گفت: کارگردانی تک نفره بسیار کار دشوارتری است، در نمایش تک نفره، محدودیت‌های کارگردان بی‌شمار است چرا که در قیاس با سایر نمایش‌ها، کارگردان نمی‌تواند از بازیگران دیگر، امکانات صحنه‌ای، طراحی صحنه، لباس و سایر عناصر صحنه‌ای استفاده کند، یا اگر حضور این عناصر لازم باشد، باید منطق اجرایی آن را دقیق طراحی کند. محدوده حرکات بازیگر برای کارگردان و طراحی او بسیار سخت و طاقت فرساست و از همه مهم‌تر باورپذیر کردن حضور یک بازیگر در صحنه و ارتباط او با مخاطب از مهم‌ترین بخش‌های کارگردانی در این گونه نمایشی است.
حسین فرخی ادامه داد: ما در این جشنواره با توجه به شرایط موجود، سعی کرده‌ایم با حداقل‌ها کارمان را به سرانجام برسانیم. یکی از مشکلات کنونی تئا‌تر نبود سالن‌های تمرین است و با توجه به حجم کم سالن‌های تمرین موجود و
جشنواره‌های متعددی که برگزار می‌شود، معضل سالن تمرین همیشه است. آقای حسین محب اهری بازیگر نمایش «عطف به سبز» نیز با توجه به کسالتی که دارد از یک سو و حضورش در یک سریال تلویزیونی از سوی دیگر امکان حضور مداوم در تمرین‌ها را ندارد، اما تمام تلاش ما این است که اجرای قابل قبولی در جشنواره داشته باشیم.
وی در پایان به تجربه مدیران فرهنگسرای نیاوران در برگزاری جشنواره تک نفره اشاره کرد و گفت: تجربه برگزاری چند دوره جشنواره پیشین تئا‌تر تک نفره توسط مدیران و مسئولین فرهنگسرای نیاوران نشان دهنده تلاش بی‌وقفه این عزیزان است. امیدوارم همیشه در برگزاری امور فرهنگی موفق باشند.
این جشنواره با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین همکاری اداره کل هنرهای نمایشی به منظور ارتقاءسطح کیفی نمایش به ویژه نمایش تک نفره با تکیه بر تجربیات ارزنده دوره‌های گذشته، سومین جشنواره سراسری نمایش تئا‌تر تک نفره در ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۲ و به میزبانی فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز