خبرگزاری کار ایران

یک آسیب شناس در گفت‌وگو با ایلنا هشدار داد:

ازدواج‌های صنعتی، ارمغان اولویت مسائل مالی در ازدواج

asdasd

تفاوت خرده فرهنگی در ابتدای ازدواج به صورت بحث‌های ساده و در قالب شوخی مطرح می‌شود و در ادامه این بحث‌ها با واکنش‌ها غیر منطقی رو به رو می‌شود.

ایلنا: یک آسیب‌شناس گفت: با قرار گرفتن مسائل مالی در اولویت ازدواج، ازدواج به یک صنعت تبدیل شده است و تا زمانی که ازدواج‌ها صنعتی باشند نمی‌توان انتظار موفقیت در زندگی را داشت.

مصطفی فروتن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با اهمیت کانون خانواده گفت: در ساختار آسیب‌شناسی محور خانواده مهم‌ترین محور محسوب می‌شود چرا که از خانواده، بزرگ‌ترین محصول فرهنگی یعنی کودکان که از چرخه عاطفی و روانی خانواده فرهنگ را به نسل بعد منتقل می‌کنند حاصل می‌شود.

وی در رابطه با آسیب‌های خانواده گفت: این آسیب‌ها به سه بخش آسیب‌های قبل از ازدواج، آسیب‌های زمان ازدواج و آسیب‌های بعد از ازدواج تقسیم می‌شود.

این آسیب‌شناس در رابطه با آسیب‌های بعد از ازدواج خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مشکلات در بعد از ازدواج ناشی از ندانستن مفهوم زندگی مشترک در زوج‌های جوان است به طوری که هدف از ازدواج را نمی‌دانند.

فروتن ضمن اشاره به اهمیت نزدیکی خانواده در ازدواج تصریح کرد کرد: مباحث فرهنگی و طبقاتی نه به عنوان عامل تعیین کننده بلکه به ععنوان عامل تسهیل کننده زندگی نقش مهمی را ایفا می‌کند به طوری که اگر خانواده‌ها، فرهنگ و رفتارهای مشترک داشته باشند به علت تجربه‌های مشترک یا مشابه به راحتی رفتارهای متقابل را ارزیابی می‌کنند.

وی ضمن اشاره به اهمیت دخالت خانواده‌ها در آسیب‌های بعد از ازدواج گفت: این نوع دخالت‌ها که با حسن نیت صورت می‌گیرد به علت دخالت‌ها و مشورت‌های غیر علمی و غلط منجر به افزایش مشکلات و آسیب‌ها می‌شود.

این آسیب‌شناس در رابطه با فرهنگ رایج در کشور خاطر نشان کرد: فرهنگ کلان کشور، فرهنگ مذهبی است که در تمام شعائر ملی اسلامی آشکار و نمایان است ولی تفاوت فرهنگی در بین خانواده در خرده فرهنگ‌های جاری جامعه است که هر منطقه‌ای در کشور خرده فرهنگ منحصری دارد که در صورت عدم توجه به تفاوت این خرده فرهنگ‌ها در قبل از ازدواج، مشکلات زیادی بوحود می‌آید.

وی ادامه داد: تفاوت خرده فرهنگی در ابتدای ازدواج به صورت بحث‌های ساده و در قالب شوخی مطرح می‌شود و در ادامه این بحث‌ها با واکنش‌ها غیر منطقی رو به رو می‌شود.

فروتن در ضمن اشاره به اهمیت شناخت‌های عاطفی و هیجانی تاکید کرد: در کشور به علت فرهنگ‌ها و سنت‌های قدیمی اجازه تعامل سالم بین دختران و پسران داده نمی‌شود و همین امر موجب می‌شود تا از ماهیت عاطفی و هیجانی شناخت نداشته باشند که در ‌‌نهایت شاهد بروز اتفاقات ناشی از عدم شناخت عاطفی جوانان هم چون ازدواج زوج‌های هم سن و حتی دختران مسن‌تر با پسران کم سن می‌شود.

وی ادامه داد: ازدواج بدون رعایت سن مشکلات زیادی را به همراه دارد چرا که بلوغ عاطفی دربین دختران و پسران متفاوت است که این تفاوت می‌تواند بستر بسیاری از مشکلات در خانواده باشد.

فروتن در رابطه با اهمیت مسئولیت پذیری در خانواده گفت: متاسفانه پسران پس از تشکیل خانواده فکر می‌کنند توانایی لازم در اداره خانواده را دارند و این در حالی است که اداره کردن خانواده را در کار کردن بیرون از خانواده و تامین نیازهای مالی خانواده می‌دانند این در حالی است که اهالی خانه در زمان بازگشت پدر به خانواده منتظر مسئولیت‌های پدر خانواده در خانواده هستند.

وی ادامه داد: در اغلب خانواده از پدران به عنوان یک بدهکار در انجام وظایف خانواده نام برده می‌شود و در مقابل پدران از خانواده طلبکار هستند.

این آسیب‌شناس در رابطه با اولویت خانواده‌ها در ازدواج خاطر نشان کرد: متاسفانه با قرار گرفتن مسائل مالی در اولویت ازدواج، ازدواج به یک صنعت تبدیل شده است و تا زمانی که مبانی عاطفی نادیده گرفته شوند و ازدواج‌ها صنعتی باشند نمی‌توان انتظار موفقیت در زندگی را داشت.

این آسیب‌شناس استفاده از ماهواره را یکی از اصلیترین عامل‌های فروپاشی خانواده خواند و گفت: بنا به تحقیقات ماهواره تنها باعث انحلال فرهنگ و آموزش‌های غیر مستقیم خیانت و انتقام در خانواده‌ها می‌شود.

فروتن با آموزش مهارت‌های زندگی اشاره کرد و گفت: آموزش مهارت‌های زندگی بسیار مهم و تاثیر گذار در خانواده است و نبود این مهارت موجب تشنج در کانون خانواده می‌شود و فرزندانی که در یک خانواده متشنج بزرگ می‌شوند مسلما نمی‌توانند در تشکیل خانواده موفق عمل کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز