خبرگزاری کار ایران

به دلیل کم‌کردن هزینه‌ها؛

بیماران تالاسمی از پوشش بیمه خارج شدند

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۷۳

بیمه‌ها به راحتی بیماران تالاسمی را از تحت پوشش خود خارج و آن‌ها را از حمایت‌های دارویی محروم می‌کنند/ نامه‌ای به وزارت رفاه در این زمینه نوشته‌ایم اما تاکنون هیچ جوابی به ما نداده‌اند.

ایلنا: رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: بیمه‌های تامین اجتماعی وخدمات درمانی بیماران تالاسمی را که در مرحله تزریق خون قرار ندارند به دلیل کم کردن هزینه‌ها از تحت پوشش خود خارج کرده‌اند.

"مجید آراسته" در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی ملاک تحت پوشش قرار دادن بیماری تالاسمی را خون گیری آن‌ها قرار داده است از همین رو بیماری را که خون نمی‌زند بیمار تالاسمی نمی‌دانند بنابراین آنان را از تحت پوشش خود خارج کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بیمار تالاسمی ممکن است بعد از یک مدت خون گیری دچار مشکلاتی از جمله حساسیت‌های خونی شود که اگر مجدد به آن‌ها خون زده شود به جای بالا رفتن خون و افزایش هموگلوبین، افت شدیدی پیدا می‌کند که حتی می‌تواند باعث مرگ بیمار شود.

آراسته ادامه داد: ‌از همین رو برای اینکه بیمار دچار مشکلی نشود به جای خون زدن برای او دارو تجویز می‌شود تا به شکل موقت و مقطعی نیاز به خون را در این بیماران کاهش داده شود تا عوارض آن کم شود و بعد از اتمام دوره بیماری؛ شش ماه تا یک سال و منوط به شدت بیماری مجدد به بیمار خون زده می‌شود.

وی در ادامه به بیماران تالاسمی بینابینی اشاره کرد و افزود: بیماری آن‌ها در سنین بالا‌تر تشخیص داده می‌شود و از آنجایی که خون ریزی آن‌ها کم است ممکن است در سال،  دو یا سه بار به خون احتیاج داشته باشد اما عوارض بار آهن در آن‌ها همانند دیگر بیماران تالاسمی است و جذب آهن در آن‌ها بسیار بالا است اما چون این بیماران خون نمی‌گیرند می‌گویند که این‌ها اصلا "دسفرال" نیاز ندارند.

بیمه، دفترچه خاص بیماران تالاسمی را می‌گیرد

وی با ابراز تاسف از اینکه بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی دفترچه خاص بیماران تالاسمی را که خون نمی‌زنند می‌گیرند، افزود: این در حالی است که آن بیماری که بیمه ادعا می‌کند بیمار تالاسمی نیست اگر آزمایش ژنتیک بر روی آن انجام شود دقیقا نشان می‌دهد که ژن او، ژن تالاسمی است.

آراسته با اشاره به اینکه سازمان‌های بیمه گر با کمبود منابع روبرو هستند و مشکلات اقتصادی پیدا کرده‌اند، گفت: آنان هزینه داروخانه‌ها را چند ماه و هزینه پزشکان را یک سال و بیمارستان‌ها را نزدیک به دو سال پرداخت نکرده‌اند و بدهی‌های آن‌ها روی هم انباشت شده است به همین دلیل برای تعدیل هزینه‌های جاری خود بیماران تالاسمی را که خون نمی‌زنند از تحت پوشش خارج می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های داروخانه‌ها را بدهند در صورتی که بااین کار حیات بیماران تالاسمی را به خطر می‌اندازند.

بیماران تالاسمی از حمایت‌های دارویی محروم شده‌اند

وی با تاکید براینکه بیمه‌ها به راحتی بیماران تالاسمی را از تحت پوشش خود خارج و آن‌ها را از حمایت‌های دارویی و یارانه‌های دارویی محروم می‌کنند، افزود: نکته جالب این است که وقتی بیمار تالاسمی برای گرفتن دارو مراجعه می‌کند به او می‌گویند چون این دارو یارانه‌ای است شما باید دارو را آزاد تهیه کنید و حتی آن پوشش ۷۰ درصدی را هم در مورد این بیماران رعایت نمی‌کنند زیرا داروی یارانه‌ای فقط متعلق به بیماران خاص است.

آراسته افزود: از آنجایی که بیماران تالاسمی که خون نمی‌گیرند بیمار خاص تلقی نمی‌شوند به آن‌ها یارانه دارو نیز تعلق نمی‌گیرد.

برای کم کردن هزینه‌ها به جان بیماران خاص افتاده‌اند

وی این اقدام بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی را تنها به دلیل کم کردن هزینه‌ها عنوان کرد و افزود: از آنجایی که هزینه سازمان‌های بیمه گر بالا رفته است به دنبال کم کردن هزینه‌های خود هستند از همین رو به جون بیماران خاص ما افتاده‌اند.

وی با اشاره به اینکه چهارشنبه هفته گذشته تماس‌هایی از بیماران تالاسمی از شمال، جنوب، غرب و شرق کشور داشتیم که دفترچه‌های خاص آن‌ها را باطل کرده‌اند، افزود: دفترچه‌های خاص این بیماران را گرفته‌اند و دیگر به آن‌ها نداده‌اند و چون این دسته از بیماران تالاسمی خون نمی‌زنند آن‌ها را به عنوان یک فرد عادی در نظر گرفته‌اند.

شدت یافتن مشکلات بیماران تالاسمی در ۳، ۴ ما اخیر

رئیس انجمن تالاسمی ایران تاکید کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما همین موضوع است که در ۳، ۴ ماه اخیر شدت پیدا کرده است.

وی با اشاره به وضعیت خانواده‌ای در یکی از روستاهای اطراف میناب که دارای سه فرزند تالاسمی است، افزود: از آنجایی که پزشک معالج این بیماران تشخیص داده است به دلیلی مشکلاتی که دارند فعلا خون نزنند دفترچه خاص این بیماران را گرفته‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که برای تهیه دارو مراجعه کرده‌اند به آن‌ها گفته‌اند که تنها ۳۰ عدد دارو به شما می‌دهیم که باید بیش از صد هزار تومان بابت این دارو‌ها بدهید زیرا دفترچه خاص شما دیگر اعتبار ندارد این در حالی است که قیافه این بیماران کاملا مشخص است که تالاسمی دارند چون تغییر چهره و تغییر گونه داشته‌اند.

آراسته این اقدام را زنگ خطری برای بیماران تالاسمی دانست و افزود: حتی اگر وزارت بهداشت مشکل کمبود دارو بیماران تالاسمی را حل کند از آن طرف این مشکل پیش آمده است که این بیماران نمی‌توانند دارویشان را بگیرند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران تصریح کرد: نامه‌ای به وزارت رفاه در این زمینه نوشته‌ایم اما تاکنون هیچ جوابی به ما نداده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز