خبرگزاری کار ایران

سیگارکشیدن حداقل ده سال از عمر را کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۶۷

سابقه فامیلی فشارخون بالا، مصرف بی‌رویه نمک، مصرف زیاد غذاهای چرب، چاقی، فشارهای عصبی، بیماری قند، عدم تحرک بدنی و مشروبات الکلی از دیگر عوامل خطرزا در ایجاد فشارخون بالا است.

ایلنا: سیگار نکشیدن عامل مهمی در به دست آوردن زندگی طولانی و همراه با سلامتی است به طوری که سیگار کشیدن به راحتی می‌تواند ۱۰ سال از عمر فرد را بکاهد.

به گزارش ایلنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: استعمال دخانیات از جمله عوامل خطر زا در ایجاد فشارخون بالا است.

دکتر محمدصادق علیمردانی سابقه فامیلی فشارخون بالا، مصرف بی‌رویه نمک، مصرف زیاد غذاهای چرب، چاقی، فشارهای عصبی، بیماری قند، عدم تحرک بدنی و مشروبات الکلی را از دیگر عوامل خطرزا در ایجاد فشارخون بالا عنوان کرد.

وی افزود: کاهش مصرف نمک و مواد غذایی چرب خصوصا سوسیس، کالباس و سس سالاد، استفاده بیشتر از گوشت سفید، تهیه غذاهای روزانه به صورت آب پز، بخارپز و کبابی، استفاده از مواد غذایی فیبر دار مانند سبزیجات، میوه جات، حبوبات و غلات، مصرف روغن‌های مایع فاقد کلسترول و پرهیز از مصرف غذاهای شور و کنسرو شده و ترشی‌های شور از جمله مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای کاهش فشارخون است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: بهتر است برای طعم غذا‌ها به جای نمک از سبزیجات خشک، آبلیمو، آبغوره و ادویه استفاده کنید. همچنین استفاده از نان‌های سبوس دار مثل سنگک، بربری و نان جو می‌تواند در کاهش فشارخون موثر باشد.

علیمردانی به نقش مهم ورزش در سلامتی افراد اشاره و خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی منظم و مرتب و ورزش ایده آل باعث کاهش وزن، چربی خون، قندخون، استرس و فشار خون بالا شده و در نتیجه باعث کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخاب ورزشهای دسته جمعی، فرد را به تداوم ورزش تشویق می‌کند، تصریح کرد: شنا، دویدن، دوچرخه سواری، کوهنوردی و تنیس برای قلب و ریه مفید است. همچنین پیاده روی روزانه به مدت سی دقیقه در کاهش فشار خون نقش موثری دارد.

وی با بیان اینکه در صورت تشخیص، درمان و کنترل به موقع فشارخون می‌توان از بسیاری عوارض فشارخون بالا پیشگیری کرد، افزود: فشار خون بالا یکی از عوامل خطر ساز قلب (سکته قلبی و نارسایی قلبی) است و به اعضای حیاتی مهم دیگری مثل مغز، کلیه و چشم نیز آسیب جدی می‌رساند.

علیمردانی افزود: فشارخون بالا علیرغم آنکه به آسانی تشخیص داده می‌شود، اغلب بدون علامت است که به همین علت از آن به عنوان «قاتل خاموش» یاد می‌شود بنابراین ضرورت دارد فشارخون به صورت مرتب اندازه گیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز