خبرگزاری کار ایران

بیماریهای غیر واگیر علل اصلی مرگ و ناتوانی در جهان است

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۰۲

بیماریهای غیر واگیر مستقیماً به سه عامل خطر اصلی قابل پیشگیری شامل مصرف سیگار و دخانیات، تغذیه نامناسب و بی‌تحرکی وابسته هستند.

ایلنا: بیماریهای غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی، عروق، سرطان و سوانح علل اصلی مرگ و ناتوانی در جهان هستند.

به گزارش ایلنا؛ رییس مرکز بهداشت استان هرمزگان ضمن بیان این مطلب گفت: بیماریهای غیر واگیر مستقیماً به سه عامل خطر اصلی قابل پیشگیری شامل مصرف سیگار و دخانیات، تغذیه نامناسب و بی‌تحرکی وابسته هستند.

محمود حسین‌پور یاد آور شد: تغییر شیوه زندگی باعث شده است که برخی از عوامل خطر ساز مهم از جمله مصرف دخانیات، نداشتن فعالیت بدنی مناسب، مصرف ناکافی میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات، سوانح و حوادث، رفتارهای جنسی غیرایمن و تعداد مبتلایان به فشار خون بالا و چربی در جامعه افزایش یابد.

این مقام مسئول مصرف سیگار، کاهش مصرف میوه و فعالیت جسمانی کم و فشار خون بالا را از مهم‌ترین عوامل خطرآفرین بیماریهای غیر واگیر در استان هرمزگان دانست و گفت: در استان هرمزگان مصرف سیگار ۳/۷ درصد است که در کشور ۱۱ درصد است ولی سن شروع مصرف در استان ۴ سال کمتراز کشوراست که از سن ۱۶ سالگی مصرف سیگار در هرمزگان شروع می‌شود که در کشور از ۲۰ سالگی است.

وی خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد در استان هرمزگان فعالیت جسمانی کم دارند در صورتی که در کشور ۴۴ درصد است و فعالیت جسمانی در هرمزگان ۵ و نیم دقیقه است در صورتی که در کشور ۱۰دقیقه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به درصد افزایش فشارخون در این استان بیان کرد: ۷/۲۴درصد افراد بالای۳۰سال در هرمزگان فشارخون بالا دارند در حالی که در کشور متوسط ۲/۱۸ است.

حسین‌پور خواستار آموزش همگانی عوامل خطر آفرین در بروز بیماریهای غیرواگیر شد و افزود: سنجش فشارخون افراد بالای ۳۰ سال نیز در هرمزگان انجام خواهد شد و در زمان مقرر مردم می‌توانند به مراکز بهداشتی درمانی و پایگاههای مشخص شده مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز