خبرگزاری کار ایران

نتایج یک تحقیق ملی؛

اکثریت جامعه آزمایشگاهی از مسؤولان حوزه سلامت ناراضی‌اند

اکثریت جامعه آزمایشگاهی کشور از مواردی همچون، ‌ رشد بالای مالیات سالیانه آزمایشگاه‌ها، موانع موجود در راه ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم آزمایشگاهی در مقاطع بالا‌تر، در دسترس نبودن و نوسانات شدید قیمت کیت‌های تشخیصی باکیفیت در کشور ناراضی بوده و از عدم رسیدگی به این مشکلات توسط مسؤولان انتقاد کرده‌اند.

ایلنا: نتایج یک نظرسنجی پژوهشی از جامعه آزمایشگاهی کشور نشان می‌دهد که اکثریت آزمایشگاهیان از بی‌توجهی مسئولان و نهادهای مسئول حوزه سلامت نسبت به جایگاه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در فرآیند درمان و کم کاری آن‌ها در حل مشکلات جامعه آزمایشگاهی ناراضی هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در کشور حدود ۴۸۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی به عنوان بازوان ارزشمند نظام سلامت در فرآیند پیشگیری، تشخیص و درمان نقش آفرینی می‌کنند ولی بر اثر مشکلات فعلی از جمله واقعی نبودن تعرفه و برخورد غیر مسئولانه سازمان‌های بیمه‌گر، مشکلات ارزی، تحریم اقتصادی و عدم نظارت و... طی یکسال گذشته ده‌ها آزمایشگاه تشخیص طبی به مرز ورشکستگی رسیده‌اند.

از حدود یک سال پیش که مرکز بین‌المللی افکار سنجی سلامت با همکاری سازمان نظام پزشکی حرکت سازنده‌ای را با هدف کمک به رفع چالش‌ها و مشکلات حوزه سلامت و پزشکی آغاز کرده آمار دقیقی از مطالبات شاغلان و دست‌اندرکاران حوزه سلامت و نقایص و کمبودهای برخی از شاخه‌های پزشکی به دست آمده است. به همین منظور و باهدف شناسایی مشکلات و موانع فراروی جامعه فرهیخته علوم آزمایشگاهیان، مرکز افکارسنجی سلامت اقدام به اجرای طرح پژوهشی بررسی مطالبات و خواسته‌های جامعه آزمایشگاهیان کشور از میان بیش از ۴۰۰ متخصص آزمایشگاهی کشور زیر نظر دکتر سیدشهاب الدین صدر، رییس مرکز بین المللی افکارسنجی سلامت کرد.

نتایج این افکارسنجی نشان می‌دهد که آزمایشگاهیان کشور، ‌تعیین تعرفه‌های غیرواقعی و درآمدهای ناکافی آزمایشگاه‌ها و نیز سرانه و اعتبارات پایین این بخش از حوزه سلامت را از مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی کمی و کیفی آزمایشگاه‌ها از جایگاه واقعی خود قلمداد می‌کنند و از سوی دیگر اثرات تحریم‌های یک‌جانبه در وضعیت آزمایشگاه‌های کشور را ناچیز می‌دانند.

بیش از ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این افکارسنجی، از بی‌توجهی وزارت بهداشت به جایگاه آزمایشگاهیان و اهمیت کار آنان گلایه کرده‌اند و همین تعداد از افراد میزان اعتبارات و سرانه اختصاص یافته به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی را بسیار ناکافی عنوان کرده‌اند.

بیش از ۸۶ درصد از آزمایشگاهیان از وضعیت پوشش بیمه‌ای خدمات پاراکلینیکی راضی نیستند و با اعلام نارضایتی شدید از دیرکردهای مکرر در پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌ها، خواستار تسریع در روند پرداخت مطالباتشان هستند.

۸۵ درصد از آزمایشگاهیان اعلام کرده‌اند که از تعرفه‌های آزمایشگاهی اعلام شده توسط دولت در سال ۹۰ رضایت ندارند و ۱۵ درصد نیز آن را کافی دانسته‌اند. همین تعداد از پاسخگویان، اعلام کرده‌اند که انتظاراتشان از دولت و نهادهای مسؤول در خصوص حمایت از آزمایشگاه‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها برآورده نشده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، اکثریت جامعه آزمایشگاهی کشور از مواردی همچون، ‌ رشد بالای مالیات سالیانه آزمایشگاه‌ها، موانع موجود در راه ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم آزمایشگاهی در مقاطع بالا‌تر، در دسترس نبودن و نوسانات شدید قیمت کیت‌های تشخیصی باکیفیت در کشور ناراضی بوده و از عدم رسیدگی به این مشکلات توسط مسؤولان انتقاد کرده‌اند.

۸۷ درصد از پاسخگویان با توسعه آزمایشگاه‌های رفرانس منطقه‌ای در کشور موافق هستند. حدود ۶۵ درصداز آزمایشگاهیان به استاندارد بودن خدمات پاراکلینیکی در بخش خصوصی رأی دادند و در مقابل ۱۹ درصد از آنان خدمات آزمایشگاهی بخش دولتی را استاندارد دانسته‌اند.

بر اساس نتایج افکارسنجی از جامعه آزمایشگاهی کشور، بیش از ۹۵ درصد از آنان بر اهمیت نقش آزمایشگاهیان در فرآیند درمان بیماری صحه گذارده‌اند و در عین حال ۱۲ درصد از آنان میزان تجویز آزمایش‌های پاراکلینیکی برای تشخیص بیماری‌ها از سوی پزشکان را ناکافی عنوان کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز