خبرگزاری کار ایران

اجرای مرحله دوم طرح شبکه ملی سلامت در سال آینده

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۲۴

با اجرای این طرح در سال جاری رقم مراکز بهداشتی و درمانی دارای زیرساخت‌های ارتباطی مطمئن به بیش از۵ برابر خواهد رسید.

ایلنا: مرحله دوم طرح شبکه ملی سلامت (شمس) در سال آینده اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگارایلنا، شبکه ملی سلامت به عنوان یکی از شبکه‌های اختصاصی شبکه ملی اطلاعات که موضوع ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه است زیرساخت ارتباطی بین مراکز بهداشتی تشخیصی و درمانی سراسر کشور بوده و امکان برقراری ارتباط بین این مراکز تبادل داده‌ها به صورت الکترونیکی و ارایه خدمات الکترونیکی سلامت در کشور را فراهم می‌سازد.

بنابراین گزارش این شبکه مختص حوزه دولتی نبوده و بخش غیر دولتی و کسب و کار مربوط در این حوزه می‌توانند از خدمات این شبکه استفاده کنند.

این گزارش می‌افزاید: خدمات الکترونیکی مختلفی در حوزه سلامت بر روی این بستر مانند سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایران (سپاس)، دوره‌های آموزش‌های مجازی، کتابخانه الکترونیکی پزشکی و سلامت، مشاوره‌های پزشکی از راه دور، اتوماسیون اداری، خدمات الکترونیکی مختص دانشجویان، شبکه‌های علمی و پژوهشی، سامانه‌های اطلاع رسانی دارو‌ها، نوبت دهی درمانگاه‌ها و مطب‌ها از راه دور، صدور انواع مجوز‌ها و گواهی‌های پزشکی و بهداشتی به صورت الکترونیکی، دسترسی به منابع علمی و پژوهشی و سایر خدمات الکترونیکی سلامت قابل ارایه است.

براساس این گزارش اهمیت این موضوع از آنجا مشخص می‌شود که یکی از شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی در خصوص میزان توسعه یافته کشورهای دنیا در حوزه سلامت الکترونیکی تعداد مراکز بهداشتی درمانی دارای زیرساخت ارتباطی پرسرعت است.

این گزارش یادآورمی شود: مراحل اجرایی این شبکه با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت مخابرات ایران در اسفند سال ۱۳۹۰ آغاز و اتصال مراکز سلامت از نیمه شهریور سال ۹۱ شروع شده و تاکنون بیش از ۴ هزار مرکز به این شبکه متصل شده‌اند.

این گزارش حاکی است امکان استفاده از این بستر برای ورود پنجاه مرکز بهداشتی، تشخیص درمانی کشور وجود داشته وسعی شده در وهله اول مراکز سلامت دولتی که تعدا د آن به حدود ۲۶ هزار مرکز می‌رسد به این سامانه متصل شود با توجه به اینکه بسیاری از مراکز بهداشتی دولتی در مناطق دور افتاده و روستاهای فاقد امکانات مخابراتی کافی به ارایه خدمت می‌پردازند اجرای مرحله اول این طرح شامل اتصال ده هزار مرکز سلامت تا پایان سال جاری است.

این در حالی است که تعداد مراکز بهداشتی درمانی که در ۱۵ سال گذشته زیرساخت‌های اطلاعاتی برای آن‌ها فراهم شده است ۲ هزار و ۱۰۰ مرکز بوده و با اجرای این طرح در سال جاری رقم مراکز بهداشتی و درمانی دارای زیرساخت‌های ارتباطی مطمئن به بیش از۵ برابر خواهد رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز