خبرگزاری کار ایران

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر:

۲۰ میلیارد تومان برای دستگاه‌های متولی پیشگیری از اعتیاد اختصاص یافت

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۳۹

با توجه به مفاد سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، ‌ اعتباری معادل ۲۰ میلیارد تومان برای یک سال به ۱۵ دستگاه فرهنگی و پیشگیری اختصاص یافته و استانداری‌ها نیز موظف هستند ۱۰ درصد از اعتبارات فرهنگی استان را به اجرای این طرح در استان اختصاص دهند.

ایلنا: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار کمکی به ۱۵ دستگاه‌ فرهنگی و پیشگیری خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ بابک دین‌پرست در این رابطه گفت: به منظور محقق شدن مفاد سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد و تقویت و گسترش برنامه‌های پیشگیری با هدف مصون‌سازی آحاد سالم و در معرض خطر کانون‌های هدف همچون خانواده، محیط‌های آموزشی و کاری و محله‌ها و با رعایت برنامه‌ محوری و دوری از هر گونه آزمایش و خطا، قانون‌گرایی و پرهیز از هرگونه انحراف در اجرای برنامه‌ها و بودجه‌های تخصیصی، تمرکززدایی و توجه به استان‌ها، تفاهم‌نامه‌هایی در سال‌جاری با دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری تنظیم شده است.

وی افزود: با توجه به مفاد سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، ‌ اعتباری معادل ۲۰ میلیارد تومان برای یک سال به ۱۵ دستگاه فرهنگی و پیشگیری اختصاص یافته و استانداری‌ها نیز موظف هستند ۱۰ درصد از اعتبارات فرهنگی استان را به اجرای این طرح در استان اختصاص دهند.

دین‌پرست با بیان اینکه در سال‌جاری از ردیف اعتبار کمکی ستاد مبارزه با موادمخدر میزان ۷ میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است، اظهار داشت: تعداد فعالیت‌های مندرج در تفاهمنامه ۱۷ فعالیت است که مهم‌ترین آن‌ها کمک به اجرای طرح‌های مدرسه عاری از خطر، آموزش مهارت‌های مقابله‌ای، مدرسه مراقب اجتماع‌محور، آموزش مهارت‌های مراقبت از خود و برگزاری جشنواره دانش‌آموزی نوجوان سالم، تهیه و تولید نشریه پیشگیری نوین و تهیه، تدوین و توزیع بسته‌های آموزشی ویژه مدیران و والدین دانش‌آموزان اول و دوم مقطع متوسطه است.

معاون کاهش تقاضای ستاد گفت: همچنین در این سال شاهد اجرای دو طرح مداخلات آموزشی و روانی- اجتماعی ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر اعتیاد و سایر رفتارهای پرخطر و مداخلات و حمایت‌های روانی- اجتماعی و آموزش‌های درسی و مراقبتی ویژه دانش‌آموزان پر خطر در مدارس مقاطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه هستیم، ضمن اینکه هدف این طرح‌ها تمرکز بر روی دانش‌آموزان و با اولویت مناطق در معرض خطر و آسیب‌پذیر استان‌ها است.

دین‌پرست افزود: در سال‌جاری نیز ۴ میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان اعتبار کمکی به سازمان بهزیستی کشور اختصاص یافته که بر اساس آن باید ۱۱ فعالیت مندرج در مفاد تفاهم‌نامه عملیاتی شوند.

وی در ادامه، کمک به انجام برنامه پیشگیری اجتماع‌محور در محله‌های روستایی و محیط‌های کار، ادامه فعالیت خط ملی مشاوره اعتیاد، انتشار کتابچه‌های آموزشی و لوح‌های فشرده پیشگیری از اعتیاد را از جمله مفاد مهم در تفاهمنامه سازمان بهزیستی خواند.

وی ادامه داد: همچنین ۲ میلیارد تومان از ردیف اعتبار کمکی ستاد مبارزه با موادمخدر به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص یافته که تعداد فعالیت‌های مندرج در تفاهمنامه ۹ فعالیت است و مهم‌ترین مفاد آن کمک به برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی و روش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد، برگزاری پنج جشنواره منطقه‌ای و نمایشگاه دانشجویی پیشگیری اولیه از اعتیاد، تهیه و تولید بسته‌های آموزشی ویژه دانشجویان و گسترش برنامه‌های پیشگیری در فضای مجازی است.

دین‌پرست یادآور شد: در سال ۹۲ وزارت وزرش و جوانان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان تبلیغات اسلامی، جمعیت هلال احمر و دانشگاه‌های آزاد و پیام نور به جمع دستگاه‌های فرهنگی دریافت‌کننده اعتبار کمکی ستاد افزوده شدند.

به گفته وی، اعتباری بالغ بر ۵. ۵ میلیارد تومان به وزارتخانه‌های بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، جمعیت هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان زندان‌های کشور، دانشگاه‌های آزاد و پیام نور، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان‌های تبلیغات اسلامی و صدا و سیما اختصاص یافته است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر بیان داشت: یک میلیارد تومان اعتبار نیز به حوزه فرهنگی سازمان بسیج به‌منظور اجرای ۵ مفاد تفاهمنامه همچون برگزاری نمایشگاه‌ها برای آحاد جامعه و کارگاه‌های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه والدین و پرسنل بسیجی تخصیص یافته است.

دین‌پرست افزود: دبیرخانه‌های شورای هماهنگی استان‌ها باید با جدیت لازم نسبت به نظارت بر صحت اجرای برنامه‌ها اقدام کنند و همچنین هر یک از دستگاه‌های اجرایی با توجه به بند یک و سه بخش بودجه سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد موظف‌اند ۸۰ درصد از بودجه مصوب مربوط به برنامه‌ها و فعالیت‌های مندرج در سند را علاوه بر اعتبار تخصیص‌یافته در تفاهمنامه حاضر تامین و نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

وی افزود: این مهم برای نخستین بار است که در متن تفاهمنامه‌های مبادله با دستگاه‌ها مورد تأکید قرار گرفته و قطعاً ادامه همکاری با دستگاه‌های مذکور در آینده منوط به اجرای توافقات فی‌مابین بالاخص اختصاص اعتبار ۸۰ درصدی مورد نظر از سوی دستگاه‌ها به اجرای برنامه‌های مصوب فرهنگی و پیشگیری است.

دین‌پرست یادآور شد: شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها علاوه بر نظارت جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر، باید هرگونه انحراف در اجرای برنامه‌ها و بودجه‌های تخصیصی را به اداره کل فرهنگی و پیشگیری ستاد گزارش دهند تا اقدام قانونی لازم صورت پذیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز