خبرگزاری کار ایران

کتاب قربانیان حوادث رانندگی در دهه هشتاد رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۵۵

مبنای آمار نهایی حوادث رانندگی، پزشکی قانونی است/ حوادث رانندگی، اولین علت مرگ‌های غیر طبیعی.

ایلنا: آیین رونمایی از کتاب «قربانیان حوادث رانندگی دهه هشتاد از نگاه آمار» صبح امروز ۱۷ تیر ماه با حضور دکتر شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، سردار مؤمنی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی، دکتر محمود خدادوست رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سردار مهماندار رییس پلیس راه ناجا و جمعی از مسئولان و کار‌شناسان پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و راهداری برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر شجاعی در این مراسم با قدردانی از دست اندرکاران تدوین این کتاب گفت: موضوع حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن امری بسیار مهم و قابل توجه است و انتشار کتاب قربانیان حوادث رانندگی در دهه هشتاد، توجه به اهمیت موضوع تصادفات و آمار آن است.

وی با بیان اینکه در زلزله بم حدود ۴۲ هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند اظهار داشت: زلزله بم به دلیل وسعت و تعداد تلفات مورد توجه جهانیان قرار گرفت و با وجود گذشت سال‌ها همچنان آثار این حادثه در ذهن‌ها باقی مانده این در حالی است که از نظر تعداد تلفات حوادث رانندگی، هر دو سال یکبار در کشور شاهد وقوع زلزله بم هستیم و این حوادث تلفاتی بیش از زلزله را در بر می‌گیرد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: در طی سال‌های دهه ۸۰ در کشور در مواردی بیش از ۲۴ هزار کشته در یک سال داشتیم علاوه بر آن هر سال تعداد قابل توجهی از هموطنان نیز در حوادث رانندگی کشور مصدوم و یا معلول می‌شوند که نه تنها مشکلاتی را برای فرد و خانواده او به دنبال دارد بلکه بار اقتصادی را نیز به خانواده تحمیل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه توجه به موضوع حوادث رانندگی و پرداختن به آن امری ضروری است، تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور بودیم به نحوی که در دو ماهه اول سال جاری آمار تلفات ۱. ۶ درصد کاهش یافت.

شجاعی ادامه داد: کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در سالیان اخیر نشان دهنده تلاش عزیزان راهنمایی و رانندگی است که با تلاش‌هایشان جان هزاران نفر از هموطنان را نجات داده‌اند. همچنین ادامه روند کاهش آمار تلفات نشان دهنده ادامه تلاش‌ها در جهت کنترل حوادث رانندگی است که امیدواریم با همکاری مردم عزیز، هر سال با کاهش هر چه بیشتر تلفات حوادث رانندگی مواجه باشیم.

مبنای آمار نهایی حوادث رانندگی، پزشکی قانونی است

در ادامه این مراسم سردار مؤمنی با بیان اینکه امروز موضوع ترافیک و حوادث رانندگی از مهم‌ترین دغدغه‌های ملت و دولت‌ها است، گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در چند سال اخیر در خصوص آمار حوادث رانندگی هم اکنون کوچک‌ترین چالشی در مورد صحت و اطمینان این آمار وجود ندارد؛ آماری که تدوین نهایی آن به عهده سازمان پزشکی قانونی کشور است.

وی افزود: دستگاه‌های امدادی و پلیس هر یک آمار خود را از حوادث رانندگی در بخش‌های مربوط به خود اعلام می‌کنند اما آمار نهایی که قابل قبول همه دستگاه‌ها و مورد اطمینان است آمار سازمان پزشکی قانونی است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به اینکه موضوع تلفات حوادث رانندگی چند مؤلفه‌ای و بین بخشی است، خاطرنشان کرد: مشکل ترافیک بدون برنامه ریزی و هدفگذاری برای اتخاذ راهبرد مناسب در هیچ یک از ابعاد به سامان نمی‌رسد و مبنای برنامه ریزی در هر زمینه نیز داشتن اطلاعات و آمار دقیق و صحیح است.

وی با تأکید بر اینکه آمار درست مبنای قضاوت درست و برنامه ریزی است اظهار داشت: بدون آمار، مفهومی برای برنامه ریزی وجود ندارد و در حوزه ترافیک نیز آمار یکی از مؤلفه‌های اصلی در برنامه ریزی و تصمیم‌گیری‌های کلان است.

مؤمنی آمار پزشکی قانونی را یکی از قابل اطمینان‌ترین آمار‌ها در حوزه ترافیک برشمرد و گفت: پزشکی قانونی انتفاع مستقیم در تهیه آمار حوادث رانندگی ندارد و اساساً سازمانی وابسته به قوه‌ای جداگانه است که همین امر موجب شده اطمینان لازم در مورد آمار آن وجود داشته باشد.

وی با قدردانی از تهیه کنندگان کتاب «قربانیان حوادث رانندگی دهه هشتاد از نگاه آمار» در پزشکی قانونی و راهنمایی و رانندگی افزود: تهیه این کتاب اقدامی ارزشمند است که در برنامه ریزی و تصمیم گیری‌های حوزه ترافیک بسیار کمک کننده است و قطعاً همه دستگاه‌های مرتبط می‌توانند در برنامه ریزی‌های خود از محتوای این کتاب بهره‌مند شوند.

حوادث رانندگی، اولین علت مرگ‌های غیر طبیعی

در این مراسم همچنین دکتر خدادوست با اشاره به حاکم شدن نگاهی جدید در سازمان پزشکی قانونی طی سال‌های اخیر گفت: در سه سال گذشته با نگاه جدیدی که در سازمان حاکم شد از تمام ظرفیت‌های آماری پزشکی قانونی در حوزه‌های مختلف حوادث و بلایا و آسیب‌های اجتماعی بهره برداری شد و از آنجا که پزشکی قانونی به عنوان سازمانی منحصر به فرد تنها سازمانی است که این آمار را در اختیار دارد، آمار آن بسیار مورد توجه دستگاه‌های مختلف حوزه سلامت و آسیب‌های اجتماعی قرار گرفت.

وی افزود: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی سال گذشته کتاب مرگ‌های غیرطبیعی در دهه هشتاد را منتشر کرد که بسیار مورد استقبال دست اندرکاران و سیاست گذاران عرصه سلامت و برنامه ریزان کشور قرار گرفت، همچنین از آنجا که حوادث رانندگی در مرگ‌های غیر طبیعی رتبه اول تلفات را دارد با نگاه به تجربه کتاب مرگ و میر ده ساله و توجه و حمایت دکتر شجاعی و سردار مؤمنی زمینه تدوین و انتشار کتاب «قربانیان حوادث رانندگی دهه هشتاد از نگاه آمار» در مرکز تحقیقات فراهم شد.

وی ادامه داد: حوادث ترافیکی وقایعی قابل پیشگیری هستند که پیشگیری از تلفات با تلاش و همت دست اندرکاران از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی اتفاق افتاده و خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش تلفات این حوادث بوده‌ایم ضمن آنکه به نظر می‌رسد در بحث کاهش تلفات حوادث رانندگی نیازمند بسیج همگانی دستگاه‌ها و اقدامی شبیه به بسیج همگانی برای ریشه کنی فلج اطفال هستیم.

به گفته رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی این کتاب با تلاش بیش از ۷۰ نفر از نیروهای ستادی و استانی به ویژه مسئولان آمار استان‌ها و نیز همکاران راهنمایی و رانندگی ظرف مدت دو سال در ۵۷۰ صفحه و ۱۸ فصل تدوین شد که اطلاعات موجود در این مجموعه می‌تواند در پیشگیری از حوادث ترافیکی مؤثر باشد.

خدادوست با اشاره به برخی اطلاعات آماری موجود در کتاب قربانیان حوادث رانندگی دهه هشتاد از نگاه آمار، یادآور شد: بر اساس آمار موجود در این کتاب در دهه هشتاد ۲۴۱ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود از دست داده‌اند، بر اساس آمار، ۱۵ برابر همین تعداد نیز در حوادث رانندگی مصدوم و یا دچار نقص عضو شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات این کتاب در دهه ۸۰ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵ نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند. میانگین سنی کشته شدگان ۳۷ سال بوده، همچنین ۵۱ درصد فوت شدگان در صحنه حادثه، ۳۹ درصد بعد از رسیدن به بیمارستان، نه درصد حین انتقال و یک درصد در منزل فوت کرده‌اند.

خدادوست تصریح کرد: علت فوت ۵۵ درصد متوفیات ضربه به سر بوده، ۴۱ درصد قربانیان حوادث رانندگی، راننده وسیله نقلیه، ۳۴ درصد سرنشین و ۳۴. ۲ درصد عابر پیاده بودند که بیشترین قربانیان عابر پیاده در تهران ثبت شده است.

به گفته وی در ۶۱ درصد موارد قربانیان به دلیل برخورد دو خودرو با هم فوت شدند. وسیله نقلیه ۳۵ درصد متوفیان سواری و ۲۵. ۷ درصد موتورسیکلت بوده است. همچنین طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹، ۶۱ درصد تلفات حوادث رانندگی در محورهای برون شهری و ۳۰ درصد در مسیرهای درون شهری گزارش شده است.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در پایان خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات آمادگی دارد در حوزه حوادث رانندگی، حوادث کار، آسیب‌های اجتماعی و.... با دستگاه‌های ذی ربط همکاری کند و کار تحقیقاتی مشترک انجام دهد تا نتایج آن به کاهش حوادث و آسیب‌های اجتماعی در کشور کمک کند.

در پایان این آیین رونمایی از نویسندگان و عوامل اجرایی تهیه این کتاب مرجع قدردانی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز