خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر:

خشخاش‌کاران افغان، پیاده نظام ناتو هستند

asdasd

طی دو، سه سال گذشته عملا هیچگونه مواد مخدری توسط حجاج حمل نشده است/ هرمزگان با ۱۷ درصد، در راس استان‌ها در مقوله کشفیات مواد مخدر است/ تزانزیت مواد مخدر از مرزهای هوایی به سمت کشورهای فیلیپین و مالزی نداریم.

ایلنا: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: هم اکنون تولید تریاک و هروئین در مرزهای همجوار استانهای شرقی ما با قدرت در حال انجام است که این نشان از آن دارد که ناتو افغانستان را پایگاهی امن برای خود می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار علی مویدی در تشریح عملکرد شش ماهه پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز بیش از ۳۰۰ هزار نیرو در ناجا در مقوله برخورد با مواد مخدر فعال هستند چرا که مردم مواد مخدر را یک تهدید جدی می‌دانند و این موضوع را به عنوان یک مطالبه اجتماعی از پلیس پیگیری می‌کند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به انجام ۸۰۰ عملیات در نقاط مرزی اشاره کرد و اظهار داشت: از مجموع این عملیات‌ها ۱۰۰ مورد منجر به درگیری مسلحانه با قاچاقچیان شد که براساس آمار در این درگیری‌ها ۴۵ نفر از قاچاقچیان به هلاکت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان شش ماه اول سال جاری ۲۲۱ تن انواع مواد مخدر در سطح کشور کشف شده است گفت: ۱۶۵ تن از کشفیات این مواد مربوط به تریاک بوده است که در مجموع میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک تن افزایش داشته است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت ۷۰ درصد از کشفیات صورت گرفته در مرز و حاشیه مرزی و ۳۰ درصد آن در استانهای مرکزی است که این میزان کشفیات در استانهای مرکزی نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه به دلیل تمهیدات بکار گرفته در مرکز خشکی ایران و افغانستان حرکت مواد مخدر از خشکی به دریا انتقال یافته است گفت: با توجه به تدابیر ناجا توجه ویژه‌ای به مرز شرق و جنوب شرقی شده است و در این راستا برنامه‌های هدفمندی را در دستور کار قرار داده‌ایم که نمونه بارز آن را می‌توان در استان هرمزگان در راس کشفیات مشاهده کرد.

مویدی ادامه داد: ‌ هرمزگان با ۱۷ دصد از کشفیات در راس استان‌ها در مقوله کشفیات مواد مخدر است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه دشمنان به دنبال برخورد با ارزش‌ها و سیاست‌های بحق ما هستند گفت: عدم وجود قانون برخورد با مواد صنعتی این فرصت را برای قاچاقچیان فراهم آورده بود تا به اقدامات مجرمانه خود بپردازند. ولی با تصویب و اجرایی شدن این قانون از سال گذشته ما شاهد برخورد قاطع با توزیع کنندگان و تولیدکنندگان مواد مخدر بوده‌ایم و توانستیم ضربات سنگینی به کانونهای تولید و توزیع این مواد وارد کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون در مرز افغانستان قاچاقچیان کمترین میزان مواد را حتی با کوچک‌ترین روش‌ها نمی‌توانند وارد خاک کشور کنند. لذا با تغییر مسیر مافیا به دنبال راه‌هایی برای ورود مواد مخدر به کشور ماست برهمین اساس ما شاهد هستیم که هم اکنون ۷۰ درصد کشفیات در مرز پاکستان و دریا به دست می‌آید.

مویدی در ادامه توضیحات خودگفت: صد کارگاه تولید مواد مخدر در شش ماه گذشته شناسایی و منهدم شد که با مجموعه این فعالیت‌ها هم اکنون وضعیت برخورد با مخدرهای صنعتی در شرایط مطلوبی قرار دارد.

وی گفت: ‌همکاری دادستان کل کشور در این رابطه قابل تقدیر است تا ما بتوانیم با اجرای قانون بیش از ۲۰ نفر از سرشاخه‌های مواد مخدر صنعتی را به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کنیم.

مویدی اظهار داشت: در شش ماهه سال جاری ۴ نفر از رزمندگان ناجا به شهادت رسیدند و تعداد ۱۱۰ هزار پرونده در زمینه مواد مخدر تشکیل و ۱۳۲ هزار نفر دستگیر شدند.

این در شرایطی است دستگیری‌های انجام شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش یافته است.

رئیس مبارزه با مواد مخدر در ادامه توضیحات خود از کشاورزان خشخاش‌کار افغان به عنوان پیاده نظام ناتو یاد کرد و گفت: هم اکنون تولید تریاک و هروئین در مرزهای همجوار استانهای شرقی ما با قدرت در حال انجام است که این نشان از آن دارد که ناتو افغانستان را پایگاهی امن برای خود می‌داند و با ایجاد لابراتورهای خطرناک به دنبال سیاست‌های خود است.

وی گفت: طی دو الی سه سال گذشته و اقدامات کنترلی صورت گرفته از سوی ناجا عملا هیچگونه مواد مخدری توسط حجاج حمل نشده است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به فرارسیدن موسم حج از حجاج خواست تا خود را برای این سفر معنوی آماده کنند و با مسئولین کاروان‌ها برای حمل مواد دارویی رایزنی لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که حجاج ما با سربلندی در مقابل حجاج مسلمان به عرصه دینی خود بپردازند.

این مقام ارشد انتظامی گفت: بیشتر مواد مخدر کشف شده که در قالب کاروان‌ها وارد کشور ایران می‌شود مصرفی خارجی دارند که ما براساس وظیفه دینی، عقلی و حکومتی باید با ترانزیت آن‌ها برخورد کنیم چرا که بر این بارویم آلوده شدن کشوری از همسایگان ما آلوده شدن جوانان ما را به همراه خواهد داشت. ما نمی‌توانیم مرزهای خود را برای مافیا باز بگذاریم تا با این امید که مواد مخدر در کشور ما پیاده نمی‌شود فعالیت‌هایمان را حذف کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در پایان گفت: هم اکنون مرزهای هوایی با توجه به سخت‌گیری‌های صورت گرفته از سوی پلیس فرودگاه و گمرکات دارای ضریب امنیتی بالایی است و تزانزیت مواد مخدر از مرزهای هوایی به سمت کشورهای فیلیپین و مالزی نداریم. بیشتر افرادی که محکوم به اعدام شده‌اند در همین جمله هستند. با توجه به تدابیر اتخاذ شده هم اکنون مرز ترکیه نیز از نظر ترانزیت مواد مخدر صنعتی امن شده است و دیگر قاچاقچیان نمی‌توانند با خیال آسوده در این زمینه اقدامی داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز