خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی انتظامی کشور:

۳۲ درصد قتل‌های کشور فامیلی است

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۰۱

در سال ۹۱، هزار و ۹۰۲ فقره قتل گزارش شد که ۸۸ درصد آن‌ها کشف و حل شدند و این در حالی است که ما در سال ۸۴ با دو هزار قتل روبه رو بودیم و در نوروز امسال نیز شاهد کاهش ۲۰ درصدی قتل بوده‌ایم.

ایلنا: فرمانده نیروی انتظامی کشور به کاهش ۲۰ درصدی قتل در کشور اشاره کرد و گفت: بر خلاف سایر کشورهای دنیا، ۶۲ درصد قتل‌ها ناشی از نزاع بدون مقدمه قبلی و ۳۲ درصد قتل‌ها فامیلی و عمدتا در جنوب کشور رخ داده است که ناشی از مشکلات قومی قبیله‌ای و بیشتر بر سر بحث‌های ناموسی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در اولین نشست خبری سال ۹۲ سال گذشته را امن‌ترین سال ناجا اعلام کرد و گفت: در اشکال مختلف جرائم کاهش محسوسی را شاهد بودیم که این کاهش ناشی از ارتقای سطح فرهنگی و تغییر نگرش در اقدامات پلیس است.

وی به کاهش ده درصدی قتل در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ هزار و نهصد و دو فقره قتل گزارش شد که ۸۸ درصد آن‌ها کشف و حل شدند و این در حالی است که ما در سال ۸۴ با دو هزار قتل روبه رو بودیم و در نوروز امسال نیز شاهد کاهش ۲۰ درصدی قتل بوده‌ایم و خوشبختانه باید اعلام کرد که برخلاف سایر کشور‌های دنیا مهم‌ترین قتل، نزاع و بدون نیت قبلی بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی کشور ادامه داد: ۶۲ درصد قتل‌ها ناشی از نزاع بدون مقدمه قبلی و ۳۲ درصد قتل‌ها فامیلی و عمدتا در جنوب کشور رخ داده است که ناشی از مشکلات قومی قبیله‌ای و بیشتر بر سر بحث‌های ناموسی بوده است.

احمدی مقدم به کاهش ۷۰ درصدی آدم ربایی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: درسال ۹۱ سیصد و بیست و یک فقره آدم ربایی گزارش شد که تمامی این پرونده‌های این بخش کشف و حل شدند.

وی با بیان اینکه در زمینه سرقت مسلحانه کاهش داشته‌ایم افزود: در سال ۹۱ هفتصد و شصت فقره سرقت مسلحانه شاهد بودیم که ۷۷ درصد آن کشف شدند و نزاع خیابانی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ شش درصد کاهش داشته است.

احمدی مقدم به کشف بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر درسال گذشته اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت مواد مخدر در افغانستان، افزایش قیمت دلار در ایران و افزایش ریسک مبادله مواد مخدر در مرز ایران باعث شده است که مواد مخدر در کشور گران‌تر شود و همین امر معتادان را مجاب به سرقت‌های خرد کرده است.

وی ادامه داد: ۲۰۰ کیلومتر خلا مرزی در استان‌های ایلام، خوزستان، سیستان وبلوچستان و آذربایجان غربی داشتیم که این مناطق را تحت پوشش قرار دادیم و امسال نیز در منطقه سراوان با احداث ۸۳ کیلومتر جاده، ۴۹ کیلومتر کانال و ۲۹ کیلومتر سیم خاردار و ۷۳ کیلومتر برجک و ایستگاه بازرسی توانسته‌ایم این منطقه را که سالانه میزان زیادی قاچاق در آن انجام می‌شد تحت پوشش قرار دهیم.

وی از تجهیز پلیس مرزبانی به ۱۱۰ دستگاه راهدار و دوربین دید در شب در سواحل دریایی خبر داد و گفت: با افزایش سی درصدی قدرت کنترل پلیس مرزبانی توانسته‌ایم میزان کشف مواد مخدر در مرز‌ها را تا ۳۷ درصد وکشف سوخت قاچاق تا ۹۲ درصد افزایش دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی از موفقیت پلیس مرزبانی از ممانعت ورود کالاهای قاچاق درمقایسه با سال ۹۰ خبر داد و گفت: از ورود سلاح قاچاق تا ۴۰ درصد و از ورود مشروبات الکی ۲۷ درصد پیشرفت در مبارزه داشته‌ایم.

وی به کاهش گروگان گیری اشاره کرد و افزود: با حضور در اماکن عمومی توانسته‌ایم تا ۵۰ درصد گروگان گیری را کاهش دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه درسال ۹۱ هیچ گونه اقدام تروریستی در کشور انجام نشده است افزود: از انقلاب تا کنون برای اولین بار در سال ۹۱ توانستیم به این موفقیت دست پیدا کنیم تا هیچگونه اقدام تروریستی در کشور رخ ندهد.

وی درباره مطالبات مردم از نیروی انتظامی اظهار کرد: خرید وفروش مواد مخدر با ۵۶ درصد، سرقت با ۳۱ درصد، بدحجابی مردان و زنان با ۲۹ درصد، تصادفات جاده‌ای و سرقت مسلحانه ۱۸ درصد از مهم‌ترین مطالبات مردم محسوب می‌شود و بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده مناطق شرقی وغربی استان تهران و همچنین استان البرز به علت رشد سریع جمعیت و مهاجرت زیاد پایین‌ترین احساس امنیت در بین سایر استان‌های کشور داشته است.

فرمانده نیروی انتظامی در زمینه نظارت پلیس بر ماموران و کارکنان نیروی انتظامی تاکید کرد: جرائم کارکنان در مقایسه با سال ۸۴ شصت درصد کاهش داشته است و در سال ۹۱ ششصد و هشتاد و سه نفر به علت ارتکاب جرائم علیه مردم از خدمت محروم شده‌اند و باقی افراد متناسب با جرائم انجام شده جریمه شده‌اند.

وی سلامت رفتاری پلیس و تضمین چهره ناجا در اذهان عمومی را در گرو رفتار مناسب ماموران نیروی انتظامی با مردم دانست و افزود: به مامورانی که رد رشوه کرده‌اند جهت تشویق تا سقف مطلوبی متناسب با میزان پیشنهادی رشوه پاداش تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از مردم، اخاذی، تهدید، توهین، رشوه گیری، سواستفاده از مقام و پست و ضرب و شتم مردم از مهم‌ترین جرائم ماموران ناجا بوده است و مردم مطمئن باشند در صورت اعلام ارتکاب جرم ماموران با مجرمان برخورد خواهد شد.

احمدی مقدم تصریح کرد: متاسفانه زیرساخت‌های درمانی و نگهداری معتادان همچنان به صورت گسترده فراهم نشده است ولی خوشبختانه ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان زندان‌ها اقداماتی جهت برپایی مراکز درمانی معتادان در برخی استادان داشته‌اند که اگر به این کار سرعت بخشیده شود شاهد تغییرات مثبتی در چهره شهر و کاهش جرائم خواهیم بود.

احمدی مقدم ضمن اشاره به شعار حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی سال ۹۲ تاکید کرد: ما موظف به مبارزه با مفاسد اقتصادی هستیم و بخش مبارزه با مفاسد اقتصادی و مرزبانی در اولویت کار پلیس است ولی این امر تنها با همکاری سایر دستگاه‌ها محقق می‌شود.

وی در زمینه ضعف ایمنی خودروهای داخلی و عدم شماره گذاری آن‌ها تاکید کرد: در این زمینه ما تابع وزارت صنایع و سازمان استاندارد هستیم و مردم به‌‌ همان اندازه‌ای که هزینه می‌کنند می‌توانند امنیت خود را فراهم کنند و رانندگان موظف هستند نکات ایمنی را در جاده‌ها رعایت کنند.

فرمانده نیروی انتظامی درباره طرح پنج ساله معاینه فنی خودرو‌ها تصریح کرد: زیر ساخت معاینه فنی در کشور وجود ندارد و در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها خبری از امکانات معاینه فنی نیست. لذا در گام اول موظف هستیم این زیرساخت‌ها را حل کنیم و بعد می‌توانیم به مشکلات سنوات آن بپردازیم.

وی ادامه داد: قانون اجرای پنج ساله معاینه فنی به دو سال یک بار برگردد و می‌توانیم این برگشت را در شهرهایی چون تهران که زیرساخت مناسبی برای معاینه فنی خودرو‌ها دارند اجرا کنیم که این پیشنهاد را به مجلس ارائه داده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز