خبرگزاری کار ایران

جانشین معاون اجتماعی ناجا:

گفتمان رسانه ای پلیس باید متفاوت باشد

asdasd
کد خبر : ۴۳۱۰۹

با توجه به معیار‌ها، ارزش‌ها و متغیرهای دیگر، ما از غرب بسیار متفاوت‌تر هستیم و بر اساس همین تفاوت‌ها باید بدنبال گفتمان رسانه‌ای خود باشیم.

ایلنا: جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه باید به سمت ایجاد گفتمان رسانه‌ای خاص پلیس در کشور حرکت کنیم، گفت: تولید گفتمان رسانه‌ای عالمانه، معقول و منسجم که بتواند در خدمت کشور و پلیس باشد، باعث افزایش امنیت و احساس آن در کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ عبدالرضا امیری جانشین معاون اجتماعی ناجا در کارگاه اطلاع رسانی گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز طلایه دار حرکت‌های منطقه است و این طلایه داری ایران همواره در نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و در ‌‌نهایت انقلاب اسلامی که امام خمینی (ره) از سال ۴۲ پایه گذاری کردند و در بهمن ۵۷ به بار نشست، مشخص است.

این مقام انتظامی با اشاره به بحث گفتمان رسانه‌ای پلیس، تصریح کرد: افراد حضور یافته در این کارگاه نباید تنها شنونده باشند بلکه باید به تولید اطلاعات و فکر بپردازند.

امیری خاطرنشان کرد: تولید اطلاعات، فکر و ایده در حوزه خبری، کاری نیست که به سرعت به آن دست پیدا کنیم و باید سعی کنیم گفتمان رسانه‌ای را برای پلیس تولید کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه گفتمان رسانه‌ای ما در کل کشور برگرفته از گفتمان رسانه‌ای حاکم بر غرب است، اظهار داشت: با توجه به معیار‌ها، ارزش‌ها و متغیرهای دیگر، ما از غرب بسیار متفاوت‌تر هستیم و بر اساس همین تفاوت‌ها باید بدنبال گفتمان رسانه‌ای خود باشیم.

جانشین معاون اجتماعی ناجا با طرح این سوال که آیا گفتمان رسانه‌ای غرب با این سبک و سیاق، می‌تواند به ما کمک کند یا خیر، افزود: اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که خصوصا در حوزه نظم و امنیت نیاز به گفتمان رسانه‌ای داریم، باید بر روی آن تفکر کرد تا به نتیجه رسید.

امیری، گفتمان رسانه‌ای را اینگونه توضیح داد: منظور از «گفتمان رسانه‌ای» نظام معنایی است که کلمات، واژه‌ها و جملات که حوادث در آنجا شکل می‌گیرد؛ برای مثال «دموکراسی» در روزنامه‌ای غربی دارای معنای خاصی است و در روزنامه ایرانی دارای معنای متفاوتی است، اینکه یک کلمه در متن‌های مختلف معنای متفاوتی می‌یابد به نوع گفتمان غالب بر آن بازمی گردد، این مطلب در مورد عکس و یا حتی فیلمی که از رسانه پخش می‌شود نیز صدق می‌کند.

جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: ما باید در این دوره به سمت تولید واژه‌ها و کلماتی برویم که در گفتمان رسانه‌ای پلیس به کار گرفته می‌شود و در مقابل به سمت حذف و یا تغییر کلماتی پیش رویم که در ادبیات رسانه‌ای پلیس وجود دارد در حالیکه نباید از آن‌ها استفاده کرد.

امیری اذعان داشت: اولین گام در این دوره حرکت به سمت نظام واژگان خاص پلیس است.

جانشین معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: جملات استفاده شده در انعکاس یک حادثه و یا رویداد بسیار مهم است و توجه به زمان، حالت‌های ابراز آن‌ها در بیان اخبار باید حائز اهمیت باشد.

وی اظهار داشت: با برگزاری این کارگاه‌ها باید راهی را آغاز کنیم که در ‌‌نهایت گفتمان خاصی را برای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تولید کنیم.

جانشین معاون اجتماعی ناجا با اشاره به حرکت‌های منطقه خاورمیانه و شمال افریقا، اظهار داشت: با عمیق شدن در این حرکت‌ها، نقش جلودار بودن ملت ایران و رهبران ایران به خوبی دیده می‌شود و این نشانه‌ای است که مردم ایران درخور این جایگاه هستند، بطوریکه بسیاری از تحولاتی که در حال حاضر در جهان رخ می‌دهد حول محور و کلمه ایران است.

امیری با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر به جایی رسیده است که می‌تواند هم در منطقه و هم در دنیا حضور یابد، اذعان داشت: نشانه قدرتمندی جمهوری اسلامی ایران تمام حرکت‌هایی است که در حال حاضر علیه کشور ما صورت می‌گیرد، به طور قطع اگر کشور ضعیفی بودیم با تلنگری از بین می‌رفتیم اما بودن و ماندن ما در موقعیت کنونی به این معنا است که ما راه خود را درست انتخاب کرده و در آن قدم گذاشته‌ایم.

امیری با اشاره به اینکه ماموریت و نحوه فعالیت اطلاع رسانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران متفاوت است، اذعان داشت: مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی در اهداف، برنامه‌ها و نوع ماموریت‌های خود متفاوت عمل می‌کند چراکه علاوه بر افراد، رسانه‌ها نیز در جرگه مخاطبان ما قرار می‌گیرند.

جانشین معاون اجتماعی ناجا در خاتمه خاطرنشان کرد: در راستای هدف خود که همانا حفظ نظم و امنیت عمومی است، از ظرفیت‌های اطلاع رسانی در جهت ارتقای نظم و امنیت عمومی استفاده می‌کنیم در نتیجه ما باید به سمت تولید گفتمان رسانه‌ای عالمانه، معقول و منسجم که بتواند در خدمت کشور و پلیس باشد، حرکت کنیم تا در ‌‌نهایت امنیت و احساس آن در کشور افزایش یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز