خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام راشد یزدی در مشهد:

امروز شخصیت زن مورد ترور است، نه شخص زن

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۸۰

زن در اسلام یک موجود ارزنده و پربها است که هیچ کس و هیچ چیز نمی‌تواند قیمتش را بپردازد. اگر آنچه اسلام گفته را انجام دهیم جامعه درست می‎شود.

ایلنا: حجت‌الاسلام راشد یزدی گفت: قرآن دختر را بر پسر مقدم یاد کرده است، تقدم و تاخر واژه‌ها در قرآن غوغایی از موجبات معقول است و قرآن مجید تمام شئونات را برای زن رعایت کرده است.

به گزارش ایلنا، حجت‎الاسلام محمدکاظم راشد یزدی در مراسم اختتامیه دوره چهارم اندیشه های آسمانی ویژه خواهران با اشاره به شخصیت زن و تکریم آن اظهارداشت: زن که نیم بیشتری از جامعه بشری را تشکیل می‎دهد، کمتر از کمیتش به او بها داده می‎شود، این بلایی است که در تاریخ بر این قشر مظلوم وارد شده است. تاریخ پر از ناهنجاری‌هایی است که نسبت به زن روا داشته شده و حتی در کشورهای باستانی که تاریخ مدونی دارند، این تیرگی در گوشه و کنارش به چشم می‌خورد. در چین، هند، یونان، مصر و ایران که کشورهای باستانی هستند، گرفتاری زن در چنگال تعصب کمابیش وجود داشته است.

حجت‌الاسلام راشد یزدی با بیان گوشه‌هایی از ظلم به زنان در جوامع باستانی خاطرنشان کرد: در آن عالم ظلمانی و سرزمین تیره و تار، اسلام پای به میان نهاد و اولین احکامی که صادر کرد، علیه همه این بدرفتاری‌ها بود. اسلام زن را آن‌طور که هست معرفی کرد و او را در شرایطی قرار داد که عادلانه‌ترین موضع است.

استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد با اشاره به آیات قرآن کریم در رابطه با حقوق زنان اذعان داشت: اگر آنچه خداوند گفته نسبت به زن انجام دهیم، جامعه ما هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند.

امروز شخصیت زن مورد ترور است، نه شخص زن

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زن در جوامع غربی مورد سوء استفاده قرارگرفته بیان داشت: امروز شخصیت زن مورد ترور است، نه شخص زن و در جهان غرب با کمال تاسف به‎ صورت وفور ترور شخصیت زنان دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام راشد یزدی عنوان کرد: اماکن آموزشی نقش مهمی در ساخت شخصیت انسان دارد و باید به مراکز آموزشی از پیش دبستانی تا دانشگاه توجه ویژه داشته باشیم. زن در اسلام موجودی لطیف، ظریف، نجیب و شریف معرفی شده، تمام ضربه‌هایی که در تاریخ کشیده است، به‎خاطر این صفاتش است. از لحاظ اخلاق اسلامی زن محبوب، معشوق و مطلوب است و این مرد است که محب، عاشق و طالب است.

راشد یزدی با بیان اینکه مهریه هدیه‌ای است به زن نه قیمت و بهای او یادآور شد: زن در اسلام یک موجود ارزنده و پربها است که هیچ کس و هیچ چیز نمی‌تواند قیمتش را بپردازد. اگر آنچه اسلام گفته را انجام دهیم جامعه درست می‎شود.

استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری سخنان پیغمبر اکرم(ص) افزود: وجود دختر موجب برکت در خانه است، ما باید سخنان و سیره پیغمبر اکرم(ص) را در زندگی خود عملی کنیم. خودكم بینی دختران موجب ظهور و بروز رفتارهای نامناسب اجتماعی زنان در خیابانها می شود.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی با غیرمنصفانه دانستن جایگاه فردی و اجتماعی زنان در مكاتب قبل از اسلام، گفت: قبل از اسلام نسبت به زن كمال بی انصافی روا می شد. تمام بدرفتاری ها و ناهنجاری های جامعه زنان در عربستان دوران جاهلی بود. زن در جامعه قبل از اسلام عربستان جز ابناب و اثاثیه مرد به شمار می رفت و پس از مرگ مرد همچون وسایل منزل بین ورثه تقسیم می شد، اما با طلوع اسلام این وضعیت نابهنجار به كلی دگرگون شد.

وی با اعجاب آمیز دانستن تقدم و تاخر كلمات قرآن تاكید كرد: خداوند هر بنده ای را كه دوست داشته باشد به او دختر می دهد سپس اگر خواست فرزند پسر به او عطا می كند. حفظ كرامت و شخصیت دختر در اسلام به شكلی است كه در خانواده، دختر همیشه بر پسر برتری داده می شود. از بوسیدن گرفته تا خرید برای فرزندان، ما فرزندان‌مان را خوب تربیت نمی كنیم. دختری آرایش نامناسب كرده و به خیابان‌ها می آید كه اعضای خانواده در خانه شخصیتی برایش قائل نمی شوند. خود كم‌بینی دختران به تایید مختصصان علم روان شناسی موجب ظهور و بروز رفتارهای نامناسب اجتماعی زنان و دختران در خیابانها می شود. اگر به پرستیژ خانم ها اعم از مادران، زنان و دختران در خانواده حرمت داده می شد بلاهای فعلی هرگز به وجود نمی آمد اما خداوند فردای قیامت درباره كشتن شخصیت‌ها سوال می كند.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی متذكر شد: زن دارای 4 ویژگی لطافت، ظرافت، شرافت و نجابت است، هرگاه خلاف این ویژگی های الهی از زنان و دختران دیده شد اشكال را باید در اطرافیان جستجو كرد، زن هنر خلقت است. فرق زن و مرد در روحیه لطیف آنان است به عبارت بهتر نسبت روحیه مرد و زن، نسبت شعر به نثر است. زن همچون شعر است ولی مردم همچون نثر است، تاكید قرآن به مردان پس از ازدواج این است كه همواره باید با زن نرمخو و ملایم باشند و پیامبر گرامی اسلام می فرمایند اگر مادر و پدری هم زمان فرزندشان را صدا زدند، فرزند باید ابتدا جواب مادر را بدهد بعد جواب پدر را.

وی پیامبر را الگو و مظهر محبت و علاقه به حضرت زهرا (س) دانست و تصریح كرد: جمله تاریخی «فاطمه پاره تن من است» یا لقب «ام ابیها» از پیامبر خاتم است.

حجت الاسلام راشد یزدی با یادآوری سفارشات پیامبر با جامعه عصر خود نسبت به حضرت زهرا (س)، گفت: حضرت رسول بارها گفت «كسی كه رضایت فاطمه را به دست آورد رضایت خدا را به دست آورده است». فاطمه زهرا (س) همان كوثر است. با وجودی كه كتاب زندگی حضرت زهرا (س) 18 برگ بیشتر نداشت ولی آن حضرت شانه به شانه پیامبران الهی كه قرنها زندگی كردند، وزن و اثرگذاری داشت.

حجت‌الاسلام راشد یزدی خاطرنشان کرد: زن گل است، باید با لطافت با او رفتار شود، برای زن در اسلام ارزش و جایگاه بالایی در نظر گرفته شده است.

وی تكریم شخصیت زنان و دختران را بسیار با اهمیت تر از جسم آنان دانست و در پایان گفت: اگر شخصیت زن ترور شود موضوع مرگ باری اتفاق می افتد. سختی و سهمگینی موضوع این است كه چرا شخصیت دختران ما ترور می‌شود؟ چرا شخصیت زنان و دختران به ذلت كشیده می‌شود؟ چرا برخی از خیابان‌های كشورهای اسلامی برای دختران و زنان به شدت ناامن شده؟ سهم جامعه در این موضوع مهم است، ولی سهم خانواده‌ها نیز در این اتفاق پایین نیست

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز